Bushcraft LF vs Firebox Nano - Vad ska man välja?

Jag är ny när det kommer till kök-världen.

Just därför undrar jag vad ni tycker om Bushcraft LF jämfört med Firebox Nano?

Har någon av er provat bägge av dessa två för att kunna jämföra?

Känns det inte som att det blir lättare att hålla bra eld med Nano eftersom man kan till och med stoppa in långa grenar i Nano men det kan man inte med Bushcraft LF?

Dessutom går det ens att köra med Trangia gasbrännare i Bushcraft LF? För mig blir det så svårt val då av alla dessa recessionsvideor jag sett så verkar BC LF vara betydligt stabilare medan Nano så måste man fixa och trixa med fötterna så det blir stabilt, ser lite klent ut men det är kanske så att skenet bedrar?


Vad ska man köpa om man är ute efter samtliga 3 punkter:

1) ved
2) sprit (trangia)
3) gas (trangia)

Och dessutom vill slippa att ta med sig såg för att kapa grenar i små bitar?

Lutar det mer åt Firebox då eller finns det några fördelar med BC LF jämfört med Firebox nano?

Det blir så svårt val detta. Hoppas någon av er kan ge mig lite tips och råd.

Tack till er på förhand!
 
Jag har haft ett flertal såna där kök, och ett av dem såg out som bushcraftköket, fast mindre.
De är väl lite kul, men iom att allt blir sotigt tröttnade jag och återgick till gas eller sprit. Känns renare och man vill inte skita ner sin övriga dyra utrustning i onödan plus att det går att koka i tältet med gas.

Hålla en eld nån längre tid, med glöd och sånt, kan du nog inte räkna med. man får mata hela tiden med nya kottar eller pinnar. Hade ett annat "woodgas stove-nånting" som man dessutom var tvungen att lyfta bort kastrullen från varje gång man behövde fylla på mer ved.

Nu har jag sålt alla små vedkök och har endast en hopfällbar grill (UCO flatpack) med mig ibland. Den är bättre än alla vedkök jag provat.
 
Jag har haft ett flertal såna där kök, och ett av dem såg out som bushcraftköket, fast mindre.
De är väl lite kul, men iom att allt blir sotigt tröttnade jag och återgick till gas eller sprit. Känns renare och man vill inte skita ner sin övriga dyra utrustning i onödan plus att det går att koka i tältet med gas.

Hålla en eld nån längre tid, med glöd och sånt, kan du nog inte räkna med. man får mata hela tiden med nya kottar eller pinnar. Hade ett annat "woodgas stove-nånting" som man dessutom var tvungen att lyfta bort kastrullen från varje gång man behövde fylla på mer ved.

Nu har jag sålt alla små vedkök och har endast en hopfällbar grill (UCO flatpack) med mig ibland. Den är bättre än alla vedkök jag provat.

Håller med !
Sotar massa och kan vara roligt ibland. Tänk på vikten om du ska ha med vedkök.
Men som bas måste man ha ett gaskök med slang eller multikök beroende på årstid.
Till det kommer mysturer där man kan släpa prylar.
 
Jag har haft ett flertal såna där kök, och ett av dem såg out som bushcraftköket, fast mindre.
De är väl lite kul, men iom att allt blir sotigt tröttnade jag och återgick till gas eller sprit. Känns renare och man vill inte skita ner sin övriga dyra utrustning i onödan plus att det går att koka i tältet med gas.

Hålla en eld nån längre tid, med glöd och sånt, kan du nog inte räkna med. man får mata hela tiden med nya kottar eller pinnar. Hade ett annat "woodgas stove-nånting" som man dessutom var tvungen att lyfta bort kastrullen från varje gång man behövde fylla på mer ved.

Nu har jag sålt alla små vedkök och har endast en hopfällbar grill (UCO flatpack) med mig ibland. Den är bättre än alla vedkök jag provat.


Håller med !
Sotar massa och kan vara roligt ibland. Tänk på vikten om du ska ha med vedkök.
Men som bas måste man ha ett gaskök med slang eller multikök beroende på årstid.
Till det kommer mysturer där man kan släpa prylar.


Kan man inte smörja in sidorna av kastrullen eller stekpannan med diskmedel innan man lägger på elden för att lättare få bort sot?

Tänkte om det går att komma runt problemet på något sätt.

Att jag tänkte på ved är mer för att då slipper man bära runt antingen gasbehållaren eller spritflaskan.

Och ved finns det överallt i naturen men jag kan förstå eländet med att få bort sot. Man vill ju slippa städa så mycket som möjligt i onödan.

Och en sak till som jag undrar över:

Om jag förstår det rätt så måste mata på med ved konstant på Firebox Nano (eftersom den är mindre) medan på Bushcraft LF så slipper man göra det lika ofta då det rymmer mer?
 
Jag har och har haft några olika bushboxar från BE. Det är rätt bra förbränning i dom så det gäller att mata kontinuerligt. Det går inte direkt att strypa tillförseln av luft. Men det kan ju vara som balsam för själen att bara gå ut och elda lite så då är det ju värt besväret. Sotet är bara charmigt. Det ger patina till grejorna tycker jag 🙂 Men alla tycker olika.
 
Sotet är bara charmigt...........shure ;) Sot är en fantastisk isolator mot värme. Det är därför jag alltid sotade min vedpanna mycket regelbundet. Beträffande sot och Trangiakök så kunde man läsa i medföljande instruktion på 80-talet att smörja in kärlen med diskmedel innan användning.
 
Eldar man med kottar från skogen är väl inte lite minskad värmeledningsförmåga hela världen? Inte som att bränslet sväljer ens budget. Och har man en påse att lägga grejerna i så smutsar man inte ner hela packningen.

Själv skulle jag inte orka hålla på sådär, antingen är jag någonstans där man kan göra sig en liten brasa, eller också kör jag på gas eller bensin. Men hur andra vill ha det lägger jag mig inte i.
 
Har en bushbox lf och tycker den funkar bra.
När man är själv och inte vill göra stor eld.
Har både kört med ved,gel och sprit och det funkar mycket bra.
När det gäller vedkök så ska man inte ha bråttom.
Visst sotar dom.
 
Eldar man med kottar från skogen är väl inte lite minskad värmeledningsförmåga hela världen? Inte som att bränslet sväljer ens budget. Och har man en påse att lägga grejerna i så smutsar man inte ner hela packningen.

Själv skulle jag inte orka hålla på sådär, antingen är jag någonstans där man kan göra sig en liten brasa, eller också kör jag på gas eller bensin. Men hur andra vill ha det lägger jag mig inte i.
Då får man lägga ner händerna i den påsen också.
 
Uppdatering:

Jag har äntligen fått känna på den där Bushcraft Essential LF och fått prova på att lirka in Trangia gasbrännare 74:an i den.

Det var verkligen inte det lättaste. Det gick faktiskt efter ett tag men det satt inte så stabilt.

Felet med BC LF tycker jag iaf att öppningen är alldeles för liten. Mycket svårt att få genom Trangia GB74s slang och man måste ha dessa två metallpinnar för att sätta fast GB74.

Var verkligen ingen höjdare och jag förstår att den här modellen är mer åt Tyska modellen där man matar in ved uppifrån.


Men jag tror det hade varit bra med en modell där man få in ved från botten istället och då kan man ha längre träbitar utan välta sönder köket.

Jag funderar faktiskt på att beställa hela 2 st Firebox Nano och stapla upp dem på varandra, en så kallad "Overkill" edition som Firebox-killen demonstrerar här:

Overkill Nano 9 oz. Ultralight High Country Camping Stove! Swedish Torch Rocket Stove. - YouTube

För då slipper man att mata på med ved konstant och kan köra på Swedish torch / luffarspis med vertikala långa vedbitar.

Tyvärr hittade jag inte deras Overkill-mod (dessa specialgjorda pinnar) någonstans som man kan köpa här i Sverige. Just därför kommer jag nog att testa på den där DIY-metoden som killen visade vid 6:09 i videon. Får se hur det går, hoppas jag inte fördärvar mina Nanos bara.
 
Att köra trangiabrännaren i ett litet vedkök kan verka smart. Men betänk att trangia inte är särskilt snabbt ens i sitt eget vindskydd. Det tar alltså minst dubbelt så lång tid att koka än vad det gör med ved.
Att göra en liten korg i rostfritt nät för att elda pellets ser jag som ett rimligt alternativ. En dl pellets räcker för att koka en halvliter. Dvs man kan köra utan att mata elden hela tiden.
Firebox Nano känns mer välgjort än de övriga. Inga vassa kanter. Är nog en smakfråga vilket man väljer. Alla varianter funkar. Alla har detaljer man retar sig på.
Själv tycker jag bäst om lilla SoloStove. Näst bäst Firebox Nano Ti.
/John
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.