Bygga klättervägg utomhus på lada

Jag vill bygga en klättervägg direkt på denna lada. Jag undrar om det är en dum ide? Ser att många rekommenderar playwood-skivor som underlag, men jag är slö och snål och undrar om det inte går bra att skruva upp greppen direkt på väggen? Jag undrar både om klättringen blir okej och om säkerheten är okej.
Tanken är att det både ska vara grepp längs marken för mina barn, men också grepp upp på väggen för de lite större.
Vad för underhåll behövs när det är utomhus, klarar den sig bra eller är det mycket jobb?

Tacksam för hjälp :)

180321882_154262506701246_1290776671489297513_n.jpg
 
När man använder plywood så borrar du hål och spikar in så kallade T-muttrar på baksidan av plywoodskivan i dessa hål, sedan skruvar du fast greppen med en bult genom greppet in i T-muttern.

Här skulle du ju kunna använda träbultar istället direkt i virket, men du sabbar ju den fina ladan å andra sidan. Det gör du ju visserligen oavsett hur du bygger en klättervägg på den.

Om du sen sätter ankaret i mitten, högst upp så måste du alltid klättra snett eftersom du har fönstret/dörrarna där i mitten. Sätter du ankaret på den ena eller andra sidan så blir det inte lika högt.

Varför inte bygga en egen bouldervägg, med lutning, i plywood istället? Då förstör du inte ladan och får bättre träning än vad du nånsin kommer få på en laduvägg.
Greppen i sig kommer ändå vara din största utgift.
 
Följer intresserat tråden. Ska själv sätta upp en vägg inne i lagårn. Har ca 8 m höjd. Den kommer stå bakom skateboardrampen :).
 
Håller med Granibitarn! Hur gärna jag än skulle vilja ha en egen klättervägg är denna gamla laduvägg alldeles för vacker för att "sabba" med en klättervägg. Så fina lador byggs inte mera men klätterväggar finns i parti och minut.
 
En annan anledning till att använda plywood är att du kan skruva om leder hur mycket du vill. På ladan måste du skruva i nya bultar för varje ny led.

Om du bygger åt dig själv så kommer du vara less på leden efter du har klättrat den 10-20 gånger. Bygger du åt barn så klarar de sig gott med en plywoodvägg.
 
Byggnader är till för att användas men risken för stickor och flisor skulle få mig att sätta upp några plyfa med rejäla bultar eller skruvar. Enkelt att plugga hålen när väggen tas ner och om 50 år kommer det bara vara en del av husets historia.
 
Jag skulle reglat på utsidan av fasaden och sedan fäst skivor i reglarna.
Då blir det minimal skada på byggnaden och goda förutsättningar för att allt sitter som det skall.

Dumt att förstöra byggnaden pga snålhet. Byggnaden kan stå kvar om 100år, klätterväggen överlever förmodligen inte ens 10år.
 
Tack för alla fina och engagerade svar!! Det hjälper mig jättemycket!!
Min plan var att köpa dessa 60 grepp och bara skruva upp - klar klättervägg på 1 timme. Men jag håller nog med om ert argument att det är synd att sätta 120 skruvar i denna lada. Vi har även mindre fina lador med plank-väggar men problemet med att det blir väldigt många hål (i synnerhet om man vill flytta greppen) kvarstår.
Jag ska ut på landet först om 2 veckor, då ska jag gå igenom ladorna och fundera på om någon vägg är värd att offra. Annars blir det playwood som ni och så många andra rekommenderar - trotts att det är ändå ganska mycket mer jobb och lite mer pengar.
Jag återkommer med bilder och uppdateringar om hur det går!! :)
Jag tänkte lägga bildäck med jord i över de stenar som sticker upp. Resten av underlaget är gräsmatta. Behövs det mer skydd än så skulle ni säga? Utgår från detta som jag läst för barnen: "Horisontell klättring – inga fotsteg placeras högre än 60 cm".
 
Tänk på att du förborrar en massa hål i plywoodskivorna och därefter har två val. Spika i t-muttrar i alla hål eller se till att du kommer åt baksidan för att kunna spika i dem i efterhand då du vill flytta på greppen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
helenabrogren Bygga egen klättervägg Klättring allmänt 13
axeisi Projekt: Bygga en Egen klättervägg! Klättring allmänt 25
Jmhe Börja bygga Tradrack Klättring allmänt 19
Sveija Att bygga en led (hjälp) Klättring allmänt 9
Gamling Att bygga topprepsankare Klättring allmänt 2
Kolkritan Börja bygga tradrack Klättring allmänt 19
Armsport Bygga klättrarvägg i kungsbacka Klättring allmänt 10
alzheimers bygga crashpad? Klättring allmänt 13
joask202 Världens högsta klättervägg? Klättring allmänt 1
Heiner Ny klättervägg i Kilsbergen Klättring allmänt 2
secjocke Klättervägg i närheten av Norrtälje Klättring allmänt 1
patrik.alstade Klättervägg i Solna? Klättring allmänt 2
Vertical Klättervägg i skaraborg! Klättring allmänt 1
jaketoad Njurundas klättervägg Klättring allmänt 1
olaka Finns det en klättervägg i Chamonix? Klättring allmänt 5
kempster klättervägg Klättring allmänt 1
Mobil Klättervägg Klättring allmänt 0
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
Rakman Topprepsklättring utomhus i Bohuslän? Klättring allmänt 4
carlfrick_99 komma igång utomhus tillsammans! (stockholm) Klättring allmänt 0
58429 Klätterutrustning för en nybörjare (inom- och utomhus) Klättring allmänt 5
Ticken Tips för en som vill börja klättra utomhus? Klättring allmänt 7
Velcro Vart klättrar man utomhus i och runt Växjö? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.