Bränsle i Trangia brännare

Tjena,
denna fråga finns säkert besvarad 1000 gånger, men jag befinner mig i Kambodjas djungel och internet är svårt begränsat. Tog mig 20 minuter att regga mig här för denna fråga, så snälla; ge mig ett bra svar :)

Jag har en god vän som kommer över till Asien och jag bad honom ta med ett Trangia 27-1 för att dra min matkostnad. Men att få tag i T-röd lr liknande kommer bli galet svårt här så jag undrar ifall någon kan ge mig ett tips på vad jag ska använda som bränsle. Bilbensin är lättast att få tag i men inte användbart.
Tänk nu på att Kambodja inte är Europa :)

Tusen tack!

God jul o gott nytt år från Angkor Wat

Om ni bara har Trangias spritbrännare med så får ni väl köra på vanlig dricksprit, behöver ju inte vara finaste konjaken så försök att snacka med den lokale sprithandlaren.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
vad jag förstår finns det en väldigt vanlig form av fast bränsle i asien, som ska gå att köpa i typ alla butiker och som används på restauranger för varmhållning av grytor och liknande.

De ser ut som plastfolieinpackade värmeljus utan aluminiumkoppen så att säga. De ska ha energiinnehåll ungefär som sprit, så det borde vara ganska lämpligt att köpa såna och lägga i någon form av kopp i trangiavindskyddet, som man nog kan tillverka av en ölburk eller så.

Bara en tanke om det är skitsvårt att få tag på stark sprit.

Koncentrerad spolarvätska: -Bra effekt, mycket sot

Medicinsk sprit 70% alkohol: -Mycket dålig effekt men funkar. (hjälper med ett värmeljus under brännaren)

Medicinsk sprit 90% alkohol: -Bra

Bensin: -Stora svampmoln av eld. Inte bra.

Undersök vilka bränslen som faktiskt går att få tag på - det som skrivits hittills tyder på att det du egentligen behöver är en Trangia med MF-brännare eller liknande som kan köra allt ifrån dieselolja och till bensin. Har du undersökt om det går att få tag på campingas eller liknande.

om inte din vän redan åkt så kanske du får instruera om honnom/henne att också skaffa Trangia gastillsats (om campinggasol går att få tag på) eller MF-tillsatsen för Trangia om det bara är bensin, lampolja, fotogen eller diesel tillgänglig...- dessvärre är den sistnämda brännaren tämligen dyr (ca 1300:) och med dåliga bränslen av motordrivmedeltyp lär du få rensa köket titt som tätt... Försök _inte_ köra spritbränslen i en MF-kök, det går inte för att spriten själ för mycket värme till förgasningen för att den skall hålla igång av sig själv.

grytkitet som trangia har är en sak men har du kollat efter sk. cassette-stove (aka japankök) liknande med CP250 butanbehållare och utseendemässigt väldigt lik biltema art.nr 17-618 - dom är väldigt populära i Asien och gaspatronerna är normalt väldigt billiga och lättillgängliga, en sådan bör du kunna köpa på plats till låg kostnad.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips