Bra och lätt granvikre till kajakbygge?

• Trådstartare johan.ungerstedt@fyfa.ki.se (Johan Ungerstedt)
  • Start datum

johan.ungerstedt@fyfa.ki.se (Johan Ungerstedt)

Gäst
Hej jag undrar var man kan få tag i bra, kvistfritt och lätt (med betoning på lätt!!)granvirke för att såga upp egna lister till kajak och båtbygge? Jag bor i Stockholmstrakten, men jag skulle inte dra mig för att åka ner till Ystad om det skulle va, för att få tag på bra virke.
Dessutom undrar jag vad viktskillnaden är mellan gran och cederträ som resten av världen verkar använda?

mvh

Johan Ungerstedt

wermlandia@mail.bip.net (Jan-Eric Bodin)

Gäst
Granvirke

Bra granvirke för kanotbygge finner du hos Wermlandia Kanoter i Arvika. Du kan köpa fördiga lister frästa konvex/konkav som innebär att du kan limma med vanligt snickarlim. Listerna är tillverkade av långfibrig utvald kvistren gran från hyperit/gabbro-områden i Värmland. Densiteten ligger omkring 350 kg/m3
vid en årsringsbredd av 2 mm. Det är en allmän missuppfattning att desiteten är lägre ju längre söder ut granen växt. Tvärtom, en gran som växt i Hälsngborg
har en torrdensit av 390 kg/m3 vid 2 mm årsringsbredd medan samma gran som växt i Hudiksvall har en densitet av 340 kg/m3.
Red Ceder har ungefär samma densitet som vår gran, men granen ar segare. Granen är ur arbetsmiljösunpunkt mycket bra medan Red Ceder är såväl toxisk (canserogen)som allergiframkallande.
Se Svens bygge på "byggsidan".

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Olle Drejare

Gäst
Granvirke

Om man lägger ner lite jobb så är det inga problem att skarva ribborna så att man blir av med kvistar.
Hyvla bara fogen till en kil på ca 7 cm .

Gäst
Granlist

Olle det är enklare än så att skarva. Man behöver inte alls fasa listen utan kapar den 90 grader och limmar ihop den. Viktigt är dock att skarven hamnar mellan två hjälpspant. Listen styrs av den konvexa/konkava fräsningen och man erhåller en snygg skarv. Enklast och snabbast går det dock att bygga om man slipper att kapa bort kvist och skarva.

Gäst
Skarvning

Kan man inte skarva genom att fräsa i skarven så att man får "fingerlister" som går i varandra så att man får större anläggningsyta i stället för att göra en sne kilskarv? Blir det lika starkt?

mvh

Johan Ungerstedt

Gäst
Skarvning

Man behöver varken fingerskarv eller snedlask då man bygger en båt enligt trä/glafiber/epoxi - metoden. Det går utmärkt med en stumlast utan laskbricka.

Gäst
Re:Skarvning

Det kanske går bra att skarva som du säger om man använder profilfrästa lister. Jag misstänker att man nog bör använda sneskarv eller fingerfräst om man använder vanliga lister.

mvh

Johan Ungerstedt

Jan-Eric Bodin

Gäst
Skarvning

Om man bygger med rakskurna lister måste man till skillnad från profilerade limma med epoxi. Vid epoxilimning är stumlasken mycket lämplig då det är enkelt att erhålla en bred limfog med lågt limtryck. Vid snedlask och fingerskarv händer det lätt att limtrycket blir för högt och fogen blir svag genom att den innehåller för lite epoxi. Detta går natuligtvis att undvika genom att limma med epoxi blandad med en lämplig filler. Mer om detta står att finna i Nils Malmgren AB´s senaste produktinformation, Kanotboken av Thomasson, KayakCraft av Ted Moores och The Strip-Built Sea Kayak av Nick Schade.
Se även www.kajak.nu och tala gärna med de två självbyggarna om deras erfarenhet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips