Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte?

Vid senaste skidturen lyckades jag vurpa och fick då en i mina ögon ganska skaplig buckla i bränsleflaskan till mitt Trangia Multifuel. Jag kan inte se några tecken på läckage och jag använde flaskan resten av veckan.

Finns det anledning till oro? Bör jag skrota flaskan? Vad säger utsidans samlade expertis?
 

Bilagor

  • _MG_2347.jpg
    _MG_2347.jpg
    194.7 KB · Visningar: 671
Jag skulle tänka försiktighetsprincipen - det är ju en försvagning i matrialet - en perfekt cylinder fördelar trycket jämt i flaskan men med bucklan så blir trycket omjämt fördelat - en sorts brottanvisning.
Möjlig konsekvens: Flaskan går sönder, bränslet antänds i det fria och någon blir bränskadad eller skogen börjar brinna - allvarligt
Förebyggande åtgärd: Köp en ny flaska - kostar inte så mycket.

Kanske behålla den gamla för ren förvaring av bränsle (ej trycksatt) som sedan fylls över i den nya tryckflaskan då du använder köket.

Du väljer din risknivå men min ser du nog tydligt ovan.

/Patrik, försiktig särskilt då det går att åtgärda allvarliga konsekvenser för rimligt små pengar
 
Det är nog inte nödvändigt - men byt den för sinnesfriden det ger.
Dessutom så finns ju Primusflaskorna att få med barnsäker kork numera - ett ytterligare plus...
 
Jo, det verkar vettigt att inte använda den flaskan trycksatt. Däremot som förvaringsflaska för extrabränsle så länge jag inte ser tecken på läckage.
 
De blir aldrig någon större tryck i flaskan att de skulle spricka pga de... Mer ett skönhetsfel som man inte vill titta på.. :)
 
Bulor tas bort, minskas med riskorn och vatten dock ingen kork på.
go tur


En annan variant som rekomenderas av Primus återförsäljare är att man fyller på med gula ärtor och vatten. Man bör vara observant så man kan avbryta processen i tid, annars riskerar man att flaskans form mer blir som en spargris!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...