Budgetera för Kungsleden Abisko-Nikkaluokta

Hej,

Jag och mina tyska studentkompisar funderar på att vandra en bit av norra Kungsleden i slutet av Juli och eventuellt bestiga Kebnekaise. Jag försöker budgetera för dem och se så de har råd. Vi vill genomföra det så billigt som möjligt.

Billigaste sättet att ta sig dit antar jag är med tåg från Stockholm utan sängplatser för 400-500kr. Sedan antar jag att det kostar en del med buss från Kiruna till Abisko och från Nikkaluokta till Kiruna. Hur mycket?

Att bo i stugerna verkar kosta en del så vi får nog satsa på tält. Hur kallt blir det under natten i Juli. Hur bra sovsäck behövs? Under vandringen, vad är temperaturen och hur varma kläder behövs där? Hur blir det billigaste maten att äta. Är det att ha med eget ris och koka? Vad kostar det att köpa mat under vägen?

Är det något mer som kan kosta mycket som jag inte tänkt på?
 
Jag hade startat i Nikkaloukta istället...minns inte vad bussen kostar (Kiruna-Nikka) men det kan säkert någon annan här komma ihåg. Sen vandrar ni in till Keb-fjällstation, som är den första ni kommer till om ni startar från Nikka. Efter eventuell topptur så fortsätter ni mot Abisko. Från Abisko tar ni då tåget, inte buss, tillbaka söderut (via Kiruna).

Ang. mat så blir det billigast att ta med egen...

Dom gångerna jag varit där vid juli,aug har jag haft tur med vädret och haft sol och lite vind, kring 10-20 grader. Men man ska räkna med att det kan bli mycket kallare och busigare väder samt nästan garanterat regn någon dag. Jag har använt en lätt dunsäck som har komfort ner till 0:an men jag vet många som kör med mindre seriösa grejor och det har gått bra.

Klä er som en kall höstdag i Stockholm...
 
Senaste resan dit gick med flyg, Norwegian. Blev ca 500 per skalle enkel. Trevligare än att sitta på nattåget...

//J
 
Senaste resan dit gick med flyg, Norwegian. Blev ca 500 per skalle enkel. Trevligare än att sitta på nattåget...//J

Instämmer...Min senaste resa var Oslo-Narvik med Narwegian flyg, för liknande priser som Joru beskriver. Sen buss till Abisko som inte var den billigaste dock men om du flyger ju till Kiruna antar jag...

Bussen Kiruna-Nikka kostar kanske en dryg hundring...? någon som vet?
 
Tack för all information!

Jag hittar dock inget flyg som går varken till Kiruna eller Narvik från Oslo eller Stockholm med Norwegian.
 
Javisst, sorry. Flygplatsen i, eller rättare sagt utanför Narvik heter Evenes och ligger vid Harstad...så allt som heter Evenes/Harstad/Narvik funkar alltså. Kolla www.norwegian.no
Sen är flygbussen in till Narvik svindyr...typ 250 NOK eller liknande vill jag minnas...Jag liftade en gång. Från Narvik kan man ta buss eller tåg till Abisko och Kiruna, båda avgår från tågstationen i Narvik.
Anledningen till att jag rest Oslo-Narvik när jag ska till Abisko är för att jag bor i Oslo, och för att jag passat på att klättra i Narviksområdet påväg till Abisko.
Har man tur med vädret vid flygresan Oslo-Narvik så får man från ovan se Svartisens nationalpark med några av Norges största glaciärer och senare på resan Stetinds vackra topp :)
 
Tack för all information!

Jag hittar dock inget flyg som går varken till Kiruna eller Narvik från Oslo eller Stockholm med Norwegian.

Kanhända ngn annan som flyger nu, det var två år sedan. Har även flugit till Krn med SAS tidigare för liknande pris. Kolla närmsta flygsajt så lär du kunna hitta...

//J
 
Flyga till naturupplevelser

Det här med att flyga till en naturupplevelse som håller på att förstöras tycker jag är minst sagt tvivelaktigt. Vad hände med tanken kring hållbarhet?
Nej, släpp tanken på att flyga. Ta tåget istället, oavsett om det är skönare och ibland billigare att flyga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicktravels Kungsleden in May Vandringsleder 18
ChrBjr Äntligen ska kungsleden moderniseras! Vandringsleder 17
omni96 Klimatet i Kungsleden södra (i Engelska) Vandringsleder 6
campkidney Ensamvandra Kungsleden Vandringsleder 7
JosefinAndrea Södra kungsleden, tips på rutt mottages Vandringsleder 1
Solovandrare93 Kungsleden Vandringsleder 1
mattiasevolv Kungsleden i september? Vandringsleder 2
AndreP Myggor på Kungsleden i Augusti? Vandringsleder 11
Vildmarksguiden Kungsleden karta söder om Hemavan Vandringsleder 25
Running Farmer Cykla Kungsleden i höst Vandringsleder 11
Buzzrock Kungsleden, vilken kung? Vandringsleder 0
ola petersson kungsleden kartor Vandringsleder 1
X2000 Kungsleden Vandringsleder 2
KosmoAnte Kungsleden, båtar Vandringsleder 1
Gäddfiskarn Kungsleden.... Vandringsleder 10
MoAnders Kungsleden med Hund Vandringsleder 12
BAGDAD-BOB KUNGSLEDEN Vandringsleder 1
Leffe_R Kungsleden start och slut? Vandringsleder 3
mellgren Kungsleden sommartid Vandringsleder 7
Dr.Laban Kungsleden i Augusti Vandringsleder 3
Graip Kungsleden; Ammarnäs - norrut Vandringsleder 0
cnoevil Enklare fjällvandring för handikappad kring Abisko? Sarek? Åre? Vandringsleder 6
Ulan65 Dagsvandring Abisko nu? Vandringsleder 0
Tobias.H Är den här rutten genomförbar för två oerfarna, Abisko - Nikkaluokta Vandringsleder 9
Chrille74 Ruttalternativ Abisko - Nikkaloukta Vandringsleder 4
korre8 Abisko i juli-tips?? Vandringsleder 6
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Vandringsleder 2
MikeLima Abisko - nikkaluokta Vandringsleder 1
gustavåberg Förslag på vandring Kebnekaise - Abisko? Vandringsleder 5
Kristinn Tips på 3-4 dagars vandring Abisko? Vandringsleder 5
nmr hur lång tid tar det mellan nikkaluokta och abisko? Vandringsleder 2
MagnusEnbom Abisko-Nikkaluokta Vandringsleder 16
nmr tid mellan nikkaloukta - abisko? Vandringsleder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.