Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Blå Band-paddlare försvunnen....!
- Trådstartare Elkie
- Start datum
I gårdagens
DN och SvD finns Frank Rudbergs dödsannons. Där står bland annat" Frank Rudberg har genom en kajakolycka lämnat oss i stor sorg och saknad". Annonsen finns på en PDF-sida http://wwwc.svd.se/prenumerera/pdf_index.asp?nav=familj&weekday=36
Detta drabbar långfärdspaddlare i hela landet. Jag träffade Frank i vintras på en tillställning men kände honom inte närmare. Men han och hans fru såg ut att vara ett par som trivdes med livet.
Det finns risker med kajakpaddling och min förhoppning är att vi kan lära oss något genom det som hänt oavsett om det finns tecken till att akut sjukdom, väder, utrustningshaveri eller annat spelat en roll för dödsfallet eller inte. Därav mitt tidigare inlägg i tråden.
Thure
DN och SvD finns Frank Rudbergs dödsannons. Där står bland annat" Frank Rudberg har genom en kajakolycka lämnat oss i stor sorg och saknad". Annonsen finns på en PDF-sida http://wwwc.svd.se/prenumerera/pdf_index.asp?nav=familj&weekday=36
Detta drabbar långfärdspaddlare i hela landet. Jag träffade Frank i vintras på en tillställning men kände honom inte närmare. Men han och hans fru såg ut att vara ett par som trivdes med livet.
Det finns risker med kajakpaddling och min förhoppning är att vi kan lära oss något genom det som hänt oavsett om det finns tecken till att akut sjukdom, väder, utrustningshaveri eller annat spelat en roll för dödsfallet eller inte. Därav mitt tidigare inlägg i tråden.
Thure
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Dags att börja kräva nödsändare?
Precis som Salgo60 nämnde tidigare så är personliga nödsändare helt ovärderliga. Som inom flyget bör man ta lärdom av det som har hänt och minimera riskerna i framtiden. Skulle denna paddlare haft en SPOT hade kanske chanserna ökat för räddning i tid. Jag har använt SPOT både som tracker och (tyvärr) även i skarpt läge. Givetvis finns det inga 100% säkra system men jag vågar nog påstå att chansen att överleva med en SPOT eller liknande produkt ökar dramatiskt vid händelse av en olycka.
Hade paddlaren vid Siknäsfjärden också haft en SPOT hade det förmodligen underlättat. Nu när personliga nödsändare är så billiga är det förmodligen en grymt billig försäkring som dessutom kan ge ro till anhöriga som sitter hemma.
Nästa år kanske HBB borde ställa krav eller rekommendera användning av liknande utrustning - varför inte genom en SPOT-fond eller kanske en uthyrningspool av apparater.
Om tekniken finns för att rädda liv, varför inte utnyttja den?
Precis som Salgo60 nämnde tidigare så är personliga nödsändare helt ovärderliga. Som inom flyget bör man ta lärdom av det som har hänt och minimera riskerna i framtiden. Skulle denna paddlare haft en SPOT hade kanske chanserna ökat för räddning i tid. Jag har använt SPOT både som tracker och (tyvärr) även i skarpt läge. Givetvis finns det inga 100% säkra system men jag vågar nog påstå att chansen att överleva med en SPOT eller liknande produkt ökar dramatiskt vid händelse av en olycka.
Hade paddlaren vid Siknäsfjärden också haft en SPOT hade det förmodligen underlättat. Nu när personliga nödsändare är så billiga är det förmodligen en grymt billig försäkring som dessutom kan ge ro till anhöriga som sitter hemma.
Nästa år kanske HBB borde ställa krav eller rekommendera användning av liknande utrustning - varför inte genom en SPOT-fond eller kanske en uthyrningspool av apparater.
Om tekniken finns för att rädda liv, varför inte utnyttja den?
Spot
är sannolikt lämplig som extrautrustning till HBB-paddlare. Förhoppningsvis kommer sådan apparatur inte att leda till att paddlarna tar större risker avseende väder och vägval.
Utan andra kunskaper om olyckan än det som framkommit här i tråden tidigare så kan man inte dra några slutsatser.
Thure
är sannolikt lämplig som extrautrustning till HBB-paddlare. Förhoppningsvis kommer sådan apparatur inte att leda till att paddlarna tar större risker avseende väder och vägval.
Utan andra kunskaper om olyckan än det som framkommit här i tråden tidigare så kan man inte dra några slutsatser.
Thure
är sannolikt lämplig som extrautrustning till HBB-paddlare. Förhoppningsvis kommer sådan apparatur inte att leda till att paddlarna tar större risker avseende väder och vägval.
Utan andra kunskaper om olyckan än det som framkommit här i tråden tidigare så kan man inte dra några slutsatser.
Thure
Och utan att uttala sig om olyckan i sig så kan man ju som Thure och Lars reflektera över säkerhetsutrustning i allmänhet. Var under många år mycket aktiv inom fallskärmshoppning, chefsinstruktör i landets största klubb och aktiv inom instruktörsutbildning/examinering. Och baserat på den erfarenheten, den säkerhetsrelaterade utvecklingen av utrustningen jag såg under mina år i hoppningen lärde jag mig två saker...
- Säkerhetsutrustning är bra
- SäkerhetsUTRUSTNING kan som Thure är inne på grumla säkerhetsTÄNKANDE
I "djungeln" av prylar som pontoner, flottörer, nödsändare, stigbyglar, bogserlinor etc. och färdigheter som kamraträddningar, reentry, rollar etc. är det ju lätt att tappa bort själva tänkandet. Kring detta kan man skriva mycket men nöjer mig här med slutsatsen att det är ett viktigt ämne och att utrustning eller en isolerad färdighet i sig inte löser något problem.
För övrigt var det inom hoppningen såväl som inom många andra sporter ett krav att varje incident (skada eller reservdrag) skulle rendera en incidentrapport och en olycka blev en haverirapport. En haverirapport gör ju inte en olycka som denne mindre tragisk men det som kommer ur bidrar ofta till vi lär oss något.
/Rickard
Risker och ansvar
Jag delar uppfattningen att man inte skall tro att nya prylar automatiskt räddar liv.
Dock är jag övertygad om att en burk som SPOT rätt använd kan underlätta eftersökandet. Vi har idag ett samhälle som sätter igång en räddningsapparat då en frilufsare "försvinner". Jag har efter de senaste olyckorna där stora resurser satts in kännt att jag som frilufsare borde ta ett större ansvar att underlätta att dessa resurser används så effektivt som möjligt.
Personligen fungerade SPOTen bra för mig trots att det finns många brister med denna burk. Den känns dock enormt mera pålitlig jmf med att förlita sig på en telefon etc.
Att formalisera en analys och dra lärdomar från incidenter som skett vore önskvärt. Mig veterligen finns inom paddling ingen "stark/naturlig" aktör inom långfärdspaddling.
Ps. I USA har jag sett annonser där man bara betalar för den årliga prenumeration dvs. Burken är gratis. Av detta känns det som det idag är ett stort överpris vi betalar i Sverige
Jag delar uppfattningen att man inte skall tro att nya prylar automatiskt räddar liv.
Dock är jag övertygad om att en burk som SPOT rätt använd kan underlätta eftersökandet. Vi har idag ett samhälle som sätter igång en räddningsapparat då en frilufsare "försvinner". Jag har efter de senaste olyckorna där stora resurser satts in kännt att jag som frilufsare borde ta ett större ansvar att underlätta att dessa resurser används så effektivt som möjligt.
Personligen fungerade SPOTen bra för mig trots att det finns många brister med denna burk. Den känns dock enormt mera pålitlig jmf med att förlita sig på en telefon etc.
Att formalisera en analys och dra lärdomar från incidenter som skett vore önskvärt. Mig veterligen finns inom paddling ingen "stark/naturlig" aktör inom långfärdspaddling.
Ps. I USA har jag sett annonser där man bara betalar för den årliga prenumeration dvs. Burken är gratis. Av detta känns det som det idag är ett stort överpris vi betalar i Sverige
Senast ändrad:
..."genom en kajakolycka"...
Är det någon som vet exakt dödsorsak? Det är hemsk att behöva behandla, men viktigt för att förebygga framtida tragedier.
Är det någon som vet exakt dödsorsak? Det är hemsk att behöva behandla, men viktigt för att förebygga framtida tragedier.
det är väl en fördel att inte vara ensam
det är väl en fördel att inte vara ensam
Kan vara men kan även ge nya problem/risker lyssna 4.20 in på
http://www.youtube.com/watch?v=oVRq82tB8OA
Andreas Öst som HBB paddlat i år
Jag/vi har avvaktat att kommentera den tråkiga olyckan som drabbat våran paddelkamrat Frank Rudberg efter som det har på gått en utredning om orsak, men känner nu att det är nödvändigt att skriva några rader.
En anhörig till Frank har bett oss att göra en analys och ta lärdom av Franks öde för att inte andra skall gå samma väg till möte.
Frank paddlade en av våra kajaker (Seagull Offshore) och vi hade en del kontakt innan avfärd samt att han hade kontakt med andra HBB-kanotister. Det hela tyder på att han var väl förberedd och bra utrustad. Han stannade även till på vägen förbi oss och lämnade kajaken här medan han firade midsommar med sina anhöriga. Jag fick intrycket av att Frank var en mycket sympatisk person som var lätt att tycka om och därför smärtar det mig lite extra när vi fick det tragiska beskedet om hans bortgång.
Kajaken var lite repig men i god kondition när han passerade oss och den modellen är väl beprövad på just HBB samt ett antal expeditioner runt om på vårat klot. Kajaken hittades efter olyckan med packutrymmen/skott intakta samt att pontonsystemet ej var monterat eller använt men med.
Franks paddelkompis Eva Berglund har lämnat en detaljerad redogörelse för ett tänkbart förlopp och omständigheterna runt i kring till oss men det blir för mycket och för privat att lägga in den texten och detaljerna här.
I korthet vill jag nämna att den troliga orsaken till olyckan är att Frank mötte sämre väder än vad han räknat med. På en lång överfart i dåligt väder är det inte så svårt att förstå att kroppen sinar ganska fort på krafter och när dessa är uttömda så finns det ingen energi kvar till omdömet och balansen. Hamnar man dessutom i vattnet så blir man fort nedkyld då det är kallt och om man är nedkyld, kraftlös och i dåligt väder så är det svårt att nyttja räddningstekniker och material.
Jag tror alltså att Frank tog en risk och räknat fel eller att moder natur inte alltid går att förutse, men det finns säkert andra orsaker som inverkat.
Det är möjligt att Förbundet och HBB också kommer att göra någon form av sammanställning eller analys i liknande syfte.
Mina/våra tankar går givetvis till Franks familj och vänner. Detta var mycket ledsamt och en stor förlust för alla.
Kåre på VKV
En anhörig till Frank har bett oss att göra en analys och ta lärdom av Franks öde för att inte andra skall gå samma väg till möte.
Frank paddlade en av våra kajaker (Seagull Offshore) och vi hade en del kontakt innan avfärd samt att han hade kontakt med andra HBB-kanotister. Det hela tyder på att han var väl förberedd och bra utrustad. Han stannade även till på vägen förbi oss och lämnade kajaken här medan han firade midsommar med sina anhöriga. Jag fick intrycket av att Frank var en mycket sympatisk person som var lätt att tycka om och därför smärtar det mig lite extra när vi fick det tragiska beskedet om hans bortgång.
Kajaken var lite repig men i god kondition när han passerade oss och den modellen är väl beprövad på just HBB samt ett antal expeditioner runt om på vårat klot. Kajaken hittades efter olyckan med packutrymmen/skott intakta samt att pontonsystemet ej var monterat eller använt men med.
Franks paddelkompis Eva Berglund har lämnat en detaljerad redogörelse för ett tänkbart förlopp och omständigheterna runt i kring till oss men det blir för mycket och för privat att lägga in den texten och detaljerna här.
I korthet vill jag nämna att den troliga orsaken till olyckan är att Frank mötte sämre väder än vad han räknat med. På en lång överfart i dåligt väder är det inte så svårt att förstå att kroppen sinar ganska fort på krafter och när dessa är uttömda så finns det ingen energi kvar till omdömet och balansen. Hamnar man dessutom i vattnet så blir man fort nedkyld då det är kallt och om man är nedkyld, kraftlös och i dåligt väder så är det svårt att nyttja räddningstekniker och material.
Jag tror alltså att Frank tog en risk och räknat fel eller att moder natur inte alltid går att förutse, men det finns säkert andra orsaker som inverkat.
Det är möjligt att Förbundet och HBB också kommer att göra någon form av sammanställning eller analys i liknande syfte.
Mina/våra tankar går givetvis till Franks familj och vänner. Detta var mycket ledsamt och en stor förlust för alla.
Kåre på VKV
Tack Kåre för ditt inlägg
Vore intressant att ta del av Eva Berglunds redogörelse. Vet du om självräddningssystemet var i beredskap på däck? Hur mycket blåste det på torsdagen?
Jag har funderat på om rundningen av Långroudden blivit övermäktig i besvärlig sjögång efter en ansträngande överfart i svår sjö och sned motvind.
Kommer man för nära land får ett grundbrott etc så kan det räcka med att sllnta med paddeln för att gå runt och ramla ur kajaken.
Thure
Vore intressant att ta del av Eva Berglunds redogörelse. Vet du om självräddningssystemet var i beredskap på däck? Hur mycket blåste det på torsdagen?
Jag har funderat på om rundningen av Långroudden blivit övermäktig i besvärlig sjögång efter en ansträngande överfart i svår sjö och sned motvind.
Kommer man för nära land får ett grundbrott etc så kan det räcka med att sllnta med paddeln för att gå runt och ramla ur kajaken.
Thure
Riktigt vad som hänt är ju nästan omöjligt att säga. Dock kan man ju konstatera att det i princip alltid är möjligt att gå runt, särskilt om vädret är blåsigt.
Man kan bara som exempel alltid råka på oväntade föremål i vattnet, som en stock eller annat. Det är inte alltid som rätt beteende eller rätt utrustning kan förhindra sånt. Man kan göra sitt bästa för att undvika att gå runt, och man kan träna på att ta sig upp, men självklart går det inte att till hundra procent förhindra olyckor.
Därmed inte sagt att haveriutredningar är onödiga.
Man kan bara som exempel alltid råka på oväntade föremål i vattnet, som en stock eller annat. Det är inte alltid som rätt beteende eller rätt utrustning kan förhindra sånt. Man kan göra sitt bästa för att undvika att gå runt, och man kan träna på att ta sig upp, men självklart går det inte att till hundra procent förhindra olyckor.
Därmed inte sagt att haveriutredningar är onödiga.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg