Bo vintertid i tält utanför univerisitetet???

Det skulle gå bra om du hittar ett undanskymt ställe,slå upp tåltet och täck med ett camonät.Då är risken liten att någon hittar dig,bara en jägare eller svampplockare som går rakt igenom "snåret" skulle märka att det var ett tält.Du kan få fler tips genom att söka på Ninja Camping och Stealth Camping.Du kommer att få mycket rutin att bo i tält som du har nytta av på din långresa,bra motion när du cyklar till campen och pengar över till resan.Lycka till!

TACK!

känns bra att höra lite tipps, känns peppande! Var nära att ge upp ideen när alla (erfarna) säger att jag kmr bli upptäckt och allt allt prat om fukt i tält och sovsäck. Det jag istället behöver veta är HUR jag ska undvika att bli upptäckt, och HUR jag ska undvika/tampas med att få fukt i tält/ sovsäck

så stort tack kenneth! ^_______^
 
Tyvärr tror jag inte att det är hållbart.
Praktiskt sätt fungerar det säkert alldeles utmärkt, men jag har väldigt svårt att se hur man i någon svensk stad skulle kunna tälta i flera månader på ungefär samma ställe. Du kommer helt enkelt att få oväntat besök av Harry Haffa och då hjälper det nog inte vilket kaffemärke du har...
I Uppsala är det inga större problem att få tag på ett studentboende, inte så här års. Början av höstterminen, ja. Men inte nu. Ett studentrum ligger på ca 3000 idag, det kan man gott kosta på sig för att slippa alla problem som det innebär att tälta så som du har tänkt dig. Som student vars enda inkomst är studiemedel+lån är du berättigad till bostadsbidrag. De flesta studenter har även hyror som ger dem maxbidrag dvs 1100 kr i månaden, då blir det verkligen inte mycket pengar kvar att ta ur egen ficka.
Som sagt, praktiskt är det nog inga större problem, det finns ju folkslag som bor i tält lite här och var både i nutid och historia. Men jag tror inte att det är genomförbart, du kommer helt enkelt att bli bortforslad innan du har hunnit ta din examen!

vem är harry haffa? :S

Allemansrätten ger dig inte rätt att bo på nån annans mark, även om du gör det i tält. Så för att din idé ska fungera krävs det nog att du hittar en plätt där du kan få tillstånd av markägaren att tälta några månader. det behöver väl inte vara så nära universitetet, du gillar ju att cykla.

Annars låter det väl helt okej. Fast jag tycker verkligen inte att det är slöseri med pengar att lägga 3000 kr/mån på boende. Tänk vad mycket tid man spar genom att inte tälta, tid som man kan använda till andra roligare/viktigare grejer.

De jag vet som vintertältat nära stad, gömde sig rejält och minst en blev av med prylarna, en blev upptäckt och bortkörd. Lärde sig en del och förblev oupptäckt på nästa ställe.
Egna erfarenheter av vintertältning utan kamin är att allt blir lätt fuktigt.
3000/mån må verka kostbart men ett pensionatsrum kostar 9000/månad.
Tak och centralvärme är värt en hel del vintertid.

känns som slöseri med pengar när man som fattig student totalt får lägga ca 22'000:- på ngra få månader, pengar som jag alldrig får tillbaka, pengar som jag hade kunnat köpa cykel och utrustning för. det e mycket pengar för en student
 
Man får väl tälta på annans mark om man inte stör markägaren och inte skadar naturen. Dock endast något enstaka dygn på samma plats. Frågan är hur mycket man behöver flytta sig, för det räcker väl inte att man tar ner tältet varje dag ? Kan man ha två platser som man alternerar mellan ? Hur lång tid måste det gå innan man får tälta på samma plats igen ?
 
Man får väl tälta på annans mark om man inte stör markägaren och inte skadar naturen. Dock endast något enstaka dygn på samma plats. Frågan är hur mycket man behöver flytta sig, för det räcker väl inte att man tar ner tältet varje dag ? Kan man ha två platser som man alternerar mellan ? Hur lång tid måste det gå innan man får tälta på samma plats igen ?

Att tälta på en plats ett halvår och hävda allemansrätt låter "lite sådär" tycker jag, även om man plockar ner varje dag... och inte tycker att man stör...
Varför är det så svårt att fråga markägaren om du ska bo där ett tag?
Markägarna känner ju sina områden väl, och jag har ibland fått tips om platser som varit bättre än dom jag frågat om... har faktiskt aldrig fått nej heller.
 
Att tälta på en plats ett halvår och hävda allemansrätt låter "lite sådär" tycker jag, även om man plockar ner varje dag... och inte tycker att man stör...
Varför är det så svårt att fråga markägaren om du ska bo där ett tag?
Markägarna känner ju sina områden väl, och jag har ibland fått tips om platser som varit bättre än dom jag frågat om... har faktiskt aldrig fått nej heller.

jag tycker det låter jättebra att fråga markägaren. hur kommer man i kontakt med dem?

och man behöver ju inte alltid tälta på samam plats, kan växla mellan ngra olika.
 
Självklart är det genomförbart. Klarar du det visar du på en enorm vilja och drivkraft. Du får en merit som i arbetslivet är mer värt än den examen du förhoppingvis tar.
 
Genomförbart tror jag också att det är. Men jag tror man bör tänka på de ev trista sidorna också. Tänk dig en morgon med hård blåst och ösregn. Du ska packa ihop allt blöta och vandra iväg med det för att sedan i bästa fall hitta en plats där du kan hänga det på tork. Sedan bör du väl själv kunna ordna dig presentabel nog för att kunna vara med på föreläsningar. Sedan inför natten ska du sätta upp ett (om du har tur) någorlunda torrt tält men kanske åter i hård blåst och ösregn. Detta ska du ordna utan att övriga saker blir blöta under tiden. Förmodligen är det också mörkt när du ska sätta upp tältet inför natten så någon form av belysning kunde vara trevlig. Sedan har du scenariot med iskyla (du skrev 25 minusgrader?). Kanske har det snöat rejält under natten du sovit? Kanske snöar det fortfarande ymnigt när du ska packa ihop dina saker för att ta dig till universitetet? Och sedan till kvällen åter ut för att sätta upp ett tält i rejält med snö, kyla, mörker, eller kanske snöfritt men frusen mark? Ja, det kan gå (är ju bara att läsa om alla vinterexpeditioner) men du ska ju också kunna vara presentabel i civilisationen (antar jag?). Tror du det blir så kul.....?
 
Att bo i tält är säkert möjligt, men ser jag till mig själv skulle jag tycka att det var kul i maximalt två-tre nätter, eller möjligen fram till första kvällen eller morgonen med halvtaskigt väder. Om du har möjlighet att tvätta, duscha och laga mat hos en kompis tror jag sannolikheten är rätt stor att du dröjer dig kvar där allt som oftast.

Värme, rinnande vatten, el och torr miljö är nog ändå värt en hundring om dagen, vilket är ungefär vad det handlar om för ett studentrum. Delar du en liten två med någon kan det bli mindre än så, särskilt med bostadsbidrag.

Jag gissar att det är på Ångström du pluggar. Mitt tips är i så fall att som sista utväg istället försöka bo där, det hade jag och mina kursare vissa planer på medan jag fortfarande var student. Eftersom det numera är min arbetsplats borde jag väl definitivt inte tipsa om det, men möjligheterna att övernatta diskret där känns rätt goda, åtminstone under kortare perioder. Sovsäck och sånt kan man få in i ett förvaringsskåp i källaren, där det också finns gott om rymliga duschrum där man kan låsa om sig. Matlagning och kylskåp ska också gå att lösa med lite finess och planering.

Med detta sagt; tror du att du skulle klara att bo i tält och ha någon sorts behållning av det, så är det bara att testa! Det är ju som bekant aldrig för sent att ge upp...

Tänk bara på att ge upp innan du tappat lusten på att bo i tält för all framtid, vilket skulle kunna kosta dig drivkraften att ge dig ut på din långcykling. Det skulle vara ett betydligt högre pris än hyran för ett rum under sex månader.
 
Har du någonsin ens provat att vintercampa? Har du sovit i tält när det är 20 minusgrader? Du verkar inte känna till fuktproblemet speciellt väl, det är därför jag frågar. Det som verkar romantiskt och billigt kanske fungerar någon vecka, men inte en hel vinter!!! Tycker i och för sig att det är kul med projekt av den här typen, men du verkar inte ha erfarenhet för att veta vad du ger dig in i. Luktar nästan "Into the Wild" om dina idéer.
 
Jag är helt för idén! Dokumentera noga och sedan inför din långresa presentera ditt projekt för sponsorer och då kommer din tältning visa att du har tillräckligt drivkraft och stamina att genomföra det.

Ovanstående inlägg finns mycket vettigt i dock. Så jag skulle för det första säga så här: Finns det någon kompis du kan låna utrustning av och testa några nätter nu under julen?

Andra synpunkter:

Camonät är bra, skall dock helst inte ligga rakt på tältet utan någon centimeter ovanpå, men det är lätt ordnat. Garderoben i Stockholm har ett som väger runt 1 kilo och kostar 395 kronor. Jag har själv använt det och det fungerar smidigt, vattentätt också.

Du säger att du skall köpa en sovsäck enbart för denna vintern och sedan en ny till din expedition. I så fall kanske vikten inte är lika viktig? Om så skulle jag sikta på en syntetsäck som inte alls är lika känslig för kyla. Jag hade en dunsäck under en vecka på Keb i vinter när det var -27 och den blev lite fuktig i slutet av veckan.

Stryk ditt namn i din profil så blir risken mindre av att du får ovälkommet besök av folk som vill skoja med dig. Just nu känns det mindre stealth :)
 
Vintertältning som kan vara tämligen torrt på marken övergår i vårtältning och då är det rejält vått i naturen, hur avser du då hålla dig torr och varm då. Du skulle visst studera också? De ego känner till tältat sig genom ett studieår, tog till husfusket under de där veckorna innan det blev torrare igen. Du har kanske liknande idéer?
Tiderna som vi fann att dåtidens NSkbat hade att operera på per dygn rörde sig om delar av timme per dygn. Resten av tiden gick åt för att hålla sig torr och någorlunda varm.
Solo hur skall du matcha det? Ego tror inte att det är omöjligt men vill gärna veta hur du har tänkt om du nu har det?
Att gå ut och vintertälta och ramla in på sjukhuset med köldskador, lunginflammation och annat okul kan försätta hela planen i ett nytt läge.
Att torka min sovsäck efter en fuktig kall veckoända brukar ta ca 15-22h i pannrummet. Vad har du för torkrum?
Ser fram mot dina konstruktiva och nydanade tankar.
go tur
 
Basläger

jag tror helt klart på basläger, då blir det enklare.

smidigare att släpa en sovsäck fram och tillbaka till skolan än ettt fuktigt och snöigt tält,

men då gäller det att fråga markägaren först, och då kan man ju göra det ganska mysigt med en liten fotogenbrännare så man kan torka ut tältet, eller köra på en tipi/kåta så kan det ännu enklare.

Kör du med en sovsäck med någon typ av membran och vbl klarar du dig när det är minusgrader, svårare med plusgrader, då är en kamin inte fel.

du får massor med tips så det är ju bara att köpa ett tält sovsäck och prova...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lull Material för tältfönster? Utrustning allmänt 8
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Sverker G Tält utan absid, hur gör ni? Utrustning allmänt 30
Shas Tält Utrustning allmänt 29
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
TommyX varför vattentätare jacka än tält? Utrustning allmänt 4
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
7ones Packlista för fjällvandring med tält Utrustning allmänt 2
elektronmusikern Impregnera tält Utrustning allmänt 3
Koga Signature Taklampa för tält. Utrustning allmänt 85
vexing Komfort i tält Utrustning allmänt 27
rJohansson Packa tält smart? Utrustning allmänt 10
rJohansson Bra tält? Utrustning allmänt 36
Wirell92 Tält mount Everest open air Utrustning allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Renovera tält Utrustning allmänt 2
Skipper_ Göra en egen sektionerad stång (för tarp, tält och.. cykel) Utrustning allmänt 6
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
nicko_ Gasollykta i tält Utrustning allmänt 15
cpnamn Lätta tält till tropisk miljö (hawaii) Utrustning allmänt 24
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
snotra Dags för nytt tält, tältjämförelse gamla TNF VE-23, Exped Orion Extreme och Akka Dome Utrustning allmänt 9
flygare69 Extra lager PU på tält. Utrustning allmänt 10
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
alexlandoni Begagnat 3 manna tält? Utrustning allmänt 6
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
rimn Tvätta tält? Utrustning allmänt 12
Jaurekaska Tält: Arctic Alpine/ Väska: För hund? Utrustning allmänt 2
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
hiko tält Utrustning allmänt 5
marsianmejler Malmö/Lund och dela frakt på utrustning?tält/sovsäck/skaljackor/ryggor Utrustning allmänt 0
Scorpionen Låna/Hyra tält! Utrustning allmänt 0
tovepersson Tält Utrustning allmänt 2
cyrX Packning av tält Utrustning allmänt 11
jamo Maximal värme i ofodrade kängor? + Torka kängor i tält Utrustning allmänt 13
Rodney Flagga + text till tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Uthyrning av tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Priser på tält Utrustning allmänt 5
Raskesven Tält i blåsväder Utrustning allmänt 17
mamawi Handla tält i Kosovo??? Utrustning allmänt 9
Kvarnträsk Tält-/vadarskor? Utrustning allmänt 31
cyklist86 Sovsäck/Tält Combo Utrustning allmänt 3
bergholm Var köpa Haglöfs utanför Sverige? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.