Bunnerfjällen i Sommar ??

Hej.

Tänkte ev lura med mig polarn på en vandring i,på och runt i Brunnerfjällen till sommarn.

Finns det några spec sevärdheter el nån topp som´är roligare/vackrare än dom andra ?

Storulvån vs Vålådalen bästa utgångspunkten vi åker troligen bil.

Nåt annat som rekomenderas när vi ändå är där ??

Och ja vi tältar och har gjort det förr.....

Hälsn Rickard

Man refererar ju gärna till västra delen av bunnerfjällen när man pratar om dem, men det finns ju mer än så. Hade ni inte åkt bil, så hade jag rekommenderat er att gå från Vålådalen till Storulvån. Upp vid Kyrkstenen och sedan nordväst osv. Norra sidan om fjällen är nog ganska folktomma. Ligger på min egen att göra lista....

Östra bunnerskalet var jag inte road av - var mest i otakt med omgivningen och gick där det var som svårast... Men Östra bunnertjärnens utlopp norrut rinner efter ett tag genom en ravin som är ganska speciell.

Mot Västra sidan brukar man rekommendera tältplatserna mellan bunnersjörana, men nästa gång vill jag sätta tältet vid sjöarna 1085. Sedan är det en kort promenad till Storulvån rakt västerut.

Undrar om jag inte hade parkerat vid Vålåstugorna, och börjat gå mot kyrstenen, rundat norrut, förbi nämnda sjö och kanske en natt på storulvån för att äta gott och dricka ett glas vi eller två. Sedan tillbaka (via tjallingen om man går till storulvån) upp över västra bunnerstöten och om det går ner på andra sidan. Precis väster om toppen 1274 finns ett par små sjöar. Där har man sagt mig att det finns kanon tältplatser. Utsikten lär vara bra iallafall. Sedan förbi Stjäntas topp och ta leden mot stensdalen tillbaka. Rejäl tur. Hur länge har ni på er? Hur tufft hade ni tänkt er. Nästan allt det intressanta är högt upp....

//Peter

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips