Bränsleåtgång KAP

Hej på er!
Tror jag läst om KAP och bränsleåtgång men när man söker i forumet finns det ju så förbannat många inlägg om detta eminenta kök så det blir övermäktigt... och därför ännu ett inlägg!

Undrar lite över era erfarenheter vad gäller KAP (fotogenkök), smälta snö och laga mat till 2 pers under ett dygn. Visst det är väldigt individuellt beroende på mat och hur många kok per dag men jag undrar ändå lite. Ni får ju naturligtvis gärna nämna hur många kastruller snö ni kokat också. ;)

Tack på förhand!
/H

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Goda erfarenheter

Efter min senaste vintertur med låga temperaturer startade jag en tråd om enormt låg förbrukning: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10475

"Kom just retur från en fyra nätters solotur. När jag väger bränsleflaskan upptäcker jag att det endast gått åt 290 gram fotogen (3,4 dl)! "

Eftersom man såklart vill vara beredd på allt så är bränsleflaskan normalt fylld (max 90%) men nu börjar jag tvivla. Tanken på att ha halvfull flaska och en-två decilter i en separat lättvikts plastflaska lockar. Då kan jag pumpa upp tryck som räcker hela sessionen och ändå ha en separat reservtank.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips