Brå-Stärkk?

Någon som testat eller sett en Brå-Stärkk? Skall tydligen vara väldigt vanliga i Norge, används för rygg och arm/axelträning. Någon sorts bräda som man glider på medans man gör t.ex. någon form av pull ups.

Jag frågar därför att min sjukgymnast föreslog denna pryl som träning, när mitt rygg-skott förbättrats något.

Jag är intresserad av om de finns i Sverige, och vad de kan kosta.
 
Vi använde en sån där apparat för styrketräning då jag simmade (för lääänge sedan). Vi kallade den rätt och slätt "simbänk". Kanonbra maskin.
 
Motsvarande bänk (åtminstone enligt bilder) finns att köpa från Pelle G Sport i Örnsköldsvik. Hemsida www.pgsport.se Gå till "produkter" och sen till "träningsbänk". 3495 SEK jfr med i Norge 3070 NOK.
 
Av bilderna så borde

det motsvara crawl, motståndet i vattnet blir oxå rätt.
Även om de flesta paddlare gör allt möjligt för att slippa ligga i vattnet - rollar etc - så är
simträning näst intill oöverträffat som träningsform - ej tantsim aka bröstsim med benen i 45graders vinkel mot ytan.
Har själv crawlat mig bra - full rörlighet - från 2st axelskador varav den ena var en spricka.
Är det för jobbigt med tekniken så använd en simdolme som kläms fast mellan låren - får upp benen i rätt position.
Upplevs andningstekniken i crawl som jobbig, andas i 2-takt efter varannat armtag eller använd snorkel och dykmask eller som fensimmarna gör simglasögon med frontsnorkel.
/tobbe
 
Gör det inte så svårt för dig :)
Simbrädor tar massor med plats och är lite förlegade(kommer nog få en del kritik här)
Använde mycket gummi band när jag simmade på SM nivå för att bygga styrka kan varmt rekommendera dessa men, köp dem inte på stadium/intersport (veka och går sönder) beställ dem från sim sidor i USA eller från tex freker.se dessa heter då Stretchzcords grym att använda bara att klämma fast i dörren. Kommer i 3 storlekar för en man skulle jag nog rekommendera typ en röd ger mest motstånd + motstånd regleras beroende på hur långt bak du står. Lär dig något så när nyckelhåls format fjärilsdrag och du kommer få ett grymt substitut för kajakpaddling nu när isen ligger tjock.
 
Väldigt smidig lösning men jag har fått uppfattningen att det är bättre med redskap som ger samma motstånd genom hela draget. Är det riktigt?
 
Ej tillräckligt insatt i svara på om konstant kontra "dynamisk" motstånd är bättre inte tillräckligt inläst. Dock kommer kraft momentet i rörelsen vara ganska konstant så länge du positionerar dig så att du börjar med en grund spänning i bandet så är känslan av motståndet konstant. Motståndet blir ju hårdare och hårdare men eftersom du bygger upp ett moment i själv rörelsen så blir kontentan att motståndet känns konstant. Själv klart ej under recovery perioden :) av draget.
Men eftersom man har en recovery period i både simning och paddling så ser jag ej detta som en nackdel.
 
Senast ändrad:
Tack för svaret. Jag tränade själv med gul latexslang efter en axelfraktur (tuberculum majus) och tycker det fungerade bra. Ska beställa lite kraftigare doningar.
 
om man ändå skall ha en maskin och träna för paddling varför inte bygga en "Helga"? (maskin för att träna styrka och timing i paddeldraget med en ensidig rörelse) dock kanske inte så bra för rehab för just ryggskott. Men med en bänk i stil med den som visades ovan skulle man kinna köra samma rörelse som med BråStärk

Håller med om att simning är grymmt som träning för kanotister när isen ligger tjock körde en hel del simning när jag hade lite problem med ryggen tyvärr är det svårt att komma till och få utrymme så att man kan köra på ordentligt pga alla pensionärssimmare. Har du problem med andningen i crawl skaffa en simsnorkel (en som sitter mitt fram) .

Har ju börjat dyka upp stakningsergometrar det borde oxå funka.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.