Bra dagturssäck

Jag fick ett presentkort på en ryggsäck när jag fyllde år. Jag letar nu efter en ryggsäck på 35 eller helst 40 liter som ska fungera på dagtur och även till kortare resor osv. Den ska vara bekväm och helst enkel att komprimera så att den blir liten när jag inte behöver ha den full. Helst inte "droppform" då jag inte är nöjd med min nuvarande ryggsäck med denna form. Jag har kikat på Haglöfs HIC, men den känns aningen för liten och för "bullig". Jag tycker om småfack och gärna nån form av ficka för t ex vattenflaska. Presentkortet var på 1500:-

Så - fram med era förslag :)
 
Jag har en Arcteryx RT25 för detta ändamål, den uppfyller nog allt du vill ha utom att den inte låter sig knölas ihop, eftersom den har ryggplatta. Den gör å andra sidan att det går att forma säcken så att den sitter så att du inte känner den alls när du bär den. Säcken är större upptill, vilket gör att den bättre följer ryggens form och inte är ivägen runt midjan. Det finns fiffiga remmar utanpå, att spänna fast rep, eller annat som kanske en jacka eller ett liggunderlag o.dyl. Det finns även ett mindre fack på utsidan. Rekommenderas!
Bild: http://www.outek.com/images/arrt25_031.jpg
 
Arcteryx

Ok, det kan låta som något för mig. Hur stor är den och känner du till något ungefärligt pris?

/Maria.


lilla_my; sa:
Jag har en Arcteryx RT25 för detta ändamål, den uppfyller nog allt du vill ha utom att den inte låter sig knölas ihop, eftersom den har ryggplatta. Den gör å andra sidan att det går att forma säcken så att den sitter så att du inte känner den alls när du bär den. Säcken är större upptill, vilket gör att den bättre följer ryggens form och inte är ivägen runt midjan. Det finns fiffiga remmar utanpå, att spänna fast rep, eller annat som kanske en jacka eller ett liggunderlag o.dyl. Det finns även ett mindre fack på utsidan. Rekommenderas!
Bild: http://www.outek.com/images/arrt25_031.jpg
 
RT25 är en betydligt mindre säck än vad du efterlyser. Dock finns RT45, samma säck med större volym. Arcteryx produkter och priser finner du på http://www.arcteryx.nu

Det finns oxå andra alterantiv. Bergans, Mammut, Lowe Alpin, Osprey är några bra märken på bra ryggsäckar.

Lycka till med sökandet.
/A
 
Kanske lite stor men....Norröna Besshö är på 40 l utan sidofickorna som ger 2x6 l till, har stoppat avbärarbälte och väger 1,5 kg. Stabil och kompakt liten säck, påminner om en Vulcan i miniformat. Naturkompaniet tar 1548 för säcken, exklusive sidofickor. Jag fick min för 1595 på Sportkompaniet i Stockholm, inklusive sidofickor. Finns i blått, granit och grönt:

bessho40_bp.jpg


Raskesven
 
Hej

Har köpt en Haglöfs ORC på 30 l.
Är helnöjd med den.
Det är ryggplatta på så det går inte att pressa ihop
den så mycket men det är bra med kompressionsband
så det går att slimma den grymt om man inte har så
mycket i.
Den är även förberedd för vätskesystem.
 
Karrimor Sabre

Går själv i samma tankar, men för min del lutar det mer åt en Karrimor Sabre på 45L. Man kan köpa till sidofickor på sammanlagt 25L vilket gör att man kan få en ryggsäck på sammanlagt 60L, eller göra om sidofickorna till en liten ryggsäck på 25L.
 
Vaude Älgö

mariaa; sa:
Jag fick ett presentkort på en ryggsäck när jag fyllde år. Jag letar nu efter en ryggsäck på 35 eller helst 40 liter som ska fungera på dagtur och även till kortare resor osv. Den ska vara bekväm och helst enkel att komprimera så att den blir liten när jag inte behöver ha den full. Helst inte "droppform" då jag inte är nöjd med min nuvarande ryggsäck med denna form. Jag har kikat på Haglöfs HIC, men den känns aningen för liten och för "bullig". Jag tycker om småfack och gärna nån form av ficka för t ex vattenflaska. Presentkortet var på 1500:-

Så - fram med era förslag :)

Hej Maria!
Kikade på din sida och dina intressen och det kanske voe bra om du kunde använda samma ryggsäck till långfärdsskridsko som till dagsutrer? Så tänkte i alla fall jag. Har en Vaude Älgö. Den rymmer 40 liter och det bästa med den är att den har en böjd form och ett nät mot ryggen. Det gör att det bildas en luftspalt och det blir aldrig svettigt mot ryggen. Vilket är trevligt dels när man rör på sig en hel dag på isen och ändå inte får en blöt fläck efter ryggan. Eller rättare sagt, det är alltid bra. D v s lika bra på sommaren då det blir kortare dagsturer.

Vaude Älgö går bra att komprimera. Den har en sidoficka som standard (tror jag). Den rymmer en kastlina, men inte de allra största som Hanasalinan. Säcken har inte droppform. Stort topplock och på vänster sida en mycket bra lösning. Det är ett fack längst ned på sidan som du kan sätta en petflaska i eller stänga, för den har kardborreförslutning. Mycket praktiskt. Kan stänga ut småskräp om man går i skogen eller åker på isen och inte vill ha in vatten vid ett ev plurr. Men fickan har också ett dräneringshål om man skulle ha otur. Säcken finns bara i röd/svart vad jag vet om det spelar någon roll. Kostar runt 1500 kr, men är inte så lätt att få tag i. Någon välsorterad affär som säljer långfärdsskridskor är mitt bästa tips. Prova och ring generalagenten för Vaude annars och hör vilka som tar in Vaudeprylar. De borde kunna ta hem även säcken.
Jag köpte till en extraficka från Vaude men det går att fästa nästan vilken ficka som helst. Lycka till!
Christer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hadoque Val av dagturssäck! Transportera 30
tiddelipom Lätt dagturssäck 25 - 30 L Transportera 4
fremag Dagturssäck Transportera 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.