Bra frukost?

Barnmat! :)

Ett nyttigt och lättlagat alternativ att variera med är att äta någon av de fruktgröter som finns för "äldre" barn. Med litet solrosfrön, russin, nötter och/eller kanederad frukt så är det riktigt gott. :)
 

avslutad210712

Gäst
Havregrynsgröt med sylt just nu. Skall byta ut sylten mot russin till nästa gång.

Körde med husmans och finncrisp sista gången. Skall köra enbart med finncrisp nästa gång helt enkelt för att det tar mindre plats för samma energimängd. Dessutom åt jag det som "godis" när det var dåligt väder (och det var det *L*).

Som pålägg brukar jag ha mjukost på tub eller kaviar men i fortsättningen blir det troligen ingen mjukost eftersom jag gillar saltet i kaviaren. Möjligen mjukost som är lite saltare tex renmjukost.
 
Istället för sylt

Istället för lingonsylt till havregrynsgröten brukar jag ibland hälla i russin och banan och koka det tillsammans med grynen. Riktigt gott tycker jag, dessutom väldigt energirikt.

Kan vara en bra idé att torka bananerna innan bara, blir så tråkiga att plocka upp ur väskan efter en veckas vandirng annars :)

/Johan
 
Stadiga steg...

Egel; sa:
Undrar vad ni äter till frukost när ni är ute? Själv har jag väl provat lite av varje, men vore kul att höra vad ni äter.

...får man utav kaffe svart som synden, efterugnslimpa med mjukost med kräft- eller salamismak. En morot sitter också fint som tilltugg. Ovanstående toppas med "one for the road" i form av alkoholstark maltdryck, samt en rejäl paj Göteborgs rapé. Under dagen småäter jag mellan frukost/lunch samt röker en god havanna vid väl valda utsiktspunkter.

Dä sa' va gött å leva, annars kan dä kvetta!

Punkarn
 
Inleder med jordgubbsmjölk med kalaspuffar eller chokopuffs. Därefter en latte och croissant med marmelad och phillyost eller skrattande kon.
 
I stället för sylt..

Torkade jordgubbs- och äpplebitar är kanon...Blötlägger dem en bra stund innan och blötläggningsvattnet kan man antingen koka gröten i eller dricka som saft...//Marie
 
Re: Gröt

Asynja; sa:
Jag brukar äta gröt hemma, med låglaktos-mjölk. Gott. Tyvärr tål jag inte torr-mjölken och har ätit havregrynsgröt med varma-koppen fruktsoppa i (rekommenderas varmt). Men det kan bli aningen klibbigt utan mjölken. Finns det någon som har hört talas om låglaktos-torrmjölk?
Ylva

Har på ICA Focus (i Gårda) i Göteborg hittat en mängd olika mjölkprodukter i pulverform av märket "Rapsy" från Dietistbyrån i Sollentuna tel 08-96 66 81 alt. dietist.byran@swipnet.se Produkterna verkar vara framtagna som mjölkfria alternativ för allergiker, men det är ju suveränt med pulverformen för vandringar och uteliv i värmen. Har hitills bara provat den som kallas för "Frutty utan socker" som kan användas som fil/ yoghurt/ crème fraiche. Den är inte lika god som sina förlagor, men väl värd att experimentera vidare med, ca 19:- för 120g/1 liter. Vad jag kan minnas fanns det även mjölkfri torrmjölk m.m. Hoppas du kan få tag på den.
/ingela
 
nermander; sa:
Torrmjölken gör jag i en halvliters PET (ingen pant-PET utan en tom FunLight-flaska) som jag också ritat skalstreck på utsidan av. (Skalstrecken är ritade med spritpenna och sen har jag satt ett lager transparent tejp över för att skydda dem lite extra.)

Det är väl pant på Funlight-flaskor oxå!? ;)
 
God Brunch

På jobbet har vi för närvarande en Libanesisk elev som bjöd på meze-brunch idag -svingott! En av de saker hon fixade kommer att följa med mig ut framöver, men kanske mest vid paddling då maten är koserverad.

Libanesisk bönröra

2/3 bondbönor
1/3 kikärtor

Häll bort vattnet från kikärtorna, blanda dessa med bönorna och koka upp med vattnet från bönburken. Låt puttra ca 10 min, mosa ihop tills det blir grötigt. Tillsätt salt, pressad citron och pressad vitlök efter behag och värm upp igen. Röran skopas upp med bröd.

Om man vandrar med denna röra i kistan antar jag att det bara är att smälla på EBK:n i uppförsbackarna.

Punkarn
 
Re: Re: Gröt

plingon; sa:
Asynja; sa:
Jag brukar äta gröt hemma, med låglaktos-mjölk. Gott. Tyvärr tål jag inte torr-mjölken och har ätit havregrynsgröt med varma-koppen fruktsoppa i (rekommenderas varmt). Men det kan bli aningen klibbigt utan mjölken. Finns det någon som har hört talas om låglaktos-torrmjölk?
Ylva

Har på ICA Focus (i Gårda) i Göteborg hittat en mängd olika mjölkprodukter i pulverform av märket "Rapsy" från Dietistbyrån i Sollentuna tel 08-96 66 81 alt. dietist.byran@swipnet.se Produkterna verkar vara framtagna som mjölkfria alternativ för allergiker, men det är ju suveränt med pulverformen för vandringar och uteliv i värmen. Har hitills bara provat den som kallas för "Frutty utan socker" som kan användas som fil/ yoghurt/ crème fraiche. Den är inte lika god som sina förlagor, men väl värd att experimentera vidare med, ca 19:- för 120g/1 liter. Vad jag kan minnas fanns det även mjölkfri torrmjölk m.m. Hoppas du kan få tag på den.
/ingela
Har du en laktastablett kan du bryta ner laktosen i mjölken, antingen genom att äta tabletten samtidigt som maten eller röra ner pulvret, som finns i tablettkapseln, i mjölken. Laktastabletter finns på Apoteket, jag använder Laktras. Har dock inte provat med torrmjölk, men till annan mat funkar de. Prova hemma dock så du vet hur många tabletter just du behöver för att må bra.
/Stina
 
frukost!

När jag är ute så brukar det bli havregrynsgröt med lite socker på. till det två mackor med prickekorv och till det nypon/blåbärsoppa eller Te. Detta brukar räcka fr mig fram till lunch tid då det blir något annat gott.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomas.vastervik Frukost Friluftsmat 4
thomas.vastervik Frukost Friluftsmat 0
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
BrittMarie Diskfri frukost Friluftsmat 44
Polarnatt Kan detta funka till frukost? Friluftsmat 49
Mialun Yoghurt-frukost på fjällvandring Friluftsmat 9
Frukost i fjällen? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.