Breda allroundkängor??? La sporitva, scarpa, jörn etc?

Re: konfunderad...

mikmik; sa:
men om Scarpa Cerro Torre skriver de: En helt ny klassisk allroundsko. Tänkt för såväl alpin klättring som trekking och långa anmarscher. Alltså en lätt, smidig, alpin kvalitetssko i modern design. Högklassigt tillverkad i vänt HS12 Anfibio läder (vattentätt). Skinnfoder och extra vadderad plös bidrar till komforten. Mellansula: Proflex RT. Slitsula: Vibram M4 Tech. Vikt 1,6 kg(42)

Stämmer inte detta?

Micke i kina

Jag vet inte vilka "de" är, men SCARPA skriver på sin amerikanska hemsida:

"One of our premier models, the Cerro Torre is a super lightweight mountaineering boot for moving fast on technical terrain." Samtidigt som de säger att den väger 2.18 kg(42)! Scarpa hade tidigare en model som hette Ladakh, som var en mycket bra allroundkänga.


http://www.scarpa-us.com/2003/gear_cerrotorre.html
 
Re: Re: konfunderad...

KLAGER; sa:
Scarpa hade tidigare en model som hette Ladakh, som var en mycket bra allroundkänga.

Den kängan finns väl fortfarande kvar, det görs åt minstone reklam för den och säljs runt om i Sverige. Själv tycker jag att den är kalas, kräver inte alls samma ingångstid som Lundhags gör (för mig i alla fall) och sitter som en schmeck på mina breda fötter samtidigt som de är slitstarka med gummi uppdraget över tådelen! Kommer en recension snart!

Lycka till i skodjungeln!

/ Nicke
 
Re: Jörn it is!!

mikmik; sa:
.....
Läste ngnstans att Jörnkängan har 3 olika modeller, stämmer detta? Vinterkängan (antifrys), modell 96 men vilken är den tredje modellen?

Väl mött
Micke i kina
Originalet är också en känga med cellgummi i fotdelen och läderskaft, och näbb. Modell 96 har bredare tåparti och är snävare över vrist och häl än originalet. Modell 96 tillverkas inte längre (?) med näbb, utan vill du ha näbb får det bli originalet. Jag skulle dock rekommendera Modell 96, eftersom det breda tåpartiet gör att tårna har fritt spelrum, medan hälen ändå sitter fixerad.

Raskesven
 
Re: Jörn it is!!

mikmik; sa:
Läste ngnstans att Jörnkängan har 3 olika modeller, stämmer detta? Vinterkängan (antifrys), modell 96 men vilken är den tredje modellen?
När jag köpte mina modell 96 2001-12-27 så hade de 4 modeller varav 2 för sommarbruk (96 resp. näbb) och 2 för vinterbruk (med resp. utan näbb).
 
Re: ?

mikmik; sa:
God morgon Gunnar!

Hittade lite info och där står bla. följande: Kängorna tillverkas fortfarande i samma hantverksmässiga stil. Orginalkängan tillverkas forfarande men numera parallellt med två andra modeller. Den ena är avsedd för vandring och den andra är en "anti-frys-modell" med löstagbar filt-innersko.

Allstå vilken är orginalkängan?

MvH
Micke i kina
Hej,

Originalkängan har näbb och bred läst samt rymlig vrist.

M96 har samma läst som armens känga 90 d v s normal/smal häl och brett tåparti. Normal vrist.

MOdell AntiFrys är extra bred och volymiös, med urtagbar filtinnersko och skidsula, ursprungligen framtagen för/med K4 i Arvidsjaur. Skidsulan är inte att rekommendera för vandring, den är ganska slät på undersidan för att snö inte ska fastna under kängan vid skidåkning.

Sedan kan man blanda och ge mellan de olika modellerna, antifrys och m-96 kan får med eller utan näbb och med olika sulor.

96 levereras med vibram som standardsula, Originalmodellen med näbb har den lite mjukare skywalksulan (sist jag talade med skomakaren i alla fall).

Enklast är väl att faxa och fråga.

Mvh,

J
 
Jörnkängan

Mina senaste Jörnkängor skaffade jag förra året, med skywalksula. Jag har rotat fram informationsbladet från Jörnkängan. Lika bra att lägga ut hela bladet här:

"Originalet är en cellgummikänga med näbb, läderskaft och en lätt välisolerande sula. Denna känga har en rymlig läst och kan fås i storlekarna 35-52.


Modell 96 är vandringskängan som har ett brett tåparti men är snävare än originalet över vrist och häl, vilket gör att man lättare fixerar häl/vrist men samtidigt kan röra på tårna. Modell 96 tillverkas inte med näbb, men vi använder samma höga kvalitet på materialet. Skaftet polstrad kant, infasning i remningen och en buntning i övergången cellgummi/skaft som motverkar risken för skav på hälsenan. Finns i storlekarna 220-325. Detta storlekssystem bygger på att man noga mäter foten och om foten är 260 mm så ska storleken vara 260. I det måttet är en tunnare och en kraftigare socka inräknat. Finns med två olika sulalternativ.

Antifrys är kängan som togs fram för jägarsoldater i Kiruna och Arvidsjaur, håller fötterna varma och torra med löstagbar filtinnersko med filtsula. Militärmodellen med skidsula men utan näbb, kan fås med näbb och standardsula. Finns i storlekarna 35-52"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vanheden Breda fötter Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.