Borgafjäll, erfarenheter?

Jag och sambon är sugna på att åka bort några dagar nu på hösten, och har funderingar på Borgafjäll, men jag hittar ingen bra info om stället, om själv fjällen, men framförallt om boende.
Någon som varit där och kan berätta om stället, samt tipsa på hur man hittar bra boende (stuga där man får ha med hund)?
 
Jag har bara vandrat Borgafjällen med kåta, men i Borga, bara en liten bit från Borgahällan:

0e371ff4d4e2260ce03695678d73dcee.jpg


finns dels ett hotell, ritat av Ralph Erskine, dels små stugor att hyra. Hur det är med hund vet jag inte. Från Borga är det bara en mördarbacke upp vid sidan av Borgahällan så öppnar sig södra Borgafjällen att vandra i. Åt andra hållet, dvs. nordöst ut, har du norra Borgafjällen.

I boken "Okända fjäll" (ISBN 91-7156-103-X) av Tore Abrahamsson tas Borgafjällen upp.

Raskesven
 
När det gäller boendet så skulle jag föreslå Borgagården som jag vet har stugor där ni kan ta med hund, ligger ca 4km från byn men otroligt vackert med utsikt mot Borgasjön och Borgahällan, dessutom har de fantastiskt god mat.

Lite beroende på vad ni är ute efter så finns det både kortare och längre turer ni kan göra. Natruligtvis är Borgahällan en av dem, men med tanke på årstiden så brukar det blåsa rätt bra på toppen samt att det inte är helt omöjligt att det kommer en och annan snöflinga. Ett låglandsalternativ skulle vara att gå upp vid storviken och vandra längst Korpån (även kallat Korpådalen). Andra alternativ är Raststugan, Raukasjö, Slipsikstugan mm.

Kort sagt, där vägen slutar börjar äventyret
 
Borgagården är fin.
Även Hotell Borgafjäll har små stugor på baksidan.
Jag rekommenderar en vandring upp mot Jengejetie och Jengejetneme (eller hur det nu stavades) samt Klöverfjället.

/BAX
 
Blir rörd om hur ni skriver så fina saker om Borga, åkte på ett par utförsåkningsskidor för första gången i barnbacken i Borgafjäll.

En mycket fin natur, det är så här en vildmark skall se ut...

Mamma kommer från Norråker som ligger en liten bit(tror det är 5 eller 6 mil) från Borga.
Så, detta är ett bra val att vandra/åka alpint i.

Mvh Christer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bjornbuse Lapplandsleden Hemavan-Borgafjäll Fjällvandring 21
croby Borgafjäll v32? Fjällvandring 3
armgren Vandring i borgafjäll Fjällvandring 2
Nappe Vädret i Borgafjäll i September? Fjällvandring 2
Nappe Vandring i Borgafjäll? Fjällvandring 4
CLIMBER Borgafjäll Fjällvandring 3
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
JuliaL1 Kinsarvik - Trolltunga, erfarenheter, tips? Fjällvandring 0
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
Elin75 Erfarenheter av vandring i Bunnerfjällen? Fjällvandring 2
tsebring Erfarenheter av Hydrologgrottan? Fjällvandring 3
jotho Erfarenheter av björn efterlyses. Fjällvandring 12
Morannon Nordkalotten - Söker tips och erfarenheter Fjällvandring 14
resqual Erfarenheter - färdväg Fjällvandring 5
avslut120813 Erfarenheter från Vadvetjåkka Nationalpark? Fjällvandring 5
MarkusN Billiga fjällkläder - tips och erfarenheter efterlyses! Fjällvandring 9
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Elin-d Dovre fjell - tips och erfarenheter Fjällvandring 0
Medon Erfarenheter av Södra Storfjället från Atoklinten? Fjällvandring 7
mherma Bydalen-Vålådalen. Erfarenheter sökes. Fjällvandring 5
virab Vandring med barn i Sylarna-trakten - erfarenheter? Fjällvandring 1
carl_ Darfallahku? Bilder eller erfarenheter? Fjällvandring 15
Gaion Nepal -Vandringar/Trecking och erfarenheter. Fjällvandring 27
matala-0 Har du erfarenheter av följande sträcka? Fjällvandring 2
nils73 Erfarenheter med "vadarpåsar"? Fjällvandring 6
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av Sealskinz och lätta dojor i fjällen Fjällvandring 20
PerAnd Jojoleden 19-26 juli 2004 - erfarenheter Fjällvandring 0
plp Erfarenheter av Linnés väg(vallevagge)? Fjällvandring 3
eaglerock Erfarenheter av att boka biljetter hos Connex? Fjällvandring 22
bjornw Grönländska erfarenheter? Fjällvandring 4
74580 Erfarenheter av NEW GREENLAND HYDRATIC TROUSERS?? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.