Blåband Outdoor vs Wildlife

låt behovet styra.

Jag har provätit det mesta som finns på markanden. REAL är dyrast men ger mest energi. Blå band billigast och ger mindre energi. Wildlife och Trekking Mahlzeiten, som nu heter ngt annat är jämförbara däremellan. (tycker nog att Trekking Mahlzeiten smakar lite bättre).
REAL är billigast på GetOut. Lumparvarianten av REAL är så populär på Tradera att den kostar ganska mycket begagnad.

Blå Band är ju medarrangör av Fjällräven Classic och håller 2000 deltagare plus ett otal funktionärer med mat så helt fel kan det inte vara. Ska jag prestera hårt och vill hålla budgeten snål kompletterar jag Blå Band med en näve snabbmakaroner eller motsvarande. REAL är framtaget för militär och polarfarare och tillverkas i Norge. (tveksamt om du bränner så många kalorier att du MÅSTE äta REAL.

Knorrs Spagetteria hör inte hemma i ryggan alls. jag har studerat och jämfört. jag ensam åt en dubbelportion (för att jag från början visste den hade lågt energivärde). Det enda som hände var att jag blev "buga-sprängd" som vi säger i skåne om proppmätt. Inte ens på dubbelportion kom jag i närheten av energivärdet motsvarande BlåBand.

Två personer i 9 dagar gör skillnad i plånboken efter val av matdistributör. Låt behovet styra. Gör som jag, provät lite av varje innan långturen.

Jag kanske skriver en mer vetenskaplig avhandling senare. Tycker området näringsfysiologi är intressant.

Kom ihåg att berätta hur det går för er.
 
Testat i princip alla sorters frystorkat som finns och håller Adventure Food http://adventurefood.com/en/ som enväldig segrare både vad gäller smak/konsistens och näringsinnehåll. Dessutom någon tia billigare än Real, som dock kommer på andra plats (även om vissa av deras rätter är genuint vidriga). Blå band kommer sist.
 
Nån som smakat Blåbands nya (Expedition Meal)?

F.ö finns Pack'n Go (f.d Trekking inteutanenfusklapp) för 45 pistoler på www.utemat.se

Edit: Nähe, det är Trek'n eat som är f.d Trekking xxxx.


valdemar
 
Senast ändrad:
Ok, så här gör man för att hålla priset nere om man är student men vägrar bära med sig tallrik.

1. Köp 1 portion frystorkat av valfritt märke.

2. Packa flera små påsar med couscous, linser, buljong, salt + etc valfritt.

3. Ät upp din portion frystorkat första dagen, skölj ur påsen och spara i packningen.

4. När det är dags för mat häll ner couscousen + tillbehör i den nu tomma frystorkatpåsen, ät och sedan skölj ur.

5. Upprepa steg 4 så många gånger som nödvändigt.

Om jag hade med mig frystorkat till alla portioner för min 8 dagars tur nu nästa vecka hade jag dels blivit mycket fattigare men även hade jag behövt minst 10 liter större ryggsäck för frystorkat tar så in i helvete med volym.
 
Om jag hade med mig frystorkat till alla portioner för min 8 dagars tur nu nästa vecka hade jag dels blivit mycket fattigare men även hade jag behövt minst 10 liter större ryggsäck för frystorkat tar så in i helvete med volym.


Men, jösses...Varför ska det vara jättebilligt att frilufta och maten bestå av jord allra helst, och att käka dyrt och gott (på restaurang, dessutom!) enbart förbehållet urbana utlandsresenärer?

Vettig föda för 10 dagar kostar i runda slängar från 1000 spänn/skalle, så är det om man kör köpegrejer hela vägen.


valdemar
 
Men, jösses...Varför ska det vara jättebilligt att frilufta och maten bestå av jord allra helst, och att käka dyrt och gott (på restaurang, dessutom!) enbart förbehållet urbana utlandsresenärer?

Vettig föda för 10 dagar kostar i runda slängar från 1000 spänn/skalle, så är det om man kör köpegrejer hela vägen.

Jag har svårt att riktigt greppa din poäng i inlägget, så det jag skriver nu kan bero på en feltolkning i ditt budskap men...

Frystorkat i 10 dagar är betydligt dyrare än 1000 kronor, för 1000 kronor får du ungefär 7000 kalorier vilket inte räcker på långa väger.

Om du menar köpegrejer med butik/restaurang så finns det inga där jag frilufsar, så jag behöver ha hela kitet med mig.

När jag är utomlands äter jag inte på lyxrestauranger då heller, kanske med något undantag per resa. Jag är vanlig tjänsteman och tjänar därför betydligt sämre än exempelvis en arbetare på volvobandet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
Schneeberger Wildlife - varför finns det fortfrande??? Friluftsmat 18

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.