Bo i Champoluc?

Tänkte pröva på Champoluc i de Italienska alperna, med egen bil. Är det någon som har koll på vettigt boende i denne by? Hur är skidåkningen, har hört allt från toppklass till "åk till Franklrike istället".

Pedro
 
Toppklass!

Jag kan bara rekommendera Champoluc. Jag var där för 2 år sedan så det kan ha hänt lite sedan dess, mendå var där i stort sett inga svenska turister och de italienska skidturisterna verkade tycka att två åk innan lunch och ett efter var lagom för en dag, dvs gott om plats i pisten och utanför också för den delen. En annan posistiv sak är att det verkar som italienarna inte åker så mycket off-pist vilket gör att det tar lång tid innan det blir uppåkt utanför pisterna.
Systemet är stort och räcker länge och fungerar jättebra för off-pist åkning speciellt om man tar sig bort mot Alagna.
Tyvärr kommer jag inte ihåg vad hotellet vi bodde på heter men vi körde också ner själva och bokade hotell via nätet.
Så lyssna inte på de som säger att du ska åka till Frankrike, Champoluc är(var, vet inte om priserna skjutit i höjden där) prisvärt, gemytligt och har suverän skidåkning, inte mycket party dock men det är ju skidorna som är viktigast - tycker jag i alla fall.

Hoppas jag har gjort ditt val enkelt!
/Mathias
 
Kan bara hålla med...
Jag var oxå där för några år sedan. Skidåkningen är helt ok, men tar du dig bort mot Alagna så är offpiståkningen en dröm. En del säger att det är bland den bästa i alperna om snön är den rätta.
Men jag kan gott intyga att utelivet inte är nått att prata om. Så vill du festa ordentligt så ska du nog söka dig någon annan stanns.

Hoppas att det blir bra.

Mvh Ola
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.