Budgetera för Kungsleden Abisko-Nikkaluokta

Baserat på mina egna erfarenheter föreslår jag:
Tåg till Abisko Turist. Gott att ha solen i ansiktet och ev nordanvind med regn i ryggen under vandringen. När ni kommer till Kebnekaise är ni preparerade för toppbestigningen. Men var beredd på att få vänta några dagar på lämpligt toppväder. Det kan bli en hel vecka med helt omöjligt väder på högre höjd, men det kan även bli flera varma och molnfria dagar i rad.
En dagstur till Tarfala är en mycket trevlig upplevelse, i bra väder.
Billigast är naturligtvis att tältvandra om man redan har tält.
Busstiderna från Nikkaluokta är kopplade till tågets tider.
 
Det här med att flyga till en naturupplevelse som håller på att förstöras tycker jag är minst sagt tvivelaktigt. Vad hände med tanken kring hållbarhet?
Nej, släpp tanken på att flyga. Ta tåget istället, oavsett om det är skönare och ibland billigare att flyga.

Det mest konsekventa är att inte resa alls. Gräv där du står.

//J
 
Ni kan inte låna bil? Vi åkte fyra personer från Göteborg till Kebnekaise och hur vi än vred och vända på det blev det alltid billigare med bil.
 
Jag tror ändå tåg blir bäst. Jag såg nu att studentpris från Stockholm till Abisko ligger på 350kr. Och så är det också miljövänligast . Om man ska bila upp så tar det mycket längre tid.
 
Turas om att köra och du gör det på en lång dag. Har gjort det så. slår tåget alltså.

Varför detta argumenterade för att köra bil så långt för en veckas semester när det finns möjlighet att ta tåg? Hur kan man räkna med att nån lånar ut sin bil gratis för en resa på över 200 mil?
Är det bara pengar det handlar om?

Att "budgetera" handlar inte om att göra allt så billigt som möjligt..
 
Varför detta argumenterade för att köra bil så långt för en veckas semester när det finns möjlighet att ta tåg?

Det är inget argumenterande, det var mera en upplysning och tillrättaläggande. Jag kan vända på det. Varför hela tiden detta argumenterande mot flyg, bil, taxi mm. Skapa egna miljötrådar.
 
On topic:
Ska ni sova i tält så behöver ni en sovsäck som ni pallar med ner till 0°C ungefär, ni behöver liggunderlag och givetvis tält. Ni behöver bära kök (förslagsvis gas snarare än sprit).

Om ni planerar att tälta i anslutning till stugorna får ni betala tältavgift (90 / 120 kr per person för medlem/icket medlem) för att nyttja utedass, kök, matsalar eventuell bastu osv. Vill ni inte att göra det så är mitt råd att ni helt enkelt tältar någonannanstans för bästa upplevelse :)

Sover ni i stugorna kostar det er ~360 kr per person och natt om ni är medlemmar (150kr?), men ni slipper ju dock skaffa, resa och bära med er en stor del av er packning, lite som fjällen-light på sätt och vis..

Hur ni än väljer att bo så behöver ni skor och ryggsäck ni trivs med, ett regnställ och myggmedel. :)

Edit: Reser ni med tåg så går det hela vägen förbi Abisko Turisstation, där perrongen ligger ~200meter från kungsledens ände :)

Edit2: Angående mat, om ni inte planerar att äta frystorkad turmat så brukar jag kunna räkna med knappt 100 kr per person och dag inklusive snacks. :) Med real så kostar plötsligt bara middan ~75 kr. :)
 
Senast ändrad:
Ni kan inte låna bil? Vi åkte fyra personer från Göteborg till Kebnekaise och hur vi än vred och vända på det blev det alltid billigare med bil.

Det beror nog mest på hur man räknar kostnaden för bilen. Visst räknar du bara på bensinkostnaden lär det bli billigare men räknar som konsumentverket tycker så hamnar milkostnaden på ca 30-40 kr.

I ert fall hade då de 320 milen kostat 9600 -> 2400 per person och för dom pengarna kan man ganska enkelt hitta både flyg och tåg billigare.
 
On topic:
Ska ni sova i tält så behöver ni en sovsäck som ni pallar med ner till 0°C ungefär, ni behöver liggunderlag och givetvis tält. Ni behöver bära kök (förslagsvis gas snarare än sprit).

Om ni planerar att tälta i anslutning till stugorna får ni betala tältavgift (90 / 120 kr per person för medlem/icket medlem) för att nyttja utedass, kök, matsalar eventuell bastu osv. Vill ni inte att göra det så är mitt råd att ni helt enkelt tältar någonannanstans för bästa upplevelse :)

Sover ni i stugorna kostar det er ~360 kr per person och natt om ni är medlemmar (150kr?), men ni slipper ju dock skaffa, resa och bära med er en stor del av er packning, lite som fjällen-light på sätt och vis..

Hur ni än väljer att bo så behöver ni skor och ryggsäck ni trivs med, ett regnställ och myggmedel. :)

Edit: Reser ni med tåg så går det hela vägen förbi Abisko Turisstation, där perrongen ligger ~200meter från kungsledens ände :)

Edit2: Angående mat, om ni inte planerar att äta frystorkad turmat så brukar jag kunna räkna med knappt 100 kr per person och dag inklusive snacks. :) Med real så kostar plötsligt bara middan ~75 kr. :)

Tack det var bra information!. Vad är "real" för något?
 
Tack det var bra information!. Vad är "real" för något?

Real turmat är frystorkade färdigrätter som tillagas genom att tillsätta kokande vatten och låta vila en stund, lättlagat men lite dyrare. Vi brukar ha med några för de där dagarna man inte vill sitta och njuta av lunchen (när det är skitväder) utan bara få i sig energi snabbt och komma vidare.
 
Det går också att göra egen torkad mat (har bekanta som har provat att torka bla köttfärssås..)


Inne i Abisko (tåghållplats Abisko Ö? - några km innan STFs vandrarhem) så finns det en stor matbutik med bla ett imponerande utbud av godis och frysta varor (självklart även fryst renkött). Har inte kollat vad dom har för utbud av frystorkat...

I Abisko så finns även ett Lundhags Outlet
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicktravels Kungsleden in May Vandringsleder 18
ChrBjr Äntligen ska kungsleden moderniseras! Vandringsleder 17
omni96 Klimatet i Kungsleden södra (i Engelska) Vandringsleder 6
campkidney Ensamvandra Kungsleden Vandringsleder 7
JosefinAndrea Södra kungsleden, tips på rutt mottages Vandringsleder 1
Solovandrare93 Kungsleden Vandringsleder 1
mattiasevolv Kungsleden i september? Vandringsleder 2
AndreP Myggor på Kungsleden i Augusti? Vandringsleder 11
Vildmarksguiden Kungsleden karta söder om Hemavan Vandringsleder 25
Running Farmer Cykla Kungsleden i höst Vandringsleder 11
Buzzrock Kungsleden, vilken kung? Vandringsleder 0
ola petersson kungsleden kartor Vandringsleder 1
X2000 Kungsleden Vandringsleder 2
KosmoAnte Kungsleden, båtar Vandringsleder 1
Gäddfiskarn Kungsleden.... Vandringsleder 10
MoAnders Kungsleden med Hund Vandringsleder 12
BAGDAD-BOB KUNGSLEDEN Vandringsleder 1
Leffe_R Kungsleden start och slut? Vandringsleder 3
mellgren Kungsleden sommartid Vandringsleder 7
Dr.Laban Kungsleden i Augusti Vandringsleder 3
Graip Kungsleden; Ammarnäs - norrut Vandringsleder 0
cnoevil Enklare fjällvandring för handikappad kring Abisko? Sarek? Åre? Vandringsleder 6
Ulan65 Dagsvandring Abisko nu? Vandringsleder 0
Tobias.H Är den här rutten genomförbar för två oerfarna, Abisko - Nikkaluokta Vandringsleder 9
Chrille74 Ruttalternativ Abisko - Nikkaloukta Vandringsleder 4
korre8 Abisko i juli-tips?? Vandringsleder 6
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Vandringsleder 2
MikeLima Abisko - nikkaluokta Vandringsleder 1
gustavåberg Förslag på vandring Kebnekaise - Abisko? Vandringsleder 5
Kristinn Tips på 3-4 dagars vandring Abisko? Vandringsleder 5
nmr hur lång tid tar det mellan nikkaluokta och abisko? Vandringsleder 2
MagnusEnbom Abisko-Nikkaluokta Vandringsleder 16
nmr tid mellan nikkaloukta - abisko? Vandringsleder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.