Buss till Treriksröset?

Någon som har tips om allmänna kommunikationer för att ta sig till Treriksröset? Tåg till Kiruna, buss till Karesuando men sen? Buss på finska sidan från Kaaresuanto till Kilpisjärvi eller? Tidtabeller hittas var?

www.eskelisen-lapinlinjat.com

Någon som har tips om allmänna kommunikationer för att ta sig till Treriksröset? Tåg till Kiruna, buss till Karesuando men sen? Buss på finska sidan från Kaaresuanto till Kilpisjärvi eller? Tidtabeller hittas var?

Tjena. Du kan åka från Gällivare byte Vittangi eller från Kiruna till Karesuando. Tyvärr missar du bussen på Finska sidan till Kilpisjärvi så du får vänta till nästa dag. Du kan ju flyga till Tromsö och ta morgonbussen därifrån till Kilpisjärvi och det går att ta med cykeln på flyget bara du uppger det vi bokningen. Kostar inte mer att flyga än att ta tåget. Går bra mycket fortare så du såpar tid och pengar på mat. Finns affär i Kilpisjärvi, ta med Euro.

Stiffe

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ta inlandsbanan

Då kan ni ta inlandsbanan en hållet om ni inte har bråttom. Det finns ett turistcentra i Karesuando med internet. Caming, vandrarhem, affär, bra resturang på finska sidan rakt över bron.

Tänk på att Kilpisjärvi är belägrat av billjoner Finska Sisumyggor som älskar Svenskblod. Tydligen kännt mygghål. Jag brännde 1 sprayburk myggmedel på 8 timmar. Finnarna stod med uppkavlade skjortärmar och fiskade i älven när jag cyklade förbi dom. Jag cyklade från Karesuando till Kilpisjärvi utan att stanna. Slog upp tältet på 5 minuter och badade sedan av mig svetten sjön, sedan lugnade dom flygande motorsågsfinkarna sig.
Tänkte på hunden med alla myggen.
Varierar säkert från år till år och vilken tid man är där.
Andra mygg/knotthål jag varit i är Orsa Finnmark och Meselefors. Fy med knott där var, gick inte att vara ute.

Stiffe

Hej,
jag har inte samma erfarenhet av mygg och knott, har varit 2 gånger i Kilpis bägge gånger vid slutet av augusti i varierande väder. Gick 2010 från Kilpis till Kautokeino och 2011 från Kilpis till Abisko. Jag klarade mig utan myggmedel då. Mycket fin vandring bägge turerna.
Mvh. Veni

Tar och river upp den här tråden igen.
Jag är intresserad av att ta mig från Kilpisjärvi ner i Sverige igen med buss. Vilket bussbolag är det som kör där uppe? Tänkte mig försöka hitta en tabell på deras hemsida.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips