Brist på ansvar hos Arcteryx/Tierra

Har folk inget eget ansvar?

Individens eget ansvar någon?

Personligen kan jag bli lagom irriterad på mig själv för att jag köpt för små skor. Det har hänt någon gång trots att personalen klämt på mina fötter & sagt att det känns bra. Men inte klagar jag för det.

JA jag förstår att det aktuella Arcteryx-stället kostar mer än mina skor, vilket gör att den irritation jag skulle känna över mina för små skor i detta fall kanske skulle övergå till ren & skär ilska.
Ilskan över att ha kastat 10 lakan i sjön!
En ilska som i detta fall är klart missriktad! Hem och piska på dig själv lite så lär du dig själv en läxa!

För mig är det solklart att man måste inse att det slutgiltiga beslutet ligger hos en själv, sig själv, och ingen annan!
Hallå. Vadå egen vilja? Kan man inte ta ansvar för sina EGNA handlingar vem ska då göra det?

// Lars
[Ändrat av sundancekid 2004-10-13 kl 23:59]
 
Moral eller juridik?

sundancekid; sa:
Hallå. Vadå egen vilja? Kan man inte ta ansvar för sina EGNA handlingar vem ska då göra det?

Vilket ju också innebär att butikens personal tar ansvar för sina handlingar - något som de dessutom är skyldiga att göra enligt den lag som vi har enats om i det här landet (som ju är relativt demokratiskt), men ändå vägrar.

Vad väger tyngst: konsumentens moraliska ansvar att stå för sina beslut eller butikens juridiska ansvar att stå för sina löften?
 
Rimligt är att man får byta storlek om varan/plaggen är i nyskick. Ur butikens synvinkel måste det vara orimligt att få in begagnade grejor och vara tvugna att byta dem mot nya i annan storlek.

Att butiken har pushat hårt för fel storlek är förvånande, och hade de bytt rakt av hade de ju sluppit en del badwill men det är deras beslut.
 
Re: Moral eller juridik?

Nordesjö; sa:
sundancekid; sa:
Hallå. Vadå egen vilja? Kan man inte ta ansvar för sina EGNA handlingar vem ska då göra det?

Vilket ju också innebär att butikens personal tar ansvar för sina handlingar - något som de dessutom är skyldiga att göra enligt den lag som vi har enats om i det här landet (som ju är relativt demokratiskt), men ändå vägrar.

Vad väger tyngst: konsumentens moraliska ansvar att stå för sina beslut eller butikens juridiska ansvar att stå för sina löften?

Utan tvekan så anser jag, som du märkt vid detta lag, att konsumentens moraliska ansvar är viktigare i detta fall.
Konsumentköplagen fyller säkerligen sin funktion vid många tillfällen, men för mig så finns det fall där man i rimlighetens namn måste kunna se till andra aspekter än bara paragrafer som ska tolkas i en text.
Killen har ju för f*n använt kläderna. Man har öppet köp av en anledning. Hur svårt är det att ta på sig kläderna och simulera lite rörelse? Känna efter vad som känns bra. Känns det inte bra. Då åker man tillbaka och byter. Oavsett vad någon försäljare säger. Någon slags självkurage måste man väl ha. Stå upp för sina egna åsikter? Eller?
Nä. Alldeles för mycket daltande med folk i detta land. Det ska tas ansvar både här & där, men inte f*n är folk i allmänhet beredda att ta det ansvaret för sig själv, utan det vilas på paragrafer hit & dit.

// Lars
 
Re: Re: Moral eller juridik?


Utan tvekan så anser jag, som du märkt vid detta lag, att konsumentens moraliska ansvar är viktigare i detta fall.
Konsumentköplagen fyller säkerligen sin funktion vid många tillfällen, men för mig så finns det fall där man i rimlighetens namn måste kunna se till andra aspekter än bara paragrafer som ska tolkas i en text.
Killen har ju för f*n använt kläderna. Man har öppet köp av en anledning. Hur svårt är det att ta på sig kläderna och simulera lite rörelse? Känna efter vad som känns bra. Känns det inte bra. Då åker man tillbaka och byter. Oavsett vad någon försäljare säger. Någon slags självkurage måste man väl ha. Stå upp för sina egna åsikter? Eller?
Nä. Alldeles för mycket daltande med folk i detta land. Det ska tas ansvar både här & där, men inte f*n är folk i allmänhet beredda att ta det ansvaret för sig själv, utan det vilas på paragrafer hit & dit.

// Lars

Jag har varit borta från tråden ett tag så jag börjar kommentera bakifrån.

Jag tycker diskussionen om personligt ansvar är tramsig, personligt ansvar är något helt annat. I min värld kan man få råd av professionella yrkespersoner och de tar sedan ansvar för sina råd, oavsett om det gäller läkare som skriver ut mediciner, jurister som hjälper dig formulera ett avtal eller en målare som rekommenderar en färg. Blir du sjuk av medicinen får läkarne en prick och du får ersättning av patientförsäkringen, skriver juristen en dåligt avtal kan du antagligen begära ersättning och rekommenderar målaren en viss färg som utomhusfärg och den angrips av mögel eller flagnar efter ett år så får nog målaren vara så god att renovera väggen.

Öppet köp hjälpte varken för mig eller för den som anlitat en målare - som jag skrev i mitt ursprungsinlägg visste jag exakt hur kläderna satt på, jag hade tillbringat flera timmar i butiken och rört mig i dem med underställ på och jag hade frågat personalen om detta verkligen var rätt vilket två olika personer bekräftat vid flera olika tillfällen. Jag kunde alltså provat dem hundra gånger till och kommit till samma resultat. Praktiken kunde jag dock aldrig prova utan var tvungen att förlita mig på de som ha använt prylarnas erfarenheter.

Exakt hur mycket ska jag behöva veta och göra för att jag ska ha tagit mitt personliga ansvar enligt dig? Och hur lite ansvar behöver egentligen butiken ta?
 
Re: Har folk inget eget ansvar?

sundancekid; sa:
Individens eget ansvar någon?

Personligen kan jag bli lagom irriterad på mig själv för att jag köpt för små skor. Det har hänt någon gång trots att personalen klämt på mina fötter & sagt att det känns bra. Men inte klagar jag för det.

Jag har också köpt för små och för stora skor och inte klagat över det. Jag har också köpt Strolz - en helt annan upplevelse än ett vanlig skoköp eller att handla Arcteryx trots att de är i ungefär samma division.

Mitt första par Strolz hade jag haft ett 6 (7?) år när jag besökte Åreagenturs butik i Åre för att jag hade börjat få lite ont av dem och ville få dem något justerade (justering och trasiga beslag etc är alltid gratis på Strolz). De dömde ut sprutningen av dem, det var för mycket skum i hålfoten. Eftersom jag hade haft dem så länge erbjöd de mig ett par nya till halva priset. Perfekt tyckte jag. Med mina nya pjäxor åkte jag sedan en säsong i alperna. På vägen hem passerade jag Lech (St Anton) återigen för att jag vill få dem lite justerade eftersom jag tyckte att de börjat ge med sig lite för mycket. Jag trodde de skulle byta ut en lite plastpryl i skaftet (kostnad några kronor) på dem som skulle styva upp dem men istället erbjöd det mig helt nya innerskor eftersom skummet i mina ett år gamla skor tydligen inte hade härdat exakt som det skulle vilket gjorde att det komprimerats lite efter fyra månaders åkning. Jag fick dessutom behålla mina gamla innerskor.

Dessutom, varje gång jag provat Strolz har de lagt ner massor av tid på att mäta mina fötter, på längden, tvären, höjden, formen, vilka delar av foten jag sätter i, hur tjocka vader jag har etc etc.


Svenska Arcteryx ligger ljusår efter denna nivå, både vad gäller kunskap och vad gäller service. Jag är helt säker på att jag kommer köpa ett par nya Strolzpjäxor i framtiden - och jag rekommendera alla att göra det. Jag är också helt säker på att jag aldrig mer kommer köpa Arcteryx, jag avråder faktiskt alla från att köpa Arcteryx, om inte det tar sitt förnuft till fånga i denna fråga.
 
Eftersom varan hade de egenskaper som du rimligen haft anledning att förvänta, i detta fall att passformen i skidbacken varken var bättre eller sämre än vid provningen i butiken kan man förmoda att ARN skulle fått en lätt uppgift.

Har du problem med att jackan inte skyddar handleden så komplettera med ett löst handledskydd. För att undvika en glipa i midjan så kanske det hjälper att sätta fast några "duttar" med kardborreband?
 
Re: Inlägg från den aktuella butiken som numera heter Adventura (gamla Tierrabutiken)

Adventura Stockholm; sa:
Vi vill efter att ha blivit uppmärksammade på att det pågår en debatt om oss i detta forum göra ett inlägg och berätta om hur det ser ut från vår sida.

I sitt inlägg i detta forum skriver David att han använt plaggen endast ett par dagar när han kände att det var fel storlek på både jacka och byxa och att han genast vände sig till oss samt att vi då bemötte honom extremt otrevligt.

David Bonde vände sig till oss via mail drygt en månad efter avslutat köp. Han skrev att han använt plaggen i nästan 4 veckor i La Grave -där han befann sig för säsongen- då han började bli fundersam över storleken framförallt på sina byxor.
De spände runt magen och åkte upp i benen när han böjde sig. Jackan var -enligt mailet- såvitt han kunde bedöma i rätt storlek förutom att den gled upp i resåren runt midjan när han rörde sig.

Detta kräver ett förtydligande som kanske inte är så intressant för utomstående men viktigt ändå.

Jag anlände till LG kvällen 22/12. Sedan tog det någon vecka innan jag hade fixat boende = ingen skidåkning under den perioden. I början av januari var systemet stängt under 5 (möjligen 6) dagar i rad pga regn som ledde till för hög lavinrisk. Sedan kom jag åt internet när jag var i Briançon dit jag fick lifta eftersom jag inte hade någon bil (dvs det var ett heldagsprojekt) som jag inte kunde ägna tid åt vid första bästa tillfälle.

Med andra ord, min formulering var kanske lite oklar, jag hade använt stället några dagar, en knapp vecka eller så när jag började fundera på om allt var som det skulle. Sedan tog det ytterligare någon veckan innan jag kom åt internet. Jag var antagligen otydlig när jag förklarade situationen i mitt brev till Sasquatch vid denna tidpunkt. Å andra sidan trodde jag faktiskt att det var mig det var fel på, jag hade ju provat så väldigt noga inför köpet så jag trodde helt enkelt att jag hade gjort fel på ett eller annat sätt (dragit åt något fel eller dylikt). Tror jag från att felet är handhavandefel hos mig snarare än produktfel uttrycker jag mig nog annorlunda än om min utgångspunkt är den omvända

Första brevet skrev jag till info@arcteryx.nu 13/1 (där jag undrade om detta var adressen till butiken på Vasagatan) så med tanke på fördröjningarna ovan tycker jag inte det var en orimligt lång väntetid.

Anna-Karin Velde kan naturligtvis inte känna till alla dessa detaljer och eftersom hon aldrig var intresserad av att utreda problemen mer i detalj kom de heller aldrig upp. Hade hon sagt 'vi accepterar tio dagars användning men inte elva' så hade jag naturligtvis på ett helt annat och detaljerat sätt redogjort för situationen.

Han lämnade också en lång redogörelse där han ansåg att det var vårt fel att han valt fel storlek och att vi trots viss tveksamhet från hans sida insisterat på att han skulle välja just denna storlek.

Detta bemötte vi med följande svar:

David!

Vi är ledsna över att du är missnöjd med servicen vi har givit dej i vår
butik.

Men du måste förstå att du själv ansvarar för den storleken du köper. Det är ingen som tvingar någon att köpa saker hos oss. Snarare är vi kända för at vara mindre "pushiga" och inte stressa fram köp hos osäkra kunder.

Vi har dessutom öppet köp och bytesrätt du kunde använt dej av. Detta förutsätter självklart att plaggen har "tags" kvar och inte är använda.

Som jag nu redogjort för fler gånger än jag kan hålla räkningen på var jag alltså väl medveten om hur plaggen satt. Jag hade också väldigt effektivt blivit övertygad om att det var så de skulle sitta. Att ta upp bytesrätten är alltså irrelevant, hur ska man kunna utnyttja den om man inte vet att ett fel föreligger?

Angående jackan så prova dig fram hur hårt du behöver dra åt resåren för att den skall sluta tätt utan att åka upp, det verkar som om du drar åt resåren för hårt.

Hälsningar Sasquatch Crew


David svarade då på detta med ytterligare missnöje över att vi som han uttryckte det inte tog ansvar för vår vårdslösa rådgivning. Han skrev att det inte var riktigt samma ska att prova kläderna i butiken som att stå i dem på ett berg och att vi då genom vår felaktiga rådgivning fått honom att välja fel storlek. Vi svarade följande:


David!
Du måste inse orimligheten i dina krav. Det är du i slutändan som måste ta ansvar för dina handlingar. Jag vill än en gång poängtera att vi endast
rådgivit dig och inte tvingat fram något köp, du har provat kläderna och du är den ende som kunnat känna hur de satt. Vi har ingen möjlighet till ¨prova på¨ och sedan ta tillbaka kläder.

Du har haft all möjlighet att prova kläderna både innan avslutat köp och även efter (öppet köp samt bytesrätt enligt vårt förra mail).

Jag har inte mer att tillägga.
Med vänlig hälsning
Anna-Lena Velde

Detta är de svar kunden har fått av oss och som han uppfattar som extremt otrevliga, det kan jag bara beklaga.


Vår butik tillämpar 4 dagars öppet köp och 10 dagars bytesrätt, gäller ej säkerhetsutrustning eller REA varor.
Vill kunden ha förlängt öppet köp eller bytestid skriver vi detta på kvittot.
Vi uppmanar våra kunder att prova kläderna hemma med sin egen utrustning för att veta att allt fungerar tillfredsställande.

Detta hade jag alltså gjort - eller snarare, jag hade tagit med all egen utrustning (utom pjäxor) till butiken och provat med - personalen hade alltså sett hur skallagret satt på vilket borde underlättat deras bedömning.

Vi som arbetar här känner inte igen oss i Davids beskrivning om händelseförloppet i butiken.
David har fått prova alla storlekar vid flera tillfällen och han säger själv att vi inte pushat honom till köp. Från vårt perspektiv kan vi endast säga vad vi tycker ser ut att sitta bäst, känsla, rörelsefrihet och följsamhet i plaggen är något som endast kunden kan uppfatta.
Av vilken anledning skulle vi vid ett flertal tillfällen insistera på alt. lura honom att köpa fel storlek?

För vårt vidkommande kan vi bara konstatera att vi självklart givit David all möjlighet att prova allt han önskat, att han sedan bestämde sig för en storlek som han senare tyckte var fel kan inte vi ta ansvar för. Vi kan också tillägga att David trots detta i våras blev erbjuden att köpa ett nytt ställ med 25 % rabatt vilket han avböjde.


Vi uppmanar David Bonde att vända sig till ARN och därefter är en av oss skyldig den andra en ursäkt.


Anna-Lena Velde/Adventura




Min gissning är helt enkelt att personalen är outbildad. Jag sökte en gång jul-/extraarbete i en butik i Stockholms innerstad av ungefär samma storlek och med ungefär samma sortiment (fast mer vanliga kläder än Arcteryx/Adventura och något billigare tekniska kläder) i slutet på september. Jag fick nej med motiveringen att jag inte skulle hinna utbildas på deras sortiment till julen. Jag kan inte tänka mig att Arcteryx/Adventura ser lika seriöst på kunskapsnivån hos sin personal.

Jag har tex fått tag på Arcteryx storlekstabell där mått för 'chest', 'waist', 'hip, 'sleeve - centre back to wrist' och 'inseam (crotch to ankle)' är angivna. Det är ju trivialt att ta dessa mått på en kund och sedan plocka fram rätt storlek utifrån tabellen. En storlek som man sedan naturligtvis måste prova osv.

Avviker man från tabellens rekommendationer kan man ju i alla fall börja fundera och se det som en varningssignal. Med tanke på att jag tillbringade ett antal timmar med att prova olika modeller och storlekar tycker jag det är fullständigt inkompetent att åtminstone inte ta fram dessa mått som en referens.

För tydlighetens skull: jag kände alltså inte till existensen av en tabell som denna förrän efter mitt första inlägg i den här tråden.

Vill ni ladda ner den finns den på http://indie.yi.org:8080/~david/2004SizeChart.pdf
 
Du gissar att personalen är outbildad men om det vet jag inget. Men jag vet att jag en gång missade en medlemsrabatt just där, eftersom jag i stället stod och funderade på om det kunde vara läge att be en personal om en autograf.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas 20% på friluftsvaror.se Butiker och leverantörer 0
NickeSkog Misstänkt låga priser på hoka-skor Butiker och leverantörer 6
hsp Nya produkter på Tradera Butiker och leverantörer 12
behnke Otroligt dålig servic på Exped! Butiker och leverantörer 21
creamwolf Priser på Addnature! Butiker och leverantörer 20
Brune Rätt så väl bemött på XXL Butiker och leverantörer 18
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 6
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
seobserver På besök i Multiverktygs fabriken Butiker och leverantörer 0
Brune Prenumerationspriset på Utemagasinet Butiker och leverantörer 3
Brune Märklig prissättning på XXL Butiker och leverantörer 205
martallen Vad händer på Skyllermarks? Butiker och leverantörer 0
Brune Dam BH på XXL Butiker och leverantörer 2
milko Vad pysslar de med på Addnature? Butiker och leverantörer 135
29351 Nordic outdoor mässa på Butiker och leverantörer 2
Bora hur många handlar på addnature? Butiker och leverantörer 9
plommon1 Snabba tips på bra outdoorbutiker i Stockholm Butiker och leverantörer 6
w2best Rea på nätet och i fysiska butiker?! Butiker och leverantörer 1
Heinz1 Tänk på detta när du fjällflyger! Butiker och leverantörer 18
Plindgren Frilufts utrustning på Nolia i Piteå 2010 Butiker och leverantörer 2
Sharkbait Campingworld.co.uk - Inget svar på mail Butiker och leverantörer 2
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
graylingman Köp aldrig kikare nån annanstans än på Naturbokhandeln! Butiker och leverantörer 0
greenjuice Optimus - bara på engelska, franska, tyska? Butiker och leverantörer 6
ÄventyrsCompaniet då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade! Butiker och leverantörer 87
bigskier Outdoorbutiker på nätet Butiker och leverantörer 18
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
zzeezz Högre priser med rabatt på Addnatures rea Butiker och leverantörer 14
E_Nygren Arteryx på eBay Butiker och leverantörer 2
Ingebrigtl Var köpa Koflach Arctis Expedition i Göteborg eller på nätet? Butiker och leverantörer 3
Nils-Åke Sämre kvalite på skalplagg? Butiker och leverantörer 74
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
srpp Jag hoppas innerligt på förbättring. Butiker och leverantörer 20
Vättlefjäll North Face på eBay? Sant eller falskt? Butiker och leverantörer 22
mo9jan Handla på Globetrotter.de? Butiker och leverantörer 9
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
På jakt efter Berghaus Yeti Extrem Butiker och leverantörer 9
Ninai Tips på internet-sajter & butiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 0
Brune Rea på Playground Butiker och leverantörer 4
greenjuice Tysk textiljätte satsar på Klättermusen Butiker och leverantörer 22
Eärendil North Face butik öppnad på Norrlandsgatan! Butiker och leverantörer 3
dexecupen Ny klätter- & friluftsbutik på Söder Butiker och leverantörer 4
KLAGER Handla från USA på nätet Butiker och leverantörer 19
bessepersson Klättergrejer på rockempire.com? Butiker och leverantörer 7
pat2 Tips på skogsskidor Butiker och leverantörer 11
grodanbolle Jag mejlade Sverker på Plus! Butiker och leverantörer 79
hellmanskungen Friluftsbutiker på nätet!? Butiker och leverantörer 4
benjamin Patagonia DAS-parka på nätet? Butiker och leverantörer 5
avslutat080903 Utländska friluftsbutiker på nätet Butiker och leverantörer 5
P.D Haglöfs nya ryggor inte på nätet ? Butiker och leverantörer 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.