Hjälp med klättervägg

Hej

Har funderingar på att bygga en klättervägg till mitt jobb med ungdomar.
Har dock ingen erfarenhet av detta. Därav kontakten här. Är lite osäker på saker och ting.
Vill självklart vara säker när det handlar om andras liv.

Det står inomhusgrepp på dom greppen som en del säljer. Jag kommer att bygga på en vägg utomhus.

Funkar det lika bra utomhus?

Om jag beställer, får jag då med passande bult, skruv etc.?

Vad krävs det för fäste? Jag har nu en ca. 7 meter lång lada med brädor som det är ca. 0,5 cm mellan varje bräda.

Behövs det nån typ skiva som jag har sett på inomhusväggar?

Hur många grepp behövs för att bygga en lätt och en medium bana??

Väldigt tacksam för svar

Johan
 
Bästa tipset är nog att söka upp någon i din omnejd som har en klätterhall och fråga där. Kul att du tänker låta barnen klättra, men tänk också på att ha bra ankare, rep, selar och säkringsmän för att få det "safe".
 
Det finns normer för konstruktion av artificiella klätterväggar. Vilka dessa är kan du hitta genom Svenska klätterförbundets hemsida, Projekt/certifiering/certifiering väggar/certifieringsdokument.
Dock verkar det inte funka riktigt nu.
Att bygga en vägg som inte följer gällande normer är dumt,det är doch elevernas liv och hälsa som står på spel om något skulle inträffa. För att ta rea på om konstruktionen av er laduvägg är stark nog bör du nog kontakta en byggnadsingengör. Du bör nog även konsultera någon kunnig på området ang utformning mm.

Greppen fungerar bra även utomhus, bult är dock inte självklart att du får med, det varierar från tillverkare till tillverkare.

lycka till
 
En grej man bör tänka på när man har plastgrepp utomhus är att det vid regn kan samlas vatten i stora grepp och att dessa kan spricka om de sitter kvar framåt vintern. En enkel lösning är att vända dem uppochned på hösten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.