Bygga en långfärdscykel – hur svårt kan det vara?

Jag har läst en del inlägg på forumet om långfärdscyklar och råd till dem som vill designa sina egna långfärdscyklar. De som slår mig är att råden säkert väl menade, men oftast skjuter långt över målet. Vilket gör att det blir väldigt dyrt att bygga en långfärdscykel och det behöver det inte vara. Sedan är det ju skillnad och man ska cykla runt i västvärlden eller om man ska cykla genom t.ex. Afrika. Mikael Strandberg cyklade genom hela Sydamerika på en standar 3-växlad cykel.
Nog om detta jag tänkte visa hur man bygger en långfärdscykel av lite delar som jag köpt och delar som jag har liggande efter andra cykelbyggen. Jag har tills idag bygg och byggt om ett tiotals cyklar både mountainbikes och race cyklar.
Min långfärdcykel kommer att basera sig på en Surly Long Haul Trucker ram, svart storlek 56 som är inköpt från Cyclecomponents på extrapris 3968 kr.
Steg 1: Spreja tunn rostskyddsolja i ram och framgaffel. Stål rosta som sagt och om man behandlar ram på insidan så kommer den att hålla hur länge som helst.
 
Fråga från en okunnig novis inom området: Finns det några praktiska fördelar av att bygga om en cykel, alternativt designa en själv? Hur mycket längre kan man nå än vad tillverkarna gör? Eller finns det delar som tjänar på att skräddarsys? Jag inbillar mig att exempelvis ramen gör man inte så mycket åt, utan tar vad man hittar. Att det är kul att bygga något själv ifrågasätter jag inte alls, utan undrar bara om man kan överträffa en färdig produkt.
 
Nu låter jag ganska kritisk men det är inte tanken. Är det inte en ram(+gaffel?) för 4000 lite "dyrt"? Det beror ju på vart du lägger ribban men det finns ju billigare alternativ, tex en begagnad cykel med stålram eller en ny mtb-ram i stål.
 
Både racercyklar och standardcyklar brukar ha bakaxeln närmare sadelröret än vad man är van vid på långfärdscyklar. Även försprånget på framgaffeln brukar vara lite längre. Allt ökar cykelns längdstabilitet samt utrymmet för hälar och väskor. Det senare är ju en av långfärdcyklarnas signum.
go tur
 
Träffat en fransman som korsat kontinenter på en 80-tals cykel med hemmabyggd trailer har också träffat andra som har det värsta man kan få tag på. Båda tar sig framåt. Tror du gör ett bra val med ramen, har en själv, tror man måste prova sig fram till vad som passar en själv ergonomiskt när det gäller övriga komponenter.
 
Både racercyklar och standardcyklar brukar ha bakaxeln närmare sadelröret än vad man är van vid på långfärdscyklar. Även försprånget på framgaffeln brukar vara lite längre. Allt ökar cykelns längdstabilitet samt utrymmet för hälar och väskor. Det senare är ju en av långfärdcyklarnas signum.
go tur

Ja men det finns väl sätt att kringgå problem med avstånd till packväskor? Köpte själv en touringram delvis på grund av detta men insåg att det hade kunnat gå att lösa på annat sätt. Finns ju system där väskorna är vinklade (men jag tror dom är rätt dyra), ha väskorna lite högre (inte så önskvärt kanske men det funkar) eller göra en distans för fästet till pakethållaren.
 
Kreditkortstouring med en stor sadelväska t ex Carradice fungerar förstås bra med racer. Respektive att ha stora väskor på lowrider fram.

Längre hjulbas är annars standard på touringcyklar.

Thure
 

Bilagor

  • 17845.jpg
    17845.jpg
    29 KB · Visningar: 1,397
Bygga en cykel från grunden med bara nya delar som man köper cykelaffären eller på nätet är klart dyrare än att köpa en "färdig" cykel. Men man kan hitta billiga delar på t.ex. happymbt.org och som i mitt fall delar som blivit över från något annat bygge. Bygger man själv så får man en bra insikt hur cykelns alla delar fungerar och behöver inte lämna in cykeln till en cykelhandlare för minsta fel. Cykeln blir unik med de prylar som du tycker den ska ha och det ger en viss tillfredsställelse. Visst kan man kanske hitta en beg. cykel, men turingcyklar säljs inte så många i Sverige. Jag har cyklat på en MTB med väskor bak och det blir gärna lite trångt för fötterna eller hamnar väskorna långt bak vilket ger sämre vägegenskaper. Men jag bygger nog mest för det är rolig och för jag hade lite prylar liggande som skulle passa.
 
Jag håller inte med om att det blir dyrare även om man köper allt nytt och bygger en egen, snarare tvärt om. Ramen kan vara en stor kostnad men det finns alternativ eller om man hittar en stålrams mtb med bra rör till ett bra pris.

Eller det är väl nätet som gäller. Köper man från en svensk butik har jag väldigt svårt att se att man ska kunna komma billigare undan.

Ska blir spännande att se bygget. Vilka delar har du liggande?
 
Jag måste fråga er som alltid tar upp det här med "komponenter" och får vikten av rätt valda sådana att framstå som lika avgörande som att ha vatten med sig om man ska korsa Sahara till fots, vad ni menar egentligen.

Jag tvivlar absolut inte på att det finns skillnader både vad gäller kvalité och hur olika fabrikat och typer uppträder och vad det i sin tur ger i praktiken.

Men det jag funderar på är om det är relevant för helheten att vara så mer eller mindre obligatoriskt närmast fixerad vid detta så fort en cykel ska diskuteras?
 
Jag måste fråga er som alltid tar upp det här med "komponenter" och får vikten av rätt valda sådana att framstå som lika avgörande som att ha vatten med sig om man ska korsa Sahara till fots, vad ni menar egentligen.

Jag tvivlar absolut inte på att det finns skillnader både vad gäller kvalité och hur olika fabrikat och typer uppträder och vad det i sin tur ger i praktiken.

Men det jag funderar på är om det är relevant för helheten att vara så mer eller mindre obligatoriskt närmast fixerad vid detta så fort en cykel ska diskuteras?

Det beror kanske på vad folk ska ut på. Ska du trampa runt lite i Holland på sommaren kan du väl cykla på vad som helst. Det finns ju jättedålig komponenter man kan sätta på cykeln å det vore ju inte så kul om allt rasar bit efter bit. Kulorna kanske trillar ur styrlagret och vevlagret skär ihop, allt sånt kan ju hända så jag tycker det spelar stor roll, helst om man bygger en cykel själv då man mer kan styra vad man ska ha. Men det finns väl kanske dom som ser en charm i att hutta sig fram och jaga reservdelar men jag tror inte de är så många. Å visst är det ballt att höra om någon som cyklar långt på en risig cykel men det är inget jag skulle vilja göra, har du tre växlar kommer du få gå upp för många backar om du inte kör på EPO eller vad det heter.

Man kan väl se det som ett bilköp, om du köper en bil ligger det väl i ditt intresse att köpa en underhållsfri bil som går billigt, inte en Peugeot från 90-talet.

Jag ifrågasätter inte valet av komponent bara målsättningen att bygga en billig cykel när jag tycker ramen i sig var lite åt det dyra hållet. Jag börjar känna mig tjatig i denna tråden.
 
Jag måste fråga er som alltid tar upp det här med "komponenter" och får vikten av rätt valda sådana att framstå som lika avgörande som att ha vatten med sig om man ska korsa Sahara till fots, vad ni menar egentligen.

Jag tvivlar absolut inte på att det finns skillnader både vad gäller kvalité och hur olika fabrikat och typer uppträder och vad det i sin tur ger i praktiken.

Men det jag funderar på är om det är relevant för helheten att vara så mer eller mindre obligatoriskt närmast fixerad vid detta så fort en cykel ska diskuteras?

Jag får väl intrycket att det finns de som diskuterar komponenter, och så finns det de som bara cyklar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
didrok87 Bygga egna 28" hjul Långcykling 19
lodynator Bygga om en dbs classic till längfärdshoj Långcykling 1
hannessandahl verktyg till att bygga hjul... Långcykling 5
ellep69 bygga cykel Långcykling 15
emet Bygga cykel Långcykling 16
alven Bygga om gammal racer Långcykling 28
Multi S. Bygga cykel Långcykling 18
olaab Var hyra långfärdscykel i Japan, helst Sapporo Långcykling 0
Rendar Vad kostar en långfärdscykel? Långcykling 126
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
skogsflicka Scott Timber som långfärdscykel? Långcykling 26
monnes Vilken Långfärdscykel? Långcykling 2
kristiankorn Nishiki 501 som långfärdscykel? Långcykling 2
Flyrib Feedback på långfärdscykel Långcykling 12
ViPER^- Fattigmans långfärdscykel? :) Långcykling 6
Vaalz Långfärdscykel? Långcykling 36
hannulan Speciellt med långfärdscykel Långcykling 14
Karpaterna.se Val av långfärdscykel Långcykling 34
I.P Fungerar styränsväxel på långfärdscykel? Långcykling 6
dragbjorn Är det här en prisvärd långfärdscykel? Långcykling 4
Daniel XY Långfärdscykel Långcykling 6
flindra En bra långfärdscykel? Långcykling 146
Vildkatt Reparationsbok för långfärdscykel? Långcykling 1
pher_ Kona Dr. Dew som långfärdscykel? Långcykling 10
L-E Långfärdscykel Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.