Bro över Mielleätno Padjelanta/Sarek.

Någon som känner till om bron över Mielleätno strax norr om Alkavare kapell i Sarek, finns kvar?

På min gamla karta finns bro markerad. På en ny finns det inte någon bro. Vilka är alternativen? Är det vadbart?

Tack för tips!

Mvh
Bert

larsson-ake@telia.com (Åke Larsson)

Gäst
Ingen bro mer

Jag citerar från Bernt Janssons Sareksidor (www.trekkingpath.com): "Den tidigare bron över Miellädno två kilometer nerströms är numera historia eftersom den inte reparerades då den knäcktes under vintrarna 1994-1995." Detta är tydligen parkförvaltningens nya policy. Eftersom rennäringen (som broarna är byggda för) inte längre behöver broarna så kommer de inte att återbyggas när de havererar. Vill minnas att jag läst att de t.o.m. tyckte att det var för dyrt att placera ut Skarjabron! (Helikopterlyfts vår och höst.) Undrar hur många drunkningar detta kan leda till på lite sikt?

\ål

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Guest

Gäst
Ingen bro mer

Det ligger till så här med bron över Miellätno nära Alkavare kapell:

För några år sedan överförde Länsstyrelsen i BD ansvaret för de broar som kommit till för rennäringens behov till samebyarna själva. Man gjorde en genomgång (och det är många broar i länet) och säkert efter en hel diskussioner och förhandlingar blev det så.

Man brukar också påpeka att kostnaderna för broarna är mycket stora. (Jag har haft uppe det med LSt några gånger när insändare i "fjället" tagit upp olika broars skick /dåligt eller raserat/.) Man provar med av- och pålyft i utsatta lägen av en ny typ, byggd med gamla järnvägsskenor, eftersom helikoptern ändå finns på plats för inspektionen vår och höst.

Detsamma ang "ren-bro" gäller för den viktiga bron över Tukijåkka, som är borta, vilket innebär att västra Padjelanta behöver gås i medsols varv med inledande båtfärd mha samerna i Staloluokta, om man inte vill skrika högt över sjön.

Som Åke antyder finns det broar som betjänar både samer och vandrare, därav de återkommande bönerna. Men det är alltså inte LSt som nu ansvarar för dem, och det går tyvärr inte att se genom att titta på dem vilken sort de är.

Miellätno tror jag har informellt ett båtsystem, informellt eftersom åtminstone en av båtarna tillhör Skarjaklubben.

Hälsningar
Göran Fagerström
redaktör för "fjället", Svenska Fjällklubbens fina tidning

Untitled

Gick förbi bron sommaren -98 och kunde då konstatera att bron ej duger att gå på. Då fanns den kvar, men den var i mycket dåligt skick. Vi vadade dock över Miellätno en bit efter utflödet ur Alkajaure, utan allt för stora problem. Vadet var dock djupt(över midjan på vissa ställen) men strömmen var svag.

Mvh

JImmy

pex8@hotmail.com (Pex)

Gäst
Båt eller vad...

Det brukar finnas en båt på varje sida om Alkajaure i närheten av utloppet. Om det inte finns någon båt (Folk brukar ha svårt att förstå att de ska ro tillbaka en av båtarna) så går det att vada Alkajaure strax ovan utloppet.

mvh

Pex

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips