Bröllop i Alkavare kapell

Hej!

Jag undrar om någon här på forumet vet hur man kommer i kontakt med någon som arrangerar bröllop i Alkavare kapell? Kanske har några av er gift sig i just Alkavare kapell och kan berätta om sina erfarenheter? Eller känner någon som gift sig där?

Tacksam för svar!!

//Petra
 
Hej, enklast är nog om du tar kontakt med Jokkmokks församling (Luleå stift). Det är de som ansvarar för kapellet och arrangerar gudstjänster där nån gång per år. Det finns en präst som är intresserad av vandring och visst brukar gå att lura dit (om man inte har en egen med sig), tror han heter Anders Nilsson men minnet kan svika.

Adresser enligt från kyrkanshemsida:

Jokkmokk/Porjus församlingar
Borgargatan 9, 962 31 Jokkmokk
Tel: 0971 / 588 99
Strömgatan 29, 982 60 Porjus
Tel: 0973 / 101 00

/B
 
Jag känner en präst i jokkmokk som brukar hålla gudstjänst där, jag föreslår att du ringer till honom och frågar, han heter;

Anders Nilsson
tlf: 0971-12183
 
Hej Petra,

Jag och min fru Anna-Karin gifte oss där för 5 år sedan i samband med den gudstjänst som brukar hållas där varje år (i slutet av Juli var det år 2000). Berth Dimenäs - kyrkoherde, var vigselförrättare...

Vi hade inget eget följe men kapellet var ändock fullt av intresserade vandrare som var på plats, som även fick vara vittnen. Vi hade dessutom en osannolik tur med vädret - 6 dygn i rad med klarblå himmel, inget Sarek-väder man är van vid direkt :)

Hursomhelst var det ett otroligt minne för livet, som varmt kan rekommenderas!

Lycka till, och hör av dig om du har frågor!

Mvh

Magnus Nilsbo

ps. Jag vet inte om vi var förutseende, men vi gjorde en för vår del rejäl Sarek-tur, på dryga 2 veckor i samband med detta (merparten innan vigseln) - för alla vet ju vad som kommer 9 månader efter giftermål, och sen blir det iallafall kortare turer :)
 
Anders Nilsson är som sagt en lämplig vigselförrättare. Han gjorde iaf ett bra jobb med oss i Saltoluokta - fortfarande ingen skillsmässa :) Snacka lite älgjakt med honom så ordnar han nog resten.

Kyrkoherde Gotthard Nilsson är en annan kul profil - bär alltid kniv, utom vid predikan då han stoppar den tillfälligt åt sidan...

Annars är alla präster i Jokkmokks församling ganska mobila och vana att resa. Till Alkavare åker de ofta helikopter.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.