Bra cykeldatorer?

Har två Sigma som funkar bra. Har plastat in den ena för att vara säker på att den ska vara regnskyddad.

Kan också säga att Equus verkar bara vara skit. Hade en som jag tröttnade på ögonabums och rev av och kastade. Har även haft deras bilinstrument (många år sedan)och inte varit imponerad.


Mvh
 
Köpte av misstag en Sigma. Den tålde inte regn! Fick en ny - som inte heller klarade regn!!

Nu har jag en CatEye Mity sedan några år.


R
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
biltema....igen

Jag har använt Biltemas dyrare varianter (69 resp. 99kr) och är positivt överraskad av dem. Jag vet inte hur de fungerar under tuffare förhållanden, men jag har flängt runt i skogar och på stigar utan att de har mankerat. Har bara tillfälligtvis varit i regn med dem men det har också fungerat såvitt jag minns. Undvik den billigaste dock!
 
Har dessa datorer

Sigma Targa, tre säsonger 11 000 km på min långfärdshoj i både snöslask, sol och hällregn. Fungerar fortfarande utmärkt.

Logan, 1500 km en säsong på min retroracer (datorn är givetvis inte retro)har hållit fastän träningsrundor avverkats i hyfsat regn och rusk. Så här långt väl värda sina 69 SEK på COOP.
 
Sigma: bra och dåligt

Hej!

Har haft Clas Ohlssons "dyrare" Sigma-modeller genomgående på mina cyklar. Både bra och dåligt:

Datorn i sig verkar klara i stort sett vad som helst; vatten, fall, byxfickor ... Bilden blir svag vid fukt om man inte plastar in den (datorn), men räkneverket störs inte.

Hållarna av plast är dock dåliga: Alla har numera gått av vid den böjbara fliken som man kan trycka på för att få loss datorn. Resultatet är att datorn sitter löst, kan lossna om man rör den. Gäller särskilt Classes nuvarande modell, där trycker man på datorn underifrån / bakifrån för att byta visning - och riskerar därmed trycka datorn ur hållaren. Har en äldre modell utan detta problem.

Samma sak med Ellipsoid-strålkastaren ... Bra pryl (bra form på ljuskägla) med mycket praktisk detalj (kan sättas på vilken cykel som helst utan hållare i förväg) till ett bra pris, men ström-knappen är fånig: om lampan är i ryggsäcken brukar den slå på sig själv.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Re: Sigma: bra och dåligt

perosen; sa:
Hej!

Har haft Clas Ohlssons "dyrare" Sigma-modeller genomgående på mina cyklar. Både bra och dåligt:

Datorn i sig verkar klara i stort sett vad som helst; vatten, fall, byxfickor ... Bilden blir svag vid fukt om man inte plastar in den (datorn), men räkneverket störs inte.

Hållarna av plast är dock dåliga: Alla har numera gått av vid den böjbara fliken som man kan trycka på för att få loss datorn. Resultatet är att datorn sitter löst, kan lossna om man rör den. Gäller särskilt Classes nuvarande modell, där trycker man på datorn underifrån / bakifrån för att byta visning - och riskerar därmed trycka datorn ur hållaren. Har en äldre modell utan detta problem.

Samma sak med Ellipsoid-strålkastaren ... Bra pryl (bra form på ljuskägla) med mycket praktisk detalj (kan sättas på vilken cykel som helst utan hållare i förväg) till ett bra pris, men ström-knappen är fånig: om lampan är i ryggsäcken brukar den slå på sig själv.

Det är kanske det som skiljer Sigmas dyrare serie från den som finns på Clas Olsson, att den dyrare är robustare. Känner inte igen problemen från min Sigma dator, det är inga problem med den.

Håller med om strömbrytaren till Sigmas Epsolidbelysning.
 
Min VDO C10+ trådlösa fungerar inge bra om det är kallt ute, kallare än ca -5 grader. Spelar ingen roll om jag har nya batterier.
/Arne
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.