Blank eller matt insida sovsäck?

Kanske lite dåliga ordval: "blank" & "matt" då det är helt olika material, men ni förstår vad jag menar!?

Så vad tycker ni är fördelar resp nackdelar med dom olika materialen på insidan av sovsäcken?
Vilken föredrar du och varför?

Ni som har flera sovsäckar:
Har du samma typ av insida på alla dina sovsäckar? Var det ett medvetet val?
Har du medvetet valt olika typer av insidor för att du upplever den ena typen bättre under vissa förhållanden?
 
Jag har ett par olika säckar. En del med "blank" och en del med "matt" insida. Märker ingen större skillnad...möjligtvis att den "matta" binder mer smuts eftersom det är någon bomullstyp (?) och den är troligtvis tyngre också.
I min senaste säck (från Roberts i Polen) (se bild) valde jag Quantum tyg som är "blankt" och av lättviktstyp, och jag valde faktist ljus insida (!) pga att det då är lättare att finna saker man lagt inne i säcken (stör mig mkt på svarta insidor i ryggsäckar, sovsäckar, tält etc). Nackdelen är såklart att smuts syns tydligare. Försöker att använda en liner/sovsäckslakan/sova i underställ men ska jag vara helt ärlig gillar jag inte liners...Men jag är gladeligen extra renlig på tur och svabbar av mig med en wettex-duk i ngt vattendrag vid dagens slut eller när tillfälle finns (flerdagarsturer). Det håller både kläder, och sovsäck fräscha lite längre. Och minskar risken för olika skav, infanterield mellan skinkorna etc. ...och vädrar säcken systematiskt var dag...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    82.4 KB · Visningar: 889
Senast ändrad:
Våra dunsäckar har alla "blankare" material, dels beroende på att man försöker välja så lätt och samtidigt duntätt tyg som möjligt på en dunsäck.
Våra fibersäckar har oftare "matt" tyg av boullsliknande polyester, troligen pga att vikten har mindre betydelse och duntäthet är ett icke existerande begrepp på en fibersäck.
 
Om man bortser från vikt och duntäthet...

För mer civiliserad camping (bilcamping mm.) brukar jag föredra en matt bomullsyta, då jag gärna sover utan underställ. Blank insida blir bara svettig och kladdig utan sovkläder.

Med underställ vill jag helst ha blank insida, för annars blir det alldeles för mycket friktion när man rör sig.
 
Tack för svar och tips!

Skiljer det något på värmen tro? Om yttermaterial och fyllning är lika men insidan är klädd med bomull kanske det blir varmare? Eller är det bara upplevd skillnad?
 
Tack för svar och tips!

Skiljer det något på värmen tro? Om yttermaterial och fyllning är lika men insidan är klädd med bomull kanske det blir varmare? Eller är det bara upplevd skillnad?

Det är nog bara en upplevd skillnad, dvs kontaktytan mot huden. Värmen sitter ju inte i ytmaterialet utan i loftet på sovsäcken.
 
Det är nog bara en upplevd skillnad, dvs kontaktytan mot huden. Värmen sitter ju inte i ytmaterialet utan i loftet på sovsäcken.

En filosofisk motfråga är ju:
Spelar det någon roll om temperaturskillnaden är upplevd eller faktisk?
Om man är fysiskt kall eller bara känner sig kall ger ju samma mentala effekt.. :)

Och för min del är det tvärtom, åtminstone när jag sover hemma: Jag svettas mycket mer med syntetiska påslakan än med bomullspåslakan.
 
En filosofisk motfråga är ju:
Spelar det någon roll om temperaturskillnaden är upplevd eller faktisk?
Om man är fysiskt kall eller bara känner sig kall ger ju samma mentala effekt.. :)

Och för min del är det tvärtom, åtminstone när jag sover hemma: Jag svettas mycket mer med syntetiska påslakan än med bomullspåslakan.

Så sant, sedan är frågan om man faktiskt svettas olika mycket vid användning av olika material i lakan. Tror mer att huden/kroppen avger lika mycket fukt, men att lakanets absobtionsförmåga (där bomullslakanet klart leder) påverkar hur man faktiskt upplever det;)
 
Men om jag upplever att jag fryser men är varm, är det bättre än att jag är kall men upplever mig vara varm?

Skämt å sido. Jag tycker alltid det där blanka tyget är väldigt kallt när man kryper ner. Bomullen (matta tyget) känns på något sätt som om det blir varmare fortare.

Det låter ju lite flummigt kanske men vid djupar fundering måste det väl finnas viss skillnad i vilket material som absorberar och leder ut den egna kroppsvärmen bäst (sämst)

Sovsäcken i sig är ju inte "varm" eller "kall" det är ju kroppen som är värmekällan och omges den med material som är "trögt" att värma upp tar det ju "energi" från värmekällan (kroppen)...
 
(...) Tror mer att huden/kroppen avger lika mycket fukt, men att lakanets absorbtionsförmåga (där bomullslakanet klart leder) påverkar hur man faktiskt upplever det;)
Så måste det ju vara. Vilket också innebär att den bomull, som känns så skön de första nätterna, under ogynnsamma omständigheter (t ex flerdagarsregn utan chans att vädra ut kroppsfukten från sovsäckens insida) blir blötare, tyngre och obehagligare allt eftersom turen pågår :p.
Stämmer rätt väl med mitt minne av min första sovsäck, visserligen dun men fortfarande med bomullsinsida. Samt med de evigt kall-blöta sängkläder i ett gammalt italienskt stenhus utan värmekälla i sovrummet, mitt i råfuktiga november. Det var som att krypa ner i ett kallbad. Aldrig frusit mer än då, fast de hade metertjocka dunbolster till täcken och det var odramatiska 10-15 grader i luften utanför.

Nåväl, innertyg kan ju vara matta utan att vara gjorda av bomull. Och där är det väl mest, om man är i-vändar eller med-vändare, som avgör vad som är skönast.
 
(...) Det låter ju lite flummigt kanske men vid djupar fundering måste det väl finnas viss skillnad i vilket material som absorberar och leder ut den egna kroppsvärmen bäst (sämst)
Sovsäcken i sig är ju inte "varm" eller "kall" det är ju kroppen som är värmekällan och omges den med material som är "trögt" att värma upp tar det ju "energi" från värmekällan (kroppen)...
Visst kan man räkna på några minimala skillnader i övergångsmotstånd hos olika ytmaterial, men det är (som redan påpekats) luftskiktet som hålls kvar/stilla av dun eller annat isolermaterial, som står för i praktiken hela värmeisoleringen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.