Bra svenska yx-märken?

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Gränsfors gör fina yxor, ofta bra geometri för det ändamål yxan har.
Deras klyxyxa är kanske den bästa jag använt just för det ändamålet.
Även Vildmarksyxan som nämnts nyligen av Jazzy, mina barn har varsin.

För allmänt bruk är kanske Skogsyxan den bästa dock, lite längre skaft samt mer allroundgeometri.

Mitt senaste tillskott är Les Strouds design från Wetterlings, tyvärr tagen ur produktion sedan Gränsfors köpte Wetterlings.

Vill man gå ett steg till kollar man på handsmidda, bröderna Thelin till exempel. Minst en av bröderna har varit smed på just Gränsfors.

//P (som har fler yxor än han behöver)

Gränsfors gör fina yxor, ofta bra geometri för det ändamål yxan har.
Deras klyxyxa är kanske den bästa jag använt just för det ändamålet.
Även Vildmarksyxan som nämnts nyligen av Jazzy, mina barn har varsin.

För allmänt bruk är kanske Skogsyxan den bästa dock, lite längre skaft samt mer allroundgeometri.

Mitt senaste tillskott är Les Strouds design från Wetterlings, tyvärr tagen ur produktion sedan Gränsfors köpte Wetterlings.

Vill man gå ett steg till kollar man på handsmidda, bröderna Thelin till exempel. Minst en av bröderna har varit smed på just Gränsfors.

Kan man ha för många yxor? :ROFLMAO:

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Thelinklanen är duktiga Tobias har varit yxsmed (TT på yxorna) Fredrik mästarsmed och hållit i specialsortimentet och som även även Fredriks son Hannes har jobbat med.

Här är två yxor jag gjorde när jag gick en yxkurs på Gränsfors hos Fredrik. En helstål och en laminerad.

Bilagor

• 673B9047-F050-48D1-B41B-713DB1495FAA.jpeg
    673B9047-F050-48D1-B41B-713DB1495FAA.jpeg
    259.8 KB · Visningar: 120

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.