Hur finansierar man byggandet av klättervägg ?

Hejsan alla,
Jag tillhör en klubb i norra småland som nyligen har kommit över en lokal som vi ska bygga klättervägg i.
Lokalen, som är en betongsilo kräver väldigt mycket arbete innan det kan bli aktuellt att klättra på allvar där.
Arbetskraften är än så länge gratis men jag efterfrågar tips på hur man kan locka sponsorer för att bekosta matrealet och verktygshyra?

Alla tips tas tacksamt emot, o jag tror att många föreningar i landet är intresserade av ämnet.

/ Peter
 
Linköpings KK's erfarenheter

Vi har i Linköping slitit med att bygga en vägg från februari fram till nu. Den är äntligen färdig 14m hög 20 leder bred. Öppning 16/9 :)
Våra erfarenheter med sponsring är att man skall försöka att sälja paket så att företagen får något tillbaka, men tyvärr så ligger vi fel i konjunkturen. Alla håller hårt i plånboken så vi fick någon struntsumma som vi hoppade över så att vi är fria från reklam. Så vi tog och skrapade ihop de vi hade i kontanter i klubben och byggde.
Ett sätt att finansiera bygget kan vara medlemslån!
Välkommen upp till Linköping så kan vi kanske utbyta erfarenheter.
/marcus
 
Reklam

Tack för svaret, Tranås är inte långt från er så erfarenheter bytes gärna.
Tanken vi hade är väl samma som ni brottades med, att sälja reklamplats på väggen och som belönining för att dom sponsrar så får dom gratis introduktions/ Personalaktivitet-kurs med instruktörer.
Vi får hoppas att konjunkturen vänder så företagen kan satsa mer på aktiviteter.

Är det någon som har erfarenhet av att söka bidrag från kommun/ EU ?

/ Peter
 
fonder

Vi har ju försökt att söka pengar från allmänna arvsfonden utan resultat. Riksidrotsförbundet har bidrag för uppförande av idrottsanläggning som vi har sökt. Svaret vi har fått därifrån är att vi i princip har rätt till bidraget men att det skall tuggas ett tag till. Vi får väll se...
kolla på http://www.sosab.se/ så hittar ni kanske något som passar er

/marcus
 
kostnad?

Ungefär vad rör det sig om för materialkostnader? Jag förstår att det varierar en hel del beroende på material och storlek osv. Man borde kunna locka företagsgrupper att få klättra, men att få dem att betala innan väggen är byggd kan ju vara svårare. Om man kunde hitta någon sponsor som kan bidra med material istället för pengar, så kanske det kunde vara alternativ, sågverk eller bygghandel eller liknande.
 
Kostnad

Kostnaden är svår att beräkna men planen är att bygga en bouldergrotta och x-antal väggar ( finns väldigt stor potential i byggnaden ) en snabb överslagsräkning hamnar nog på en 150K om vi ska genomföra det mesta av planerna.
Byggföretag och brädgårdar är en bra idé, tackar för den.

Vi är givetvis intresserade att ta hand om restmatreal från andra klubbar om det händelsevis skulle ligga o skräpa.

/ Peter
 
Det är inte helt omöjligt att få pengar från kommunen, då ni ju kommer att aktivera ungdomar.
Men det beror ju till stor del om hur mycket pengar kommunen har, och om ni lyckas övertala kommunfolket om att klättring faktiskt är en seriös sysselsättning.
 
Den klubb jag är med i sökte vid starten pengar från allmäna arvsfonden och fick första året 100.000 kr. Efter ett år skickades en årsredovisning till fonden, varpå vi fick ytterligare 100.000 kr. Detta var visserligen -94, jag vet inte hur generösa de är nuförtiden. För att få några pengar ur fonder el dyl. är det viktigt att ni lägger ner lite energi på att göra en seriös verksamhetsbeskrivning. Vår klubb hade väldigt tydliga syften och mål när vi sökte pengar, något som säkert hjälpte till.
/Harald
 
Arvsfonden

Tack för det tipset Harald,
Vi har inte testat med dom än men vi får hoppas att dom inte blivit snålare med åren.
Hur kontaktar man dom, och var får man tag i ansökningshandlingarna ?

MVH

/ Peter Eliasson
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.