Bra skor för snabb vandring

Hoj!
Vad ska jag använda för dojer för snabb vandring/joggning i skogsmiljö, på stigar och grusvägar och under en sträcka på 1-2 mil.
Under turen används packning på ca 10Kg. Vad har ni att rekommendera?

Bra lätta kängor/skor!

Jag rekommenderar La Sportiva Guide eller Hyper Guide. Guide är approach-skor, lite grövre, Vibramsula, väldigt stabila. Hyper Guide är samma men lite högre. Se recension http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=2467

De är för hårda att kuta på asfaltsväg med, men i skogen och på grusväg är de verkligen bra! Jag brukar dessutom kombinera med en kort damask (exempelvis BD Sportee) - kanon!

Både Guide och Hyper Guide finns på Tierrabutiken på Vasagatan (dock ej på sajten, märkligt nog) - besök dem om du bor i Stockholmsområdet!

/ Gabriel
[Ändrat av Gaban 2003-02-22 kl 10:25]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Inget speciellt...

littledodger; sa:
Hoj!
Vad ska jag använda för dojer för snabb vandring/joggning i skogsmiljö, på stigar och grusvägar och under en sträcka på 1-2 mil.
Under turen används packning på ca 10Kg. Vad har ni att rekommendera?

Vanliga joggingskor fungerar utmärkt.

Mvh,

J

Salomon

Kör själv en hel del blandad träning, backe, långlöpning med ryggsäck (ca 7-8kg), vanlig skogslöpning, löpning på snö/is, promenader... med mina Salomon Drench.. Finns i vilken sportbutik som helst... Kanske lite för hårda för asfaltslöpning... men perfekta för allt natur/skogsliv

mvh

Niklas

ECCO Receptor...

tycker jag att du skall prova.

Ett mellanting mellan kängans stabilitet och löparskons smidighet.
Sommarhalvårets skogsturer och storstans vinterpromenader, kan man ju säga att de passar till.

Köpte ett par i höstas just för skogsturer, har sedan använt dem hela vintern till det mesta.

Håller fötterna torra i alla lägen.
Kostar ca 900:-.

/Björn

Samtliga tillverkare av vandringskängor har ocksâ ett urval av "lâgskor" (alternativt halv-kängor) som är gjorda för just den aktivitet du beskriver (lättare hiking, skogs-stigar etc). De är oftast relativt lätta, stadiga, slitstarka, har en bra sula, foten brukar sitta stadigt i skon etc. De flesta har även versioner med vattentäta membran-foder om man tycker det verkar bra. Dvs. i princip samma egenskaper som ett par bra vandrings-kángor, men i en lättare och smidigare sko-version.

Produkt-segmentet har olika namn beroende pà tillverkare, men de brukar heta saker som: All Terrain, Outdoor, Hiking, Lite Trekking......

Personligen tror jag nog att en sàdan sko är báttre än en vanlig gymnastik-sko för att vandra med packning i skogen.

Mvh / Mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips