Blå Band-paddlare försvunnen....!

Med tanke på att den omkomne inte är officiellt identifierad är det väl lite tidigt att dödförklara den saknade kanotisten? Lite mer omtanke borde vi väl ha i ett öppet forum? Kan bara tänka mig hur svårt det är som anhörig att läsa spekulationer innan de själva vet säkert.
 
I gårdagens

DN och SvD finns Frank Rudbergs dödsannons. Där står bland annat" Frank Rudberg har genom en kajakolycka lämnat oss i stor sorg och saknad". Annonsen finns på en PDF-sida http://wwwc.svd.se/prenumerera/pdf_index.asp?nav=familj&weekday=36

Detta drabbar långfärdspaddlare i hela landet. Jag träffade Frank i vintras på en tillställning men kände honom inte närmare. Men han och hans fru såg ut att vara ett par som trivdes med livet.

Det finns risker med kajakpaddling och min förhoppning är att vi kan lära oss något genom det som hänt oavsett om det finns tecken till att akut sjukdom, väder, utrustningshaveri eller annat spelat en roll för dödsfallet eller inte. Därav mitt tidigare inlägg i tråden.

Thure
 
Dags att börja kräva nödsändare?

Precis som Salgo60 nämnde tidigare så är personliga nödsändare helt ovärderliga. Som inom flyget bör man ta lärdom av det som har hänt och minimera riskerna i framtiden. Skulle denna paddlare haft en SPOT hade kanske chanserna ökat för räddning i tid. Jag har använt SPOT både som tracker och (tyvärr) även i skarpt läge. Givetvis finns det inga 100% säkra system men jag vågar nog påstå att chansen att överleva med en SPOT eller liknande produkt ökar dramatiskt vid händelse av en olycka.
Hade paddlaren vid Siknäsfjärden också haft en SPOT hade det förmodligen underlättat. Nu när personliga nödsändare är så billiga är det förmodligen en grymt billig försäkring som dessutom kan ge ro till anhöriga som sitter hemma.
Nästa år kanske HBB borde ställa krav eller rekommendera användning av liknande utrustning - varför inte genom en SPOT-fond eller kanske en uthyrningspool av apparater.
Om tekniken finns för att rädda liv, varför inte utnyttja den?
 
Spot

är sannolikt lämplig som extrautrustning till HBB-paddlare. Förhoppningsvis kommer sådan apparatur inte att leda till att paddlarna tar större risker avseende väder och vägval.

Utan andra kunskaper om olyckan än det som framkommit här i tråden tidigare så kan man inte dra några slutsatser.

Thure
 
är sannolikt lämplig som extrautrustning till HBB-paddlare. Förhoppningsvis kommer sådan apparatur inte att leda till att paddlarna tar större risker avseende väder och vägval.

Utan andra kunskaper om olyckan än det som framkommit här i tråden tidigare så kan man inte dra några slutsatser.

Thure

Och utan att uttala sig om olyckan i sig så kan man ju som Thure och Lars reflektera över säkerhetsutrustning i allmänhet. Var under många år mycket aktiv inom fallskärmshoppning, chefsinstruktör i landets största klubb och aktiv inom instruktörsutbildning/examinering. Och baserat på den erfarenheten, den säkerhetsrelaterade utvecklingen av utrustningen jag såg under mina år i hoppningen lärde jag mig två saker...

- Säkerhetsutrustning är bra
- SäkerhetsUTRUSTNING kan som Thure är inne på grumla säkerhetsTÄNKANDE

I "djungeln" av prylar som pontoner, flottörer, nödsändare, stigbyglar, bogserlinor etc. och färdigheter som kamraträddningar, reentry, rollar etc. är det ju lätt att tappa bort själva tänkandet. Kring detta kan man skriva mycket men nöjer mig här med slutsatsen att det är ett viktigt ämne och att utrustning eller en isolerad färdighet i sig inte löser något problem.

För övrigt var det inom hoppningen såväl som inom många andra sporter ett krav att varje incident (skada eller reservdrag) skulle rendera en incidentrapport och en olycka blev en haverirapport. En haverirapport gör ju inte en olycka som denne mindre tragisk men det som kommer ur bidrar ofta till vi lär oss något.

/Rickard
 
Risker och ansvar

Jag delar uppfattningen att man inte skall tro att nya prylar automatiskt räddar liv.
Dock är jag övertygad om att en burk som SPOT rätt använd kan underlätta eftersökandet. Vi har idag ett samhälle som sätter igång en räddningsapparat då en frilufsare "försvinner". Jag har efter de senaste olyckorna där stora resurser satts in kännt att jag som frilufsare borde ta ett större ansvar att underlätta att dessa resurser används så effektivt som möjligt.

Personligen fungerade SPOTen bra för mig trots att det finns många brister med denna burk. Den känns dock enormt mera pålitlig jmf med att förlita sig på en telefon etc.

Att formalisera en analys och dra lärdomar från incidenter som skett vore önskvärt. Mig veterligen finns inom paddling ingen "stark/naturlig" aktör inom långfärdspaddling.

Ps. I USA har jag sett annonser där man bara betalar för den årliga prenumeration dvs. Burken är gratis. Av detta känns det som det idag är ett stort överpris vi betalar i Sverige
 
Senast ändrad:
..."genom en kajakolycka"...
Är det någon som vet exakt dödsorsak? Det är hemsk att behöva behandla, men viktigt för att förebygga framtida tragedier.
 
Jag/vi har avvaktat att kommentera den tråkiga olyckan som drabbat våran paddelkamrat Frank Rudberg efter som det har på gått en utredning om orsak, men känner nu att det är nödvändigt att skriva några rader.

En anhörig till Frank har bett oss att göra en analys och ta lärdom av Franks öde för att inte andra skall gå samma väg till möte.

Frank paddlade en av våra kajaker (Seagull Offshore) och vi hade en del kontakt innan avfärd samt att han hade kontakt med andra HBB-kanotister. Det hela tyder på att han var väl förberedd och bra utrustad. Han stannade även till på vägen förbi oss och lämnade kajaken här medan han firade midsommar med sina anhöriga. Jag fick intrycket av att Frank var en mycket sympatisk person som var lätt att tycka om och därför smärtar det mig lite extra när vi fick det tragiska beskedet om hans bortgång.

Kajaken var lite repig men i god kondition när han passerade oss och den modellen är väl beprövad på just HBB samt ett antal expeditioner runt om på vårat klot. Kajaken hittades efter olyckan med packutrymmen/skott intakta samt att pontonsystemet ej var monterat eller använt men med.

Franks paddelkompis Eva Berglund har lämnat en detaljerad redogörelse för ett tänkbart förlopp och omständigheterna runt i kring till oss men det blir för mycket och för privat att lägga in den texten och detaljerna här.

I korthet vill jag nämna att den troliga orsaken till olyckan är att Frank mötte sämre väder än vad han räknat med. På en lång överfart i dåligt väder är det inte så svårt att förstå att kroppen sinar ganska fort på krafter och när dessa är uttömda så finns det ingen energi kvar till omdömet och balansen. Hamnar man dessutom i vattnet så blir man fort nedkyld då det är kallt och om man är nedkyld, kraftlös och i dåligt väder så är det svårt att nyttja räddningstekniker och material.

Jag tror alltså att Frank tog en risk och räknat fel eller att moder natur inte alltid går att förutse, men det finns säkert andra orsaker som inverkat.

Det är möjligt att Förbundet och HBB också kommer att göra någon form av sammanställning eller analys i liknande syfte.

Mina/våra tankar går givetvis till Franks familj och vänner. Detta var mycket ledsamt och en stor förlust för alla.

Kåre på VKV
 
Tack Kåre för ditt inlägg

Vore intressant att ta del av Eva Berglunds redogörelse. Vet du om självräddningssystemet var i beredskap på däck? Hur mycket blåste det på torsdagen?

Jag har funderat på om rundningen av Långroudden blivit övermäktig i besvärlig sjögång efter en ansträngande överfart i svår sjö och sned motvind.
Kommer man för nära land får ett grundbrott etc så kan det räcka med att sllnta med paddeln för att gå runt och ramla ur kajaken.

Thure
 
Riktigt vad som hänt är ju nästan omöjligt att säga. Dock kan man ju konstatera att det i princip alltid är möjligt att gå runt, särskilt om vädret är blåsigt.

Man kan bara som exempel alltid råka på oväntade föremål i vattnet, som en stock eller annat. Det är inte alltid som rätt beteende eller rätt utrustning kan förhindra sånt. Man kan göra sitt bästa för att undvika att gå runt, och man kan träna på att ta sig upp, men självklart går det inte att till hundra procent förhindra olyckor.

Därmed inte sagt att haveriutredningar är onödiga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomppa Finlands blå-vita band Paddling allmänt 0
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
Lasse Be Blå Jungfrun? Paddling allmänt 9
aizing Blå Bandet Paddling allmänt 0
delfinen Blå Vita Bandet har ny hemsida Paddling allmänt 0
malundin Blå Jungfrun Paddling allmänt 2
deeppowder Blå bandet någon? Paddling allmänt 15
lukke Blå Vågen Paddling allmänt 1
nippon Blå bandet Paddling allmänt 2
kennedy Blå bandet Paddling allmänt 1
zzz Blå-Vita Bandet Paddling allmänt 1
Blå vita bandet? Paddling allmänt 2
seayak Blå Bandet - urspårat? Paddling allmänt 46
1145 ang. regler för "Blå bandet" Paddling allmänt 1
Blå bandet Paddling allmänt 1
delfinen Långfärdspaddlarnas Blåvita Band -2008 Paddling allmänt 0
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
eyck Intressant liten vattenjet för paddlare Paddling allmänt 12
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Ballderrot Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare... Paddling allmänt 15
rvqrat Paddlare till Åre Extreme Challenge sökes (akut) Paddling allmänt 1
Mikael Svartsö Köp av kajak för förstagångs paddlare? Paddling allmänt 5
MFDN Välja kajak för mindre paddlare? Paddling allmänt 36
Matte83 Paddlare räddad på ö. Paddling allmänt 62
JohanC Sökes: Storbystade paddlare Paddling allmänt 11
thureb Två paddlare på Svalbard anfölls av isbjörn Paddling allmänt 20
lejnad Erfarna paddlare - se hit! Paddling allmänt 5
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
Paddla.se Antal paddlare i Sverige? Paddling allmänt 27
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
osterake försvunnen paddlare Paddling allmänt 1
Rindmyr Kajak för långa paddlare!? Paddling allmänt 22
Erik Barkefors Olika typer av paddlare Paddling allmänt 30
petski Inte så kul för en paddlare Paddling allmänt 1
Janneos HBB paddlare 2007 Paddling allmänt 1
Mike C Frågor till HBB paddlare Paddling allmänt 10
Brune 2st HBB paddlare framme Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare kring Westervik! Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare i härnösands trakten. Paddling allmänt 0
toblotron Bra matrecept för paddlare? Paddling allmänt 0
kajakmicke paddlare = miljöbelastning? Paddling allmänt 22
flajjer Avgift för paddlare Paddling allmänt 40
Öbacka Shorts och tröjor för paddlare Paddling allmänt 7
mattias_altin Efterlysning Feathercraft-paddlare Paddling allmänt 0
PS-VKF Tre lyckliga HBB-paddlare har nått Haparanda Paddling allmänt 2
kajakmicke paddlare druknade Paddling allmänt 7
bombom Paddlare sökes - för ÅEC Paddling allmänt 1
Forest Svår kajak eller dålig paddlare? Paddling allmänt 5
Kalle E Udda paddling, och paddlare Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.