Bygga kanot

Hejsan.

En galen tanke slog mig för någon dag sedan - jag ska bygga en kanot. Jag har kollat på diverse olika ritningar mm. för att se vad som kan vara aktuellt. Jag har kommit fram till att den ska byggas i playwood, marin- så klart.

Nu undrar jag om det finns personer här som besitter en viss erfarenhet/kunskap angående detta ämne. Finns det folk här som bygger kanoter, eller har byggt någon ? I så fall skulle jag mycket gärna vilja ha lite tips. I princip så har jag inte bestämt annat än att den ska byggas i playwood. Jag har inte bestämt mig för hur komplicerat bygget ska vara, men absolut inget som tar allt för lång tid, heller inget som inte blir någon utmaning. Vad för modell, ritning etc. är inte bestämt.

Finns det någon här som kan rekomendera modell, ritning, eller snacka lite med mig om ett sådant här projekt?

Annars kanske någon känner till en bra hemsida där man kan hämta information eller dylikt angående detta?

Tack på förhand / cb

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

avslutad210712

Gäst
Har själv funderat på att bygga kajak men bristen på utrymme gör att jag inte kommer igång riktigt. Själv skulle jag dock inte bygga i plywood utan gå på trä/epoxi och en mycket bra sida att börja på är nedanstående där det även finns ritningar att köpa.

http://www.thomassondesign.com/

kanot/kajak

Tanken var att det här skulle bli mitt projektarbete i gymnasiet (tredje klass). Jag börjar nu bli mer och mer misstänksam om jag ska bygga en kanot eller en kajak. Ärligt talat så skulle jag få ut mer nöje av en kajak, men en kanot verkar vara mycket lättare att bygga, är det så ?

mvh cb.

Samma här

Fast jag bestämde mig för att bygga för nästan ett år sedan. Nu har jag kommit ganska långt, planerandet tog ganska lång tid. Men det har varit sk_tkul!!

Jag bestämde mig för en dukad kajak. Främst för jag tyckte det skulle vara kul att göra det enligt lite mer traditionella metoder, dels för att en dukad kajak är både lätt och snygg. Dessutom behöver jag inte hålla på med massa epoxy och grejer.

Jag paddlar mest kajak så valet var lätt mellan kanadensare / kajak. Jag kan rekommendera Erik's länksida http://www.qajaq.be med massor av länkar till olika sorters kanotbyggen runt om på planeten.

Jag har också en sida som jag uppdaterar ibland.
http://web.mac.com/zackrisson/iWeb/Niklas/Qajaq.html

Lycka till och hör av dig om du har frågor,
Niklas

Intressant

Du byggde alltså en kajak som projektarbete i trean?
Mycket roligt att hitta någon som hade samma idéer :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips