Björnlandets nationalpark - skäl för namnet

Jag var till Björnlandets nationalpark i går, som första anhalt i mitt projekt att besöka alla nationalparker i år. Det var en trevlig vandring i strålande sol, först upp till utkiksplatsen och sedan längs med kullarna västerut.

Till min glada förvåning fick jag se (utöver massor av älgspår) färska björnspår i den bortsmältande snön och i nedtrampad (isad) mossa. Från både stort djur och litet. Sånt blir jag glad av, att det finns kvar lite vildmark i vårt land.

Boludo; sa:

Våra nationalparker:

karta2.gif

[Ändrat av öringen 2006-05-07 kl 23:22]

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
KArta!

Hejsan,
jag undrar om du fått tag i nån karta 1:50000 över nationalparken? Jag skulle vilja få tag i en, då jag planerar att besöka parken snart.

mvh // Morgan

Re: KArta!

umemorgan; sa:
Hejsan,
jag undrar om du fått tag i nån karta 1:50000 över nationalparken? Jag skulle vilja få tag i en, då jag planerar att besöka parken snart.

mvh // Morgan

Jag hade inte med mig någon karta. Det finns små kartor i häften vid Angsjön, som är den mest lättåtkomliga startpunkten (och dit skyltarna visar). Eftersom nationalparken är tämligen liten i omfattning, räcker de gott och väl om du inte ska utöva någon precisionsorientering. Jag misstänker att de är 1:50000 och de visar det väsentligaste.

Till allra största delen ligger Björnlandets nationalpark inom den karta som heter Terrängkartan 20I Björna (skala 1:50000) Den nordligaste delen täcks av Vägkartan 21I Fredrika (skala 1:100000). Kartorna kan t ex köpas i Lantmäteriets webbutik.
//Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips