Budget för resa till nepal + Everest BC

Hej!
Jag och min pojkvän har lite funderingar att åka till Nepal i vår för att både se lite av landet men vi har också tänkt en vandring, antagligen till Everest base camp. Vi har väl tänkt att vara borta ca 2,5 - 3 veckor.
Det jag tänkte höra är om någon därute har gjort en liknande resa och ungefär hur mycket pengar det gick utöver flygbiljetter?
 
Hej!

Jag och min flickvän undrar samma sak! Tänkte också åka till Nepal till våren och stanna där ca 2 månader och vandra bland annat Annapurna circuit, cykla mtb och äventyra i största allmänhet.

Vi har läst in oss en del men allmänna tips och erfarenheter uppskattas!

Har läst att man behöver en ordentlig sovsäck även om man ska bo på tea houses under vandringen. Krävs det 4 säsongers även på våren eller räcker det med tunnare sovsäckar? I så fall verkar det mest prisvärda vara att köpa utrustning på plats i Kathmandu eller?

MVH
Victor
 
Det var länge sedan jag var där men då fanns det mest kinesiska kopior av dålig kvalite.

5-10k/mån måste räcka mycket bra. Nepal är mycket billigt. Sovsäcken skall väl i alla fall klara typ -3 då det snöar emellanåt.
 
Kostnader EBC
Om Ni ska vara sa kort tid i Nepal lar Ni flyga till Lukla. Det kostar 116 usd enkel. 1500 kr t&r per person alltsa. Vandringstillstand och nationalparksavgift gar pa 300 kr/pers. Att bo i tehus kostar runt 20 kr natten men da maste Ni ata dar. Maten kostar mer ju hogre man kommer men jag brukar gora av med 100-150 kr per dag for mat, kex, te och bostad i Everestomradet. I Kathmandu kan man ata fran 3 kr pa lokala hak men jag brukar gora av med ca 100 kr per dag pa vanliga restauranger. Hotellrum i Kathmandu kostar fran 15 kr natten men vill Ni bo lite vettigt sa kostar ett okej/bra dubbelrum mellan 50-100 kr.

Sovsack
Jag brukar rekommendera komfort -7/-9 for vandring i Nepal. Men det beror ju pa nar och var man gar. I februari 2011 hade jag -14 grader pa rummet langs Everestleden. I Annapurna i april/maj 2011 var det +6 grader som kallast pa rummet. Nagot som ar bra ar att det alltid finns filtar att lana sa det brukar ordna sig.

Det finns sovsackar i mangder att kopa i Nepal och till bra priser och sakert med bra kvalite ibland. Jag skulle dock aldrig gora det sjalv. I Sverige kostar en grym sovsack 3400 kr och den kan Du sakert anvanda i 10 ar. http://www.getout.se/sv/artiklar/ultralite-3.html Notera att det ar olika komfort for killar och tjejer.

Nagot mer att tanka pa om Ni flyger ut fran Lukla ar att flygen ofta blir installda pga daligt vader. Rakna med 4 extradagar i Lukla/Kathmandu tills flyget hem avgar sa att Ni inte missar det. Om vadret sedan ar bra sa hinner Ni med lite sightseeing ocksa :)

//Magnus H.
 
Vandring

Hej
Jag är på väg till EBC
Flyg från Stockholm, byte säkert i Indien.
Undrar om jag flyger från Sverige den 16.april 2012 och hem från Nepal Kathmandu den 28-30.april
Det är ca:14 dagar. Kostar runt 5500.kr t/r
Hinner man till EBC då?
Jag har sovsäck och rygga mm.
Hur mycket skulle jag behöva extra pengar, som för flyg från Kathmandu till Lukla t/r plus allt annat som behöver betalas?
ca:.....kr.?
 
För kort tid

Undrar om jag flyger från Sverige den 16.april 2012 och hem från Nepal Kathmandu den 28-30.april
Det är ca:14 dagar. Kostar runt 5500.kr t/r
Hinner man till EBC då?

Tyvärr måste jag säga, att från Sverige 16/4 och tillbaka från Kathmandu 28/4 är för kort tid om du ska till EBC.

Precis ovanför dig i denna tråd hittar du mycket bra information om kostnader m.m. Förutom det som nämns där bör man under vandringen ha med sig motsvarande 2000 kr som reserv ifall man måste söka upp läkare. Det är en del att fixa i Ktm innan du kan komma iväg till Lukla (räkna med två dagar i Ktm). Dimma i Lukla kan försena avfärden från Ktm med flera dagar. I april 2009 blev mitt flyg inställt fyra dagar, men i april 2011 kom jag iväg i första försöket. För själva vandringen Lukla - EBC - Lukla ska du helst ha minst två veckor för att inte behöva stressa och dra på dig höghöjdsbesvär p.g.a. bristande acklimatisering. Dessutom är det många som får vanliga sjukdomar som magsjuka och svår halsinfektion och måste vila ett par dagar. När man ska från Lukla till Ktm är det samma sak igen med risk för dimma och inställt flyg (rekordet är c:a tio dagar, men jag kom iväg som planerat båda gångerna).

Jag kan rekommendera en guidebok som innehåller allt man behöver veta för vistelsen i Ktm och vandringen: Jamie McGuinness: Trekking in the Everest Region. Kostar c:a 180 kr hos Adlibris.

Everestvandringen är en fantastisk upplevelse som man helst ska avnjuta utan tidspress. Mina Nepalresor var på fem och sex veckor med 23 resp 33 dagars ensamvandring i bergen, och då hann jag stanna 5-7 dagar i ett par byar och vandra i omgivningarna och umgås med folk (sherpas) som jag har lärt känna där. Nästa vår ska jag dit igen om kroppen orkar (är pensionär då).
 
Ta till ordentligt med tid

Jag vandrade i Annapurnaområdet 1998. Det var helt fantastiskt och det enda jag hade gjort annorlunda idag om jag hade gjort om resan var att packa lite lättare och ta till mer tid. Jag tog det lugnt då, men jag tror inte att det går att ta det för lugnt på den typen av resa.
Vid ett antal tillfällen blev jag och min reskamrat omsprungna av "galningar" (förvånansvärt ofta var det fransmän) som frågade hur snabbt vi hade gått mellan olika byar och jämförde sedan med sina egna rekordtider. Vi var aldrig i närheten av deras rekord och det gjorde verkligen ingenting heller.
Läs på om hur lång tid olika rutter tar att vandra och lägg sedan till ett antal dagar för att verkligen ha tid till att stanna upp och ta in omgivningen. Det finns nämligen så mycket att ta in att inte ens en Ernst utan strumpor kan känna in hela naturen. ;)
Precis som ovanstående inlägg vill jag också tipsa om att ha rejält med reservtid så att inte flyget hem lyfter innan ni hunnit dit.
Ni har en underbar resa framför er, se till att njuta av den.
 
tack för svaren.
jag ska inte köra rece upp dit, och det menat att jag ska hinna ta foton på djur och växter mm.
jag har köpt en ny mindre kamera, Nikon V1 med lins konverterare, så att mina gamla objektiv passar.
så runt 30 dagar skulle vara bra att ta till med plus lite pengar för lite annat.
jag ska kika på boken, låter mycket intressant.
kan/får -man tälta där också, eller är det tehusen som gäller?


tack för hjälpen.
 
Inget tält.

Du bor och äter i tehusen. Hur lite du än tar med dig så kommer det att kännas tungt, så lämna tältet hemma. Övernattning i tehusen kostar bara 200 rupees, knappt 20 kr. Är du mycket stark och vildmarkserfaren och har med dig en lika erfaren vandringskompis och absolut vill bo en bit från stigarna och byarna, så kan du ta med dig tältet, men då måste du också bära med dig kök och mat.
 
hur kan man få tag på kök när man kommer till Lukla?
tänker mer på att i.s.f hyra tält och köks utrustning.
är sugen på att tälta ute.
 
Hej Yoka, m fl!

Jag och två vänner var i Nepal för första gången i höstas och kan varmt rekommendera en resa dit. Flera som skrivit i den här tråden verkar ha stor erfarenhet, och har gett mycket bra svar på många av de frågor som ställts.

Den resa jag och kompisarna gjorde finns beskriven i min blogg här på Utsidan, med första avsnittet här:
http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/resa-till-nepal-del-1-2.htm
Vi råkade ut för en hel del oförutsedda händelser under resan vilket ledde till viss dramatik. Det började redan när vi skulle till Lukla.

Vi sov på tehusen, men vi funderade på hur det skulle fungerat med tält. De tält vi såg tillhörde trekkingföretag/expeditioner och var alltid placerade vid vissa hotell/tehus. Frågan är om man får tälta var som helst i nationalparken? Sedan kommer problemet med vatten. Visst finns det bäckar här och var, men det är inte lika enkelt som i svenska fjällen. Vår guide sa att vattnet inte var bra för västerländska magar. Jag tror att förhållandena i byarna däruppe vad gäller avlopp inte är lika bra som i Sverige.
 
Vattnet ...

... som rinner ner längs bergssidorna och som inte har passerat nära byar kan man koka och göra drickbart, eller kanske behandla med jod eller klordioxid (aqua care-10) eller UV-ljus. Vattnet ovanför jakarnas högsta betesmarker lär vara lika rena som i våra fjäll. Bäckarna som rinner genom byarna är kort sagt smutsiga även om kokning dödar allt smittsamt.

På inträdesbiljetten till nationalparken står "clean camping grounds before you leave", däremot inget om att camping skulle vara förbjuden. Jag har för mig att det i guideboken, som jag nämnde tidigare i tråden, finns tips även för den som vill dra sig undan från allfarlederna och tälta.

Mitt råd är att om man tror sig kunna åka dit mer än en gång, så bor man i tehusen under första vandringen, rekognoseringsturen, och sedan, när man vet vad himalayavandring innebär, kanske satsar på tältvandring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenjuice Budget? Trekking 5
Jenstorjas Ledig JUN, JUL & AUG! Vart ska vi resa?! Trekking 3
Rendar Min första resa (Sibirien?) Trekking 9
nuotap Veckas resa i april - men vart? Tips önskas! Trekking 9
ellenc Vart ska vi resa i november? Trekking 2
rubella Resa till Chamonix Trekking 10
mr_white2 Resa till Alaska!! Någon som har lite förslag vart man kan vända sig? Trekking 1
UnderEnTarp Resa jorden runt med vandring på vägen... Trekking 0
lama78 Resa till Kilimanjaro Trekking 2
skånepågen Resa till och uppleva Bad Gastein. Trekking 1
hanswe Organiserad resa till Everest Base Camp Trekking 3
lerum Resa till Chamonoix_rev1? Trekking 0
lerum Resa till Chamonoix? Trekking 0
L.A. Alaska-resa Trekking 0
Mathias_hoving Resa. Trekking 1
resenaren Resa Vart? Trekking 2
perseger Island: Skicka packning till slutmål Trekking 2
elinalicia Salkantay Trek till Machu Picchu Trekking 0
Ulrjon Organiserad vandringsresa till alperna med buss? Trekking 7
veni Torkat frukt & mat att ha med sig till USA? Trekking 7
Moke74 Vandringsresa till Balkan, Bosnien, Bjelasnica bergmassiv Trekking 2
veni Vandringsresa till Patagonien Trekking 3
beo GR 52 till Menton Trekking 4
Sacha22 Haute Route - Chamonix till Zermatt Trekking 3
beo GR 5 - Genevesjön till Nice Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
brorgustav Campingbuss till Alperna - Vill gå dagsturer Trekking 3
mistermuntz Mest värda vandringsresan i förhållande till pris? Trekking 20
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Thunder91 Vandringskompis till Alperna Trekking 2
Karngard Någon som ska till Everest BC i oktober? Trekking 2
vedi Råd till nybörjare? Trekking 5
Dr manne Flygstol till random ställe? Trekking 2
MaSt STS Vandringsresa till Bad Gastein Trekking 4
CaveJack Korsa Island till fots Trekking 9
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
lost_in_time Någon som vill hänga på till Spanien? Trekking 0
nobbe80 Sällskap till Georgien i sommar Trekking 0
oskar.klaren Oskar går till Afrika Trekking 8
Tekone82 Att gå ifrån Göteborg till Gibraltar. Trekking 6
Janne F Hytter på vägen upp till Mont Blanc Trekking 5
cgj71 Snälla, följ med till Island Peak 1 maj! Trekking 0
mifa Till norge i helgen, vart? Trekking 0
greenjuice Flyg till franska alperna Trekking 9
zzeezz Vill du med till Mt Blanc i Juli? Trekking 9
bjonil Vad ska man packa med till island? Trekking 10
fjölar Motsvarighet till Sarek - utomlands Trekking 12
henrikf Hur är vägarna för att komma till Galdhöpiggen i juni Trekking 4
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.