Boreal kängor...

Är det någon som har erfarenhet av Boreals vandrarkängor Tirich och Fuji? Jag funderar nämligen på att införskaffa mig ett par och lite synpunkter vore bra att få...

Boreal

Hej!
Jag har haft ett par Fujikängor i ca tre-fyra år och min man investerade i ett par Tirich förra våren.Varje sommar använder vi dem under en fjälltur. I somras vandrade vi Padjelantaleden utan att få ett skavsår. Tillsammans med gore-tex byxor håller man sig torr vid lättare vad. Tirich är lite bredare i lästen och passade därför bättre på makens fot. Nackdelen med Tirich skulle kunna vara att den har fler sömmar som kan gå sönder (hittills har detta inte hänt). Vi är mycket nöjda med båda modellerna!
Anna

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Boreal

Hej och tack för dina synpunkter Anna! Jag har fått uppfattningen att fujikängorna är lite "klumpiga", då de har stegjärnsfäste...har du upplevt dem som otympliga nån gång? Jag vill även ha kängorna till vardags och inte bara när jag vandrar i kuperad terräng...

Boreal är väldig hög kvalitet

Har Boreal Pamir, 3år på nacken. Är nästan som nya, fast det har använts i stenig terräng och med stegjärn. Dessa kängor är en hög modell med styv sula. Passar utmärkt för att använda stegjärn till. Ska du inte använda stegjärn, välj en med mjukare sula.
Fukttätningen har jag inget att klaga på heller. Troligtvis andas dom mindre än vad det gjorde som nya, pga av smuts tränger in i membranet. Men ett väl insmort känga andas inte heller så bra, och de slipper du nu. Fast kom ihåg att använda "mjuk-renare" för skinnet, så det inte spricker av uttorkning och smuts.

Boreal

Hej igen!
Jag använder mina kängor även till vardags under vintern. Har inte märkt att stegjärnsfästena gör dem klumpiga. De är dock ganska vridstyva vilket man märker av de första dagarna om man som jag haft billiga och "mjuka" kängor innan. Att de är lite styvare är ganska skönt i stenig terräng.
Hälsningar Anna

mkt bra sko

Boreal håller hög klass till lågt pris!!
Får alltid bra omdömen i amerikanska test-obs hårda test- inga Ute-magasinet test varianter.
Boreal har även lättare vandrings varianter.
Prova hos Tierra på Wasagatan i Sthlm.
En mycket nöjd Borealsko användare-Peter

det är egentligen svårt att säga något om vandrarkängor.Det är nämligen en ytterst personlig sak. En känga som någon aldrig fått skavsår av kan någon annan få skavsår av genom att bara titta på dem.

Det enda rätta är att prova sig fram, eller fråga någon som du vet har ungefär likadana fötter som dig själv.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips