Bygga egen klättervägg

Snykkt!

Imponerad av ambitionen i projektet, var inne och kollade på bilderna. Som jag ser det kommer det bli för bökigt för dig att säkra dig själv på vägen upp, för lite klättring per repmeter liksom. Det blir mer meck att säkra sig efter varje "repa" än det bli klättring, dessutom riskerar du att få pendelfall in i väggar och annat. I värsta fall kanske ankaret släpper och du kraschar rakt ner i betonggolvet...

Jag tycker du skall greja fram en tjockmatta som du kan formskära och trycka in i hörnet. Då klarar du lätt ett 3-meters fall, och dina fall blir väl sällan mer än 2-meter om man räknar från fötterna?

Om det blir för dyrt kanske du kan bygga en hög "tröskel" i dörren och fylla utrymmet med skumgummibitar, sådär som de har på gymnastikträningar, mjukt och skönt att landa i... Bara ut och klippa sönder grannarnas madrasser.. ;-)

Bara ett litet förslag.

./niklas
 
Imponerande vägg!

Tror liksom Niklas att en ordentlig matta att landa på är den bästa och enklaste lösningen. Dessutom skulle kanske barnen uppskatta den. Har tyvär ingen bra lösning på hur du ska göra om du vill ha rep.
 
du kan ju alltid clogga upp men ärligt talat är det en ganska dålig idé om du bara skall upp typ två meter från marken. En nackdel med din (för övrigt skittuffa vägg som jag är ganska avundsjuk på) är ju de raka väggarna, att bouldra på en vertikal vägg är inte jätteroligt då man riskerar att slå sig om man faller. Hade jag varit du så hade jag flyttat greppen från den vertikala så att nästan alla grepp hamnar på den överhängande deleb med taket. En tjockmatta under så har du en grym bouldergrotta istället för en jätteliten klätterväg.
Micros är ett jäkligt bra komplement till de vanliga greppen, då kan man enkelt ändra svårighetsgraden genom att bestämma att man bara får sätta fötterna på micros och dyl.
 
Säkringstips

Jag tror att om du sätter en kortslinga under taket som du kan klippa ur på vägen upp så bör du kunna använda en vanlig sele och en bröstsele (eller vad det heter) samt en gri gri ... grigrin sätter du mellan din vanliga sele och bröstselen, sedan så säkrar du in dig så att grigrin löper igenom när du klättrar uppåt och stoppar när du faller .. repet som du använder är fast förankrat i toppen, med en tyngd längst ner som ser till att linan inte följer med när du klättrar upp .. under överhänget så (om det är så högt att det är motiverat förstås .. ) ser kortslingan till att pendlingen inte blir för våldsam ..

Mvh Håkan Borg
 
Tips

Kul idé. Men som de andra killarna tror jag inte direkt på repsäkring. Matta är bättre, då kan du och ungarna klänga runt tills fingrarna raknar och sen trilla ner i lugn ogh ro.
Men tjockmattor är dyra. I vår lilla klätterklubb har vi sjukhusmadrasser i boulderrummet. Jag tiggde till mej dem från vårdcentralen och från lasarettet i Linköping, helt gratis. Det kan låta snuskigt, men de är alltid plastinslagna när de används på sjukan, och ratas långt innan de är slut. Vi la tre lager tjockt och en stor och tung matta ovanpå, funkar utmärkt. Inga skador på två vintrar, och vi har ändå ett 7 meter långt tak att gå i, tre meter upp.
Kan rekommenderas, alltså.

Björn
 
Eller så kan man göra som i Linköping... Vi har skumgummi (och lite annat) ca 40 cm högt sedan tre lagar typ som liggunderlag som är limmat ihop. Sedan en pressening över (form sydd) men det funkar nog med en vanligt.

/G
 
padda

Ett annat tips är att köpa en boulder crashpad (padda)
portabel, snabb att flytta runt, tar ingen plats nästan och så kan du ha den med ut och bouldra..

aikikai
 
Hur skulle ett bilbälte fungera?

När det väl har låst måste du i och för sig avlasta det innan du långsamt klättrar ned. Men det är nog billigt på skroten.

Knyt ihop bältet med ett rep och fäst "rullen" på väggen.

//L
 
Jag tycker precis som du Leffe att den röda färgen var jättefrän :) Jag är oxo lite avundsjuk men kan tyvärr inte bygga någon vägg i min lägenhet. Det får bli när vi flyttar till hus!

Padda låter nog som en billig och bra kompromiss tills du lyckats skrapaihop till en färdig eller hemmabyggd tjockmatta. Rep låter som sagt väldigt pyssligt och trassligt att hålla på med om du bara skall klättra 2-3m. Fast många (dock korta) replängder lär det ju bli i alla fall :)

Lycka till!

/U
 
Har redan testat med bilbäte. Fungerar inte!!!
Jag trodde att det var någon form centrifugal-lås
i ett bilbäte, men är det inte. Det är ett slirlås. Det låser bara vid "snärt". Jag hittade ett bäte i en Ford-Van som var 2,3 meter långt. Perfekt trodde jag. Hur än jag hoppade så låste den sig alldrig. Jag monterade isär bältet och såg hur det var konstruerat. En fallande kropp har för låg acceleration för att låsa ett bilbälte.
 
Clogga

Om du verkligen vill vara säkrad så köp en clogger (mekanisk repklämma, typ Petzl Basic) och montera upp ett fast rep med en tyngd längst ner. Den bör alltid användas med bröstsele och prusik. Det låter dock ganska bökigt bara för att komma upp, dessutom är det klart krångligt att behöva koppla loss allt för att komma ner igen... så mitt råd blir väl oxå att skaffa en bra matta istället.

Alternativet är att sätta upp ett rep med en eller ett par fasta öglor i och koppla i dem på väg upp.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.