Blötläggning av torkad mat

Hej,

jag har letat i gamla trådar men inte hittat ett svar på min fråga (äger inte en mattorkningsbok heller): Hur länge behöver torkad mat blötläggas före användning?

Jag har torkat tonfisk, lök, champinjoner, zucchini och ska snart torka paprika. Tonfisken är riktigt finfördelad, löken i riktigt små bitar, champinjonerna och zucchinin är i tunna skivor.

Ifall blötläggningen tar länge, hur har ni löst blötläggningsproblemet i fjällen när man är på vandring? En kompis sade att man kan blötlägga ingredienserna i minigrip-påsar, men jag är inte säker om det är en bra idé att tränga in vätskefyllda påsar i en proppfull ryggsäck.

Tips tas gärna emot!

Mvh
Linda
 
Det beror på...

Olika saker behöver blötläggas olika länge.

Standardknepet är att ha en plastburk med tätt lock som man blötlägger maten i.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
nermander; sa:
Det beror på...

Olika saker behöver blötläggas olika länge.

Ja det anade jag. Därför satt jag listan med vilka ingredienser jag har torkat och i hur stora bitar de är för att kanske få lite tips om hur länge det tar för just de här ingredienserna att suga i sig det vatten de behöver.

Frågan är väl främst att skall man sätta sakerna i blöt på morgonen eller vid lunch om man har tänkt laga middag på dem...

Men lite plastburkar skall jag köpa!
 
Jag blötlägger allt på samma gång, brukar sätta på morgonen det jag ska ha till lunch och vid lunch det jag ska ha till middag. Jag blöter mitt i en 1-liters Nalgeneflaska. http://www.getout.se/v2/item.asp?sid=&item=1526
Se gärna till att burken har skruvlock så det inte åker upp så lätt.

Vissa saker åker inte ner i flaskan. Ägg behöver inte blötläggas, lövbiff går inte ner.
Man behöver inte blötlägga, men då måste man koka längre. Lövbiff kokar jag upp och sedan får det stå och dra ca en timme.

/Ulf
 
Wolf25; sa:
Jag blötlägger allt på samma gång, brukar sätta på morgonen det jag ska ha till lunch och vid lunch det jag ska ha till middag. Jag blöter mitt i en 1-liters Nalgeneflaska. http://www.getout.se/v2/item.asp?sid=&item=1526
Se gärna till att burken har skruvlock så det inte åker upp så lätt.
/Ulf

Tack Ulf! Det var just sådan information som jag ville ha! Lunchen kommer dock att bestå främst av Varma koppen och smörgås, men till middag skall vi väl laga något lite bättre.

Jag handlade idag två halvlitersflaskor från Etola ("stället där man får allt av plast och gummi"), vet inte vad er svenska motsvarighet kunde vara.

Ännu några dagar kvar före det bär av... :)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Vissa saker åker inte ner i flaskan. Ägg behöver inte blötläggas, lövbiff går inte ner.

Torkar du lövbiffen hel? Är det inte behändigare att torka den strimlad?

Och hur torkar du äggen? Det enda jag gjort i torkad form med ägg är att jag gjort eget äggpulver (vispa ihop ägget och sprid i en långpanna och torka).
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.