Bra Svenska märken för knivar

När det nu är drygt 3,5 år sedan trådstartaren var inloggad kanske frågeställningen ska definieras om och föras i ny tråd?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Snygg kniv, utan tvekan! En snabb koll på nätet ger dock att AEB-L stålet verkar ha en liknande komposition som 440B/AUS-6, kanske inget jag, trots långt ifrån stålsnobb, skulle pynta ut närmare 2500:- kronor för en kniv i.

Snygg kniv, utan tvekan! En snabb koll på nätet ger dock att AEB-L stålet verkar ha en liknande komposition som 440B/AUS-6, kanske inget jag, trots långt ifrån stålsnobb, skulle pynta ut närmare 2500:- kronor för en kniv i.
Din koll ger 440B/AUS-6 för att ett samma stål inte finns i det amerikanska klassningssystemet. Och detta är närmast.
AEB-L kan vara ett riktigt bra stål, beroende på användningsområde. Det är i varje fall inte valt för att det är det billigaste möjliga. Utan valet är sannolikt en kompromiss beroende på tillverkningssätt, skärpa, geometri etc.

/John

Nej, det finns säkert goda anledningar till valet av AEB-L, och som du säger kan inte en "direktöversättning" till 440B/AUS-6 egentligen göras (AEB-L verkar dessutom få ganska goda vitsord överlag) och även andra saker än material kan naturligtvis återspegla sig i priset. Att kniven är handgjord i Sverige t.ex.

Det till trots kan jag inte annat än att reagera över ett, sett till materialval, i mina ögon högt pris, sedan om kniven är värd det eller inte handlar väl kanske mest om personliga preferenser!

Väldigt snygg är den dock, som sagt och kul med en "ny" svensk knivtillverkare!

Det efterfrågades tidigare i tråden om sluttillverkaren gjorde sina egna material. Frågeställaren har nog inte sett hur modern masstillverkning går till. Stålverken tillverkar rullstål i olika kvaliteter och dimentioner beroende på till vad de skall brukas. Knivtillverkarna rödhettar stålbandet och tar med en form ut ett kniväne, några tusen i timmen. Dessa Fasonsslipas och grunden till slipningen. Skäreggen slipas och maskinbryns, Holk, skaft och nit eller annan ändbeslag. Slidorna tillverkar plast eller läderindustrin på order. Produkterna möts och förpackas. Till distrubitörerna. I de rödskaftade morornas tid var det 50 i lådan.

AEB-L är ett förträffligt stål. Har en enorm slagseghet och god rostbeständighet. Mycket mycket prisvärt. Jag gör en del knivar av det, men även andra mer "moderna" pulvermetallurgiska stål som CPM Magnacut och Cruwear, de spelar i en helt annan liga.
c453abe3-c3a9-4710-9338-a388b64ccfb4-1_all_12613.jpg
1000010354.jpg
1000010663.jpg

www.instagram.com/mwidenknives

Tusenkronorsgränsen? Haha nej. Enbart material- och förbrukningsdetaljer går på nästan det dubbla om man gör en mellanstor kniv i tex Magnacut.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips