Ingen bro mer
Det ligger till så här med bron över Miellätno nära Alkavare kapell:
För några år sedan överförde Länsstyrelsen i BD ansvaret för de broar som kommit till för rennäringens behov till samebyarna själva. Man gjorde en genomgång (och det är många broar i länet) och säkert efter en hel diskussioner och förhandlingar blev det så.
Man brukar också påpeka att kostnaderna för broarna är mycket stora. (Jag har haft uppe det med LSt några gånger när insändare i "fjället" tagit upp olika broars skick /dåligt eller raserat/.) Man provar med av- och pålyft i utsatta lägen av en ny typ, byggd med gamla järnvägsskenor, eftersom helikoptern ändå finns på plats för inspektionen vår och höst.
Detsamma ang "ren-bro" gäller för den viktiga bron över Tukijåkka, som är borta, vilket innebär att västra Padjelanta behöver gås i medsols varv med inledande båtfärd mha samerna i Staloluokta, om man inte vill skrika högt över sjön.
Som Åke antyder finns det broar som betjänar både samer och vandrare, därav de återkommande bönerna. Men det är alltså inte LSt som nu ansvarar för dem, och det går tyvärr inte att se genom att titta på dem vilken sort de är.
Miellätno tror jag har informellt ett båtsystem, informellt eftersom åtminstone en av båtarna tillhör Skarjaklubben.
Hälsningar
Göran Fagerström
redaktör för "fjället", Svenska Fjällklubbens fina tidning