Bok om paddla kanot, kanadensare?

Ska i sommar ut på en paddeltur i en kanadensare med en kompis, båda är nybörjare så jag letar efter en bok i ämnet. Det finns många om kajak men hittar ingen om klassisk kanotpaddling som är utgiven efter 1983:)
Nu finns det väl säkert att läsa på nätet men en bok är så mycket trevligare.

Paddle...

...your own canoe av Gary och Joanie McGuffin. Fina bilder, bra förklaringar. Massor med finesser och överkurs för nybörjaren men möjliggör vidareutveckling. Annars är ju Paddla i Sverige från -85 ;) (med gott om turtips också.

Blir det fors eller plattvatten?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bill Mason

Bill Mason har gjort några fina paddelfilmer, Path of the paddle, Whitewater, song of the paddle och waterwalker. Där finns mycket att hämta, både teknik och filisofi.

Mycket att läsa!

På svenska finns en del i Lars Fält och Bo Wesliens Skogsliv, mer i Lars Fälts Friluftsboken. På engelska finns mer. Bill Mason har skrivit också, Song of the paddel och Path of the paddel, Ray Goodwins Canoeing. Cliff Jacobson Basic essentiell canoeingen och Expedition canoeingen. Till sist Niger Foster Open canoe tecnique.
Titta också in på opencanoe.se!
Vill du senare karva paddlar och bygga skrov har jag mer att läsa. Go tur!

Jag trodde jag klickat i att jag skulle få e-post om någon svarat men det hade jag inte uppenbarligen, så jag har missat att ni svarat.
Hur som helst, tusen tack för svaren nu har ja ju en hel del att välja på.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips