Bränsle till Primus Omnifuel

Hej,

Jag har fått tag på en Primus Omnifuel och ett par primus bränsleflaskor.
Har kollat lite på hur de fungerar men eftersom jag inte har bränslet än så har jag inte sätt igång den på riktig.

Vad rekommenderar ni för bränsle till Primus Omnifuel och var köper man det bränslet?

Jag kommer främst använda den under sommar och höst.
 
Akylatbensin 4-takt (finns numera också i 1-liter flaskor på gubbdagisar och många bensinmackar).

Tycker man det är obehagligt med bensin och dess eldfängdhet, titta på camping-fotogen på circle-k - är man lite mer experimentvillig så kommer man finna att olika lampolja också fungerar, i alla fall när det inte är väldigt många minusgrader (då risk för paraffinutfällning som snabbt sätter igen filter utan att det syns), och man kommer att finna att somliga är betydligt mer luktfri på avgassidan än andra sorter.

Kör man med fotogen/lampolja så måste man förvärma med tex. T-sprit - medans kör man på akylatbensin så kan man använda bränslet i sig som förvärmningsvätska ( dvs. man låter lite av den flytande bensinet spruta i koppen i några få sekunder, stänger av och raskt tänder på därefter (ju längre man väntar, ju mer bensinångor rinner ut och vill brinna och det säger foff).

För primus Omnifuel så går det åt ganska rejält med T-sprit för förvärmningen då uppvärmningen är extremt ineffektiv och man eldar mest för kråkorna, och värmer man för lite så får man eldbollar när man försöker dra på den vanliga bränslet.

för att koka upp en 0.5 liter vatten så får man räkna med 10 gram bränsle och 5 gram T-sprit för uppvärmning av brännaren, och då har jag inte räknat med ev bränsle som skall brännas ur slangen efteråt innan man plockar isär köket igen för packning (jämförelse med trangia-kök och med GB74 gasbrännaren på campingasol så går det åt 6-7 gram gasol totalt för uppkok av 0.5 liter vatten)

Multifuel-kök är inte speciellt bränsleeffektiva och en stor post som drar ned verkningsgraden är just förvärmningen och att man bränner ur slangen på bränsle - till det har man faktumet att koppbrännare har inte lika hög verkningsgrad som en bra hattbrännare. (koppbrännar ca 10 gram bränsle per 0.5 liter vattenuppkok när brännaren är varm och igång, gasbrännare ala GB74 i trangiakök 6-7 gram per 0.5 liter vattenuppkok)

Hur man än räknar så är campinggasol med en campingasolbrännare vikteffektivaste bränslet - trots sina lite tyngre behållare.
 
Hej Adelanteee!

Såg att du också ville ha råd om hur man sköter sina kängor i en annan tråd. Mitt förslag är att du söker i alla de otaliga trådar här som behandlar både skovård och hur man använder omnifuel / multi kök som finns här på Utsidan. Fast först och främst så läs leverantörernas bruksanvisning och råd noga. När det gäller Primus så finns det även bruksanvisning på deras hemsida. Mitt råd är att läsa den noga först (mycket noga) och sedan läsa allt möjligt som felsökning etc som står här att läsa. Han som svarade dig nyss är vår expert här och har skrivit mycket som är lärorikt.

Lundhags har på sin sida generella råd om kängvård på sin hemsida och även här finns massor av diskussioner att läsa i detta ämne.

Lycka till!
 
Akylatbensin 4-takt (finns numera också i 1-liter flaskor på gubbdagisar och många bensinmackar).

Tycker man det är obehagligt med bensin och dess eldfängdhet, titta på camping-fotogen på circle-k - är man lite mer experimentvillig så kommer man finna att olika lampolja också fungerar, i alla fall när det inte är väldigt många minusgrader (då risk för paraffinutfällning som snabbt sätter igen filter utan att det syns), och man kommer att finna att somliga är betydligt mer luktfri på avgassidan än andra sorter.

Kör man med fotogen/lampolja så måste man förvärma med tex. T-sprit - medans kör man på akylatbensin så kan man använda bränslet i sig som förvärmningsvätska ( dvs. man låter lite av den flytande bensinet spruta i koppen i några få sekunder, stänger av och raskt tänder på därefter (ju längre man väntar, ju mer bensinångor rinner ut och vill brinna och det säger foff).

För primus Omnifuel så går det åt ganska rejält med T-sprit för förvärmningen då uppvärmningen är extremt ineffektiv och man eldar mest för kråkorna, och värmer man för lite så får man eldbollar när man försöker dra på den vanliga bränslet.

för att koka upp en 0.5 liter vatten så får man räkna med 10 gram bränsle och 5 gram T-sprit för uppvärmning av brännaren, och då har jag inte räknat med ev bränsle som skall brännas ur slangen efteråt innan man plockar isär köket igen för packning (jämförelse med trangia-kök och med GB74 gasbrännaren på campingasol så går det åt 6-7 gram gasol totalt för uppkok av 0.5 liter vatten)

Multifuel-kök är inte speciellt bränsleeffektiva och en stor post som drar ned verkningsgraden är just förvärmningen och att man bränner ur slangen på bränsle - till det har man faktumet att koppbrännare har inte lika hög verkningsgrad som en bra hattbrännare. (koppbrännar ca 10 gram bränsle per 0.5 liter vattenuppkok när brännaren är varm och igång, gasbrännare ala GB74 i trangiakök 6-7 gram per 0.5 liter vattenuppkok)

Hur man än räknar så är campinggasol med en campingasolbrännare vikteffektivaste bränslet - trots sina lite tyngre behållare.

Tack för ditt svar!
Jag får då köra med alkylatbensin. Kanske med en sån här från Biltmera:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Maskiner/Tillbehor/Alkylatbensin-4-takt-2000031607/

Är det då munstycket 0,37mm som ska användas då?

Jag har kollat lite mer nu också och läst på men tänkte bara dubbel kolla om den från Biltema kommer verkligen fungera och då om det är rätt munstycke.
 
Hej Adelanteee!

Såg att du också ville ha råd om hur man sköter sina kängor i en annan tråd. Mitt förslag är att du söker i alla de otaliga trådar här som behandlar både skovård och hur man använder omnifuel / multi kök som finns här på Utsidan. Fast först och främst så läs leverantörernas bruksanvisning och råd noga. När det gäller Primus så finns det även bruksanvisning på deras hemsida. Mitt råd är att läsa den noga först (mycket noga) och sedan läsa allt möjligt som felsökning etc som står här att läsa. Han som svarade dig nyss är vår expert här och har skrivit mycket som är lärorikt.

Lundhags har på sin sida generella råd om kängvård på sin hemsida och även här finns massor av diskussioner att läsa i detta ämne.

Lycka till!

Tack för ditt svar Mbatikopio!
Jag ska nog läsa på och söka mer på utsidan. Den här sidan är helt fantastisk och har så många oerhört hjälpsamma människor som delar med sig.
 
Testade idag Biltemas aklykatbensin 4t. Jag är lite osäker. Det kändes lite orent men jag vet inte heller hur rent de ska vara egentligen därför lägger jag upp ett par bilder så kan ni själva bedöma.

Jag hälde lite av bensinen på en tallrik och tände på det. Ni kan se fläcken som den lämnade efter sig.

På den andra bilden kan ni se hur brännaren ser ut efter en gång tändning. Är den inte lite för smutsig för att det ska vara första gången jag använder den?

Tycker att det lät lite konstigt med omnifuel också. Det lät inte konstant. Der är kanske så det låter? Vad tyder detta på tycker ni?
 

Bilagor

  • IMG_7854.jpg
    IMG_7854.jpg
    43.3 KB · Visningar: 1,066
  • IMG_7855.jpg
    IMG_7855.jpg
    41.9 KB · Visningar: 1,106
Keep it simple...
Gas utan tvekan renast och enklast, går inte att göra fel.
Mycket kalla temperaturer, kemisk ren bensin.
 
Vad det tyder på?
Det tyder på att du inte läst din läxa... 😉

När du förvärmer blir det sotigt.

Läs på igen och testa, prova igen och testa ändå mera fast bäst är om du känner någon som kan gå igenom det här med dig. Det är därför gas är då mycket enklare och du kan använda gas till köket också.
 
Vad det tyder på?
Det tyder på att du inte läst din läxa...

När du förvärmer blir det sotigt.

Läs på igen och testa, prova igen och testa ändå mera fast bäst är om du känner någon som kan gå igenom det här med dig. Det är därför gas är då mycket enklare och du kan använda gas till köket också.

Nu har jag gjort det några gånger och jag känner mig tryggare nu iaf. 🙂

Är det ok att tända den igen efter några sekunder när köket har slocknat och vänt på bränsleflaskan? Efter att pumpat igen.
Då är köket redan riktig varm. Behöver den förvärmas eller det är bara att köra på?
 
Nu har jag gjort det några gånger och jag känner mig tryggare nu iaf. 🙂

Är det ok att tända den igen efter några sekunder när köket har slocknat och vänt på bränsleflaskan? Efter att pumpat igen.
Då är köket redan riktig varm. Behöver den förvärmas eller det är bara att köra på?

Du kan tända igen när den har slocknat om du gör det snarast möjligt innan förgasarröret kallnat. Har du vänt på flaskan har du gjort det för att du ska stänga och då har den inget tryck. Då måste du pumpa upp trycket igen och då har du antagligen så kallt att det bildas ingen förgasning och då får du vänta till det är riktigt kallt igen för att börja om. Skulle du ändå testa kanske det går bra om det fortfarande är riktigt varmt och du är väldigt försiktig med pådraget dvs mycket liten genomströmning så det hinner hettas upp. Antagligen får du eldbollar och felaktig antändning med gul låga istället för blå till en början. Det är inte ett normalt förfaringssätt men visst, jag har gjort så nån gång då jag kommit på att jag är inte klar med kokningen.
 
Du kan tända igen när den har slocknat om du gör det snarast möjligt innan förgasarröret kallnat. Har du vänt på flaskan har du gjort det för att du ska stänga och då har den inget tryck. Då måste du pumpa upp trycket igen och då har du antagligen så kallt att det bildas ingen förgasning och då får du vänta till det är riktigt kallt igen för att börja om. Skulle du ändå testa kanske det går bra om det fortfarande är riktigt varmt och du är väldigt försiktig med pådraget dvs mycket liten genomströmning så det hinner hettas upp. Antagligen får du eldbollar och felaktig antändning med gul låga istället för blå till en början. Det är inte ett normalt förfaringssätt men visst, jag har gjort så nån gång då jag kommit på att jag är inte klar med kokningen.

Jag testade också och det hände precis som du skrev. Det blev gul låga.

Tack för hjälpen! Nu gäller det att ge sig ut och börja använda den! 😊
 
Keep it simple...
Gas utan tvekan renast och enklast, går inte att göra fel.
Mycket kalla temperaturer, kemisk ren bensin.

Det är nog som du säger enklast med gas men jag ville också lära mig det lite svårare sättet att ha köket. Det är också en upplevelse i det här med att fixa och trixa och göra fel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
Jock Scott vad för bränsle till radius ?? Kök och brännare 5
havskayak Bränsle till ett nova Kök och brännare 10
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
avslutmedlemskap0904 Gel bränsle trangia Kök och brännare 0
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Picea Hur var det nu med bränsle på vintern? Kök och brännare 24
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Karpaterna.se Bränsle i Indien Kök och brännare 4
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
1337rumpan Bränsle i Trangia brännare Kök och brännare 8
aborren vilket bränsle ska man använda? Kök och brännare 16
Joakim Ambrosson Bränsle Kök och brännare 19
Karpaterna.se Bränsle i Montenegro Kök och brännare 5
DMH Fältkök med träpinnar som bränsle Kök och brännare 10
adventure_transport Kan man lämna kvar bränsle i köket? Kök och brännare 4
zzeezz Bästa bränsle Volymmässigt? Kök och brännare 18
ollefisk bränsle i fotogenkök Kök och brännare 25
Milosz Bränsle i Sydamerika? Kök och brännare 2
KLAGER Bränsle i gelform Kök och brännare 23
avslutat080903 Vilket bränsle har högst effekt? Kök och brännare 14
The_Lost_Cyclist msr xgk 2-vad för bränsle Kök och brännare 2
Broder Bob Bränsle & plast Kök och brännare 10
tingdahl Plast eller aluminiumflaska för bränsle Kök och brännare 17
Hinka Bränsle Kök och brännare 12
nils2 Bränsle på Nya Zeeland Kök och brännare 1
sajberjohan Bränsle på andra språk Kök och brännare 0
Mickexxx Bränsle Kök och brännare 1
thomastg Gammalt primus 210, vilket bränsle? Kök och brännare 1
plarsso Pararfin bränsle Kök och brännare 16
oeriksson Hur mycket bränsle? Kök och brännare 0
s022vq MFS-Bränsle Kök och brännare 2
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...