Bygga egna 28" hjul

Tack för tipsen:)

Är det verkligen så att 26" hjul är så mycket starkare än 28"? eller är skillnaden marginell?

Ett 26" hjul (559 mm) är teoretiskt sett ca 10% starkare än ett 28" hjul (622 mm). Den faktiska skillnaden varierar dock med fälgval och framförallt ekerspänningen. Många hjul är alldeles för dåligt spända - med låg styrka och hållbarhet som följd!

Nu är det dock viktigt att hålla isär begreppen styrka och hållbarhet. Hjulets styrka avser hur hård belastning ett hjul tål utan att kollapsa. Hjulets hållbarhet avser hur långt ett hjul kan rulla utan att ekrarna börjar gå av på grund av utmattning. Rent generellt är hjulets hållbarhet betydligt intressantare än hjulets styrka. För så länge man inte craschar med sina hjul, så håller hjulen länge.

Lite mer hjulinfo:
http://www.ytterberg.eu/ffuppsala/tips/mtb/hjul.html
http://www.ytterberg.eu/ffuppsala/tips/mtb/rikta.html
http://www.ytterberg.eu/ffuppsala/tips/mtb/ekertensiometer.html

PS! Undvik att ange hjulstorleken i tum, då 26" eller 28" kan avse flera olika hjulstorlekar. Bättre då använda ISO/ETRTO-systemet http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html
/Niklas
 

Hållbarheten på däck och komforten på singletrack kan tala för 559. Det avgörande för skribenten i länken ovan är tillgången på fälgar/hjul däck och slang långt bort från avancerad cykelmarknad.
Sånt kan förvisso ändra sig med tiden men för närvarande torde 559 vara lättare att få tag på i tredje världen.

Thure
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Man kan även slänga in en ny spelare: 584 mm, den gamla franska 650B dimensionen för touringcyklar som har fått en nytändning på senare år.
För att hålla hjulets diameter någorlunda lika kan man välja 622 hjul om man tänker sig däcksbredd max 32 mm, 584 max 42 mm och 559 för allt fetare.
Men utanför västvärlden gäller 559!
 
Hur mycket tjänar man rent pengamässigt på att bygga egna hjul?
Finns det andra fördelar jämfört med att köpa t ex custom-hjul från firma/ nätbutik?
 
Hur mycket tjänar man rent pengamässigt på att bygga egna hjul?
Finns det andra fördelar jämfört med att köpa t ex custom-hjul från firma/ nätbutik?

Rent pengamässigt sparar man nog ingenting, snarare blir det dyrare. Det roliga är att få välja allt själv från grunden: fälgar, ekrar, nav. Och att bygga hjulen, himla roligt - inte minst sen att kunna säga: Jag har byggd hjulen själv!

Men det är inte alldeles lätt. Själv måste jag sitta med handboken i handen för att få ihop ekringen. Sedan ska hjulen vara raka, runda, centrerade och med jämn och korrekt ekerspänning.

Om du alltså inte går omkring och längtar efter att få bygga ett par hjul själv så är det betydligt bättre att köpa dem färdiga, antingen custombyggda eller rent av ett par standardhjul.
 
Man kan även slänga in en ny spelare: 584 mm, den gamla franska 650B dimensionen för touringcyklar som har fått en nytändning på senare år.
För att hålla hjulets diameter någorlunda lika kan man välja 622 hjul om man tänker sig däcksbredd max 32 mm, 584 max 42 mm och 559 för allt fetare.
Men utanför västvärlden gäller 559!

Men utanför västvärlden är alternativet att bygga hjulet själv om man inte väljer 559 hjul?

Tack för alla tips, även fast det försvårar en del när det gäller mitt val av cykel och hjul storlek.
 
Man kan även slänga in en ny spelare: 584 mm, den gamla franska 650B dimensionen för touringcyklar som har fått en nytändning på senare år.
För att hålla hjulets diameter någorlunda lika kan man välja 622 hjul om man tänker sig däcksbredd max 32 mm, 584 max 42 mm och 559 för allt fetare.
Men utanför västvärlden gäller 559!

Ny och ny spelare, den dimensionen har ju funnits med mycket länge - fast det har varit knöligt att hitta vettiga däck och fälgar av god kvalitet. Det är väl tack vara de s.k. 27,5" mtb-hjulen som det åter börjar dyka upp vettiga 584 mm grejor.

Dock är det fortfarande skralt med fälg och däck i 584 mm, varför både 622 mm och 559 mm är att föredra som långfärdscyklist.
/Niklas
 
Rent pengamässigt sparar man nog ingenting, snarare blir det dyrare.

Beror helt och hållet på hur man räknar - samt inte minst vilka komponenter man väljer! Det går utmärkt att bygga både starka, hållbara och relativt lätta doningar utan att det behöver kosta skjortan.

Dessutom slipper man riskera att i framtiden behöva lägga ut många surt förvärvade pengar på att låta någon klantig reparatör rikta hjulen efter (i värsta fall) var och varannan tur, vilket spar in många sköna slantar. (Been there, done that).


Det roliga är att få välja allt själv från grunden: fälgar, ekrar, nav. Och att bygga hjulen, himla roligt - inte minst sen att kunna säga: Jag har byggd hjulen själv!

Instämmer! Men skönast är nog ändå att njuta av sina välbyggda, stabila och välbalanserade hjul mil efter mil.

Men det är inte alldeles lätt. Själv måste jag sitta med handboken i handen för att få ihop ekringen. Sedan ska hjulen vara raka, runda, centrerade och med jämn och korrekt ekerspänning.

Visst tar det lite tid i början. Räknar med 4-5 timmar/hjul som nybörjare, så ta flera pauser i jobbet (eventuellt till nästa dag). Sedan är ju bra verktyg halva jobbet, men det gäller ju det mesta, tycker jag. Särskilt ekertensiometern är ett gravt underskattad verktyg.

Dessutom går Sheldon Browns utmärkta webartikel om hjulbygge att printa ut. Ingen risk för nedkladdade cykelböcker.

Om du alltså inte går omkring och längtar efter att få bygga ett par hjul själv så är det betydligt bättre att köpa dem färdiga, antingen custombyggda eller rent av ett par standardhjul.

Med tanke på de urusla kunskaper som de flesta cykelaffärerna har när det gäller hur ett cykelhjul de facto fungerar, skulle jag rent generellt inte rekommendera att köpa några customhjul. Många av dagens svindyra fabriksbyggda hjul skulle definitivt inte nått ut på marknaden, om bara cykelreparatörerna hade vett att lära sig bygga bra hjul (som fullt ut utnyttjar hjulens potential).
/Niklas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips