Björnlandets nationalpark - skäl för namnet

Jag var till Björnlandets nationalpark i går, som första anhalt i mitt projekt att besöka alla nationalparker i år. Det var en trevlig vandring i strålande sol, först upp till utkiksplatsen och sedan längs med kullarna västerut.

Till min glada förvåning fick jag se (utöver massor av älgspår) färska björnspår i den bortsmältande snön och i nedtrampad (isad) mossa. Från både stort djur och litet. Sånt blir jag glad av, att det finns kvar lite vildmark i vårt land.

Boludo; sa:

Våra nationalparker:

karta2.gif

[Ändrat av öringen 2006-05-07 kl 23:22]

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!
KArta!

Hejsan,
jag undrar om du fått tag i nån karta 1:50000 över nationalparken? Jag skulle vilja få tag i en, då jag planerar att besöka parken snart.

mvh // Morgan

Re: KArta!

umemorgan; sa:
Hejsan,
jag undrar om du fått tag i nån karta 1:50000 över nationalparken? Jag skulle vilja få tag i en, då jag planerar att besöka parken snart.

mvh // Morgan

Jag hade inte med mig någon karta. Det finns små kartor i häften vid Angsjön, som är den mest lättåtkomliga startpunkten (och dit skyltarna visar). Eftersom nationalparken är tämligen liten i omfattning, räcker de gott och väl om du inte ska utöva någon precisionsorientering. Jag misstänker att de är 1:50000 och de visar det väsentligaste.

Till allra största delen ligger Björnlandets nationalpark inom den karta som heter Terrängkartan 20I Björna (skala 1:50000) Den nordligaste delen täcks av Vägkartan 21I Fredrika (skala 1:100000). Kartorna kan t ex köpas i Lantmäteriets webbutik.
//Anders

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.