Bra och prisvärt liggunderlag sökes

Det är mest aktuellt för att sova inomhus på golv, i en vecka, men vill gärna köpa något som jag kan använda till friluftsliv någon gång. Någon som kan rekommendera något bekvämt som är prisvärt? (Har tittat en del på Therm-a-rest, som verkar bra. Men kanske lite dyra). Kanske luftmadrass är bättre?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hög komfort + lågt pris

Köp en 6-kanalers "lättviktsluftmadrass" som inte är självuppblåsande.

För inomhusbruk och lättare friluftsliv är det ett grymt bra köp och den tar faktiskt mindre plats än alla andra varianter. Kostar typ 200, brukar finnas hos Intersport eller Stadium. Väger nåt halvkilo, vilket också är konkurrenskraftigt.

Nackdelen är att du får blåsa upp och tömma de sex kanalerna själv, men för resebruk är det inget större problem, särskilt inte om det handlar om fler nätter på samma ställe.

Fördelen är att inte ens de tjockaste Thermarest ger bättre komfort.

Ska bli!

Efter lite letande på forumet:

93.jpg

http://www.friluftsvaror.se/html/camping/camping.html#3and4

Långsiktig hållbarhet vet jag inte så mycket om, nån på forumet sade att han fick pyspunkor efter några år med ett liknande.
Men jag säger: ävafanken!

Vikten på detta liggunderlag är 900 g, men jag är ganska säker på att det som en kompis köpte på Stadium var lättare.

Vaude har ett också: lättare, lite dyrare men med tryggare kvalitet. Finns på Getout.se

För övrigt anser jag att Z-rest är det bästa, prisvärdaste och mångsidigaste liggunderlaget på marknaden (samt att Kartago bör förstöras)
[Ändrat av Nordesjo 2003-03-18 kl 17:51]

Håller på med Z-rest och Ridgerest. Kraftiga, varma, lätta och prisvärda, vad mer kunde man önska sig om en madras, nå kanske förlorar dem litet med komfort jämfört till självuppblåsbara, men det är inte heller ju så roligt att försöka plåsa en "självuppblåsbar" madras i -25-gradig kyla.

Re: Hög komfort + lågt pris

Nordesjo; sa:
Köp en 6-kanalers "lättviktsluftmadrass" som inte är självuppblåsande.

Har bott sex veckor på ett sådant i en folkabuss. Köpte min madrass på stadium och kvalitetskänslan var helt ok. Man sov skönt på det och jag hade inga problem med luftläckage. Den enda nackdelen är att ventilerna (av badbollstyp) är lite trassliga att använda när man ska tömma den på luft varje kväll.

Kan rekommenderas på det stora hela, menkanske inte till allt för frilufsigt frilufsliv.

/A

Mac Kinley

Intersports Mac Kinley madrasser liknar Thermarest, men är något tunnare och billigare. Men den som jag köpte är även lättare och ett par cm kortare, vilket är jättebra för mig som inte vill bära tungt. Thermarest är bättre men jag har varit ganska nöjd över min mycket billigare Mac Kinley som jag haft i 2-3 år nu.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips