Bro vid Kårsavaggestugan?

Ett par packbara pensionärspinnar är oöverträffat gott att ha när man ska vada

- och glöm inte att ryggan ska ENDAST hänga på axlarna när du vadar. Höftbältet ska ALDRIG vara i bruk!

Ja man har väl kommit upp i åren så att säga så det är väl bara att fixa de där pensionärspinnarna! :D

Ja jag läste på Fjällsäkerhetsrådet att man skulle spänna upp allt så att ryggsäcken sitter löst men tack för informationen! Hellre blir jag påmind fler gånger än ingen alls så tack!
:)

Mycket att hålla reda på nu men jag har skrivit ner en del i en liten anteckningsbok som jag tar med, har en del skärmdumpar med information i mobilen också och sedan hoppas jag väl att jag kommer komma ihåg så mycket som möjligt.

Gå inte i utan någon sorts "tredje fot". Du behöver tre "ben" för att alltid ha stöd på minst två, medan du flyttar det tredje. Skillnaden mot att balansera på ett ben medan man flyttar det andra är himmelsvid.

Har du aldrig vadat förr, så ta som princip att inte gå i djupare än knähöjd, om det är strömt.

Du behöver kanske inte köpa riktiga gå-stavar för det. I dessa låga och välfrekventerade regioner går det nästan alltid att hitta/ta över andras använda & bortslängda "naturstavar" eller fixa till sin egen. men det kan ju vara lika bra att skaffa något lättare och mer permanent. Personligen trivs jag inte alls med att gå med stavar (känner mig bullrig, klumpig & låst, tappar det naturliga flytet, markkontakten och balansen), men har numera ändå med en stav, i alla fall om jag räknar med att behöva vada. Den väger försumbart och är användbar till mycket annat, t ex att spänna ut min tältdörr till en "veranda" för matlagning i regn.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Gå inte i utan någon sorts "tredje fot". Du behöver tre "ben" för att alltid ha stöd på minst två, medan du flyttar det tredje. Skillnaden mot att balansera på ett ben medan man flyttar det andra är himmelsvid.
Den väger försumbart och är användbar till mycket annat, t ex att spänna ut min tältdörr till en "veranda" för matlagning i regn.

Ja det kan ju vara värre att trilla i ån och bli blöt bara för att man tycker att man inte ska ha någon stav med sig.

Som du säger så kan ju staven vara bra att ha till annat också!
Tack!

Ska kolla om det finns någon lätt teleskopstav som man kan ha i ryggsäcken om man inte vill vandra med den hela tiden.

Ett till vadartips är att inte gå och balansera på toppen av hala stenar, utan hellre gå lite djupare på slätare underlag och inte riskera att halka av. Byxor av och vadarskor på är standard när jag vadar, liksom stav, och se till att stoppa ner sockorna så du inte tappar dem...
Vid Kårsavaggestugan är det visserligen halt, men om du halkar kan du ju ta en paus och torka lite i stugan så det är inte så dumt ställe att prova på. Spana ut en bra väg innan du ger dig ut över jokken, och:
Lycka till!

Ett till vadartips är att inte gå och balansera på toppen av hala stenar, utan hellre gå lite djupare på slätare underlag och inte riskera att halka av. Byxor av och vadarskor på är standard när jag vadar, liksom stav, och se till att stoppa ner sockorna så du inte tappar dem...
Vid Kårsavaggestugan är det visserligen halt, men om du halkar kan du ju ta en paus och torka lite i stugan så det är inte så dumt ställe att prova på. Spana ut en bra väg innan du ger dig ut över jokken, och:
Lycka till!

Det låter ju som en plan att ta en paus och kunna torka sig i stugan osv även om jag hoppas på att inte ramla omkull!
Tack!

Vadade där för ca. två veckor sedan, egentligen inga större svårigheter men eftersom jag läst någonstans att det "går att kliva på flata stenar" och att jag dessutom väntade till tidig morgon med att vada(mindre vattenflöde tänkte jag) blev jag lite ställd av hur långt och djupt det var.
Jag tror jag kom lite fel den sista biten och klev i till halva låret.
Men som sagt, det var egentligen inte så besvärligt men jag underskattade nog det hela litegrann.
Go' tur
/Johan

Vadade där för ca. två veckor sedan, egentligen inga större svårigheter men eftersom jag läst någonstans att det "går att kliva på flata stenar" och att jag dessutom väntade till tidig morgon med att vada(mindre vattenflöde tänkte jag) blev jag lite ställd av hur långt och djupt det var.
Jag tror jag kom lite fel den sista biten och klev i till halva låret.
Men som sagt, det var egentligen inte så besvärligt men jag underskattade nog det hela litegrann.
Go' tur
/Johan

Åhå! Då får jag väl försöka vada i shorts om det kan vara så djupt på en del ställen!
Tack för infon!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips