Breda allroundkängor??? La sporitva, scarpa, jörn etc?

Halloj!

Jag söker efter en bred allroundkänga som ska passa till vandring året runt, såväl sommar som vinter. Även till längre vandringar typ i tibet och everesttrakten. Tyvärr måste jag nog beställa skon vilket iofs inte är ngn höjdare. Jag befinner mig i Kina och det är SVÅRT att hitta några bra kängor här. De jag har hittat på nätet som verkar intressanta är:

Scarpa Cerro Torre 2895:-
Scarpa Freney 2495:-
La Sportiva Nepal Top 2495:-
Samt Lundhags och Jörnkängan (inte ens e-mail?)

Ngn som har erfarenheter av dessa skor?
Jag har bara surfat runt på svenska sidor än så länge, medveten om att jag ev kan hitta dem billigare på andra utländska sidor. Men just nu vill jag bara ha tips och få reda på era erfarenheter!!
Zai Jian!
Micke i kina
 
Scarpa kängorna som du nämner är ju inte några " Breda allroundkängor" direkt, snarare högalpinakängor. De kommer alltså att vara tämligen klumpiga, stela och tunga för annan typ av vandring!
 
konfunderad...

men om Scarpa Cerro Torre skriver de: En helt ny klassisk allroundsko. Tänkt för såväl alpin klättring som trekking och långa anmarscher. Alltså en lätt, smidig, alpin kvalitetssko i modern design. Högklassigt tillverkad i vänt HS12 Anfibio läder (vattentätt). Skinnfoder och extra vadderad plös bidrar till komforten. Mellansula: Proflex RT. Slitsula: Vibram M4 Tech. Vikt 1,6 kg(42)

Stämmer inte detta?

Micke i kina
 
Lundhags

Hejsan

Lundhags, tycker jag, har välidgt bra och stryktåliga skor. Själv har jag ett par Fjell Mid, en mellanhög vandringskänga/sko med smal läst. Kostar runt 2400 kr. Relativt smidig för att vara en känga men kanske för klumping för trekking i brantare terräng, har bara använt dem för fjällvandring i halvbrant terräng.

Kanske blivit lite klokare men lycka till med skoköpet iallafall.

//Pontus
 
Nepal topp för hårda

http://www.telemark-pyrenees.com har bra service och en del kängor. Lasportiva Nepal top är nog lite hårda att vandra i om du inte huvudsakligen ska gå i extrem terräng och klättra. Nepal light passar nog bättre de är dessutom ganska breda, för breda till mina scarpa-fötter. lasportiva är ganska stora i storleken, maila till telemar-pyrenees och säg dina mått så vet dom vad du ska ha.

P.S. Om någon vill köpa ett par Nepal top i nyskick, strl 44 så är mina till salu pga mina smala fötter..
 
E-mail till jörnkängan??

Har (nästan) beslutat mig för ett par av följande två kängor, antingen La Sportiva Nepal Light eller Jörnkängan.
Lutar mest åt Jörnkängan MEN jag sitter i kina och verkar inte komma fram på telefon, vill heslt inte ringa heller då det är dyrt att ringa hem till sverige. Är det ingen i den 3 man starka personalen som har mail?? Jag behöver information om vilka val man kan göra. (färg, skafthöjd, näbb, etc etc och andra val jag inte känner till)
Finns det ngn här som sitter inne med ovan nämnda information?
Micke i kina
 
Re: E-mail till jörnkängan??

mikmik; sa:
Har (nästan) beslutat mig för ett par av följande två kängor, antingen La Sportiva Nepal Light eller Jörnkängan.
Lutar mest åt Jörnkängan MEN jag sitter i kina och verkar inte komma fram på telefon, vill heslt inte ringa heller då det är dyrt att ringa hem till sverige. Är det ingen i den 3 man starka personalen som har mail?? Jag behöver information om vilka val man kan göra. (färg, skafthöjd, näbb, etc etc och andra val jag inte känner till)
Finns det ngn här som sitter inne med ovan nämnda information?
Micke i kina
Jörnkängan Modell 96.

Färg: svart eller rödbrunt skaft.
Tå: med eller utan näbb (mest en smaksak).
Skafthöjd: c.a. 24 cm, kan diffa lite.
Sula: skid el. vanlig skywalk.
Storlek: mät foten bar (mitt subjektiva men erfarenhetsbaserade råd: lägg till 0,25 cm till din faktiska fotlängd).

Behövs mer info? Om så; varför inte be någon här i Sverige att ringa och ställa de ev. ytterligare frågor du har?
 
Jörn är inte "uppkopplade"

Det finns bara ett telefonnummer dit, den är tillika faxnummer. telenr: 0916-101 21. Varför inte sända ett fax ?! eller be någon att ringa åt dig. Hur du gör, välj vinter eller sommar känga, mät fotens längd två kvällar i rad, sänd över måttet, de plusade på behövligt mermått åt mig själva och det funkar för mig, tala om för dem om du behöver högre läst o.s.v, lite hur foten ser ut. Sen bör du ha någon som tar emot och löser ut paketet här i Sverige åt dig om de inte sänder till där du är ... , pris 2200:- fick jag betala för dessa förträffliga kalas kängor (sommarmodell) ! Lycka till ! /Gunnar
 
Jörn it is!!

Tackar ödmjukast för all hjälp jag har fått, har bara ngn avslutande fråga. Vilken skillnad är det på skidsulan och skywalksulan? Kant framtill på skidsulan? Hur är det med klack?

Läste ngnstans att Jörnkängan har 3 olika modeller, stämmer detta? Vinterkängan (antifrys), modell 96 men vilken är den tredje modellen?

Väl mött
Micke i kina
 
Jörn sulan

Jag har vanlig typ Vibram-sula på min sommarmodell, typ samma som en Lundhagskänga har. Hur vintermodellens sula ser ut vet jag ej. 3 modeller ? jag har bara hört talas om 96:an och antifrysen ... /Gunnar
 
?

God morgon Gunnar!

Hittade lite info och där står bla. följande: Kängorna tillverkas fortfarande i samma hantverksmässiga stil. Orginalkängan tillverkas forfarande men numera parallellt med två andra modeller. Den ena är avsedd för vandring och den andra är en "anti-frys-modell" med löstagbar filt-innersko.

Allstå vilken är orginalkängan?

MvH
Micke i kina
 
Jörn

Hittar inte den informationen om en tredje, hittade denna sida: http://www.jjensen.no/stovler.html . Jag hittade även samma text som du skrev, alltså måste jag söka denna information under dagen, återkommer när jag vet mer. Man ska du ha en bra vandringskänga så är det 96:an sommarkänga du ska ha, samma som den jag har. /Gunnar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vanheden Breda fötter Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.