Björlings glaciär

avslutad210712

Gäst
Kommer att åka upp 10:e juli till Kebnekaise för att gå upp på toppen och eftersom jag aldrig gått östra leden så är det såklart den vägen som lockar mest och därför har jag några frågor kring leden över glaciären. Eftersom jag skall ha med mig två arbetskompisar så känns det extra viktigt att jag inte lurar in dem på något alltför äventyrligt eller rättare sagt något alltför onödigt riskabelt.

Jag har använt sökfunktionen men svaren på mina frågor är rätt varierande så nu hoppas jag på svar och då från de som gått över glaciären eller de som har mer ingående kunskaper om den. Det vanliga STF-snacket om att det är livsfarligt om du inte använder våra guider är inte det svar jag söker men däremot tar jag gärna emot ett svar om att det är livsfarligt från någon som har kunskap men ännu hellre ett svar om att det inte är så farligt om man har vanligt sunt förnuft.

Är glaciärsprickorna efter leden så stora/djupa att man riskerar att ramla ner i dem eller är det bara mindre sprickor?

Där glaciären möter berget skall det, om jag förstått det hela rätt, kunna finnas större farligare sprickor - stämmer det?

Måste man binda ihop sig när man går över glaciären och kan man i så fall använda en helt vanlig lina hemifrån eller är den för stum utifall att man skulla drutta ner i en spricka. Känns inte så skoj att måsta köpa en elastisk klätterlina för att gå över en glaciär en eller två gånger och att låna en sån kanske inte är det allra lättaste för de flesta vill troligen ha koll på hur deras linor används.

Hur pass viktigt är det med hjälm när man går uppför bergssidan dvs är det många partier där man riskerar att riva ner sten på sina kompisar?

Svar av typen "måste du ställa såna här frågor så har du inget på Östra leden att göra" är jag inte intresserad av. Anser mig vara en hyfsat sansad människa som inte tar onödiga risker och speciellt inte om jag har med mig andra människor som kanske tror att jag vet vad jag gör. Jag ställer frågorna, tolkar svaren och fattar mitt beslut utifrån det.
 
Glaciär

Ja glaciär är farligt, du bör ha hjälm då du inte är ensam på leden.

Du klarar dig troligen med sunt bondförnuft utan rep och hjälmar, men har du otur dör du;-)

Dock är rep och hjälm ingen garanti då personer har dött trots detta...

Glaciärsprickorna kan vara mycket djupa, dock så ser du dem tydligare senare på säsongen då snön har smält och bara glaciären syns.

Sen kan man ju gå den stig som finns som normalt undviker glaciärsprickorna.

Men med glaciärer kan man aldrig veta säkert...
 

avslutad210712

Gäst
Stigen som Kebnekaises personal använder sig av är den jag hade tänkt använda. Problemet är bara att vi åker upp på två veckor så frågan är om den är upptrampad då. Får kolla med Kebnekaise när de börjar vandra där.

Verkar som att vi får lov att hyra hjälmar på fjällstationen. Känns liksom inget skoj att få även en liten sten i träskallen :)
 
Finns

en del risker på östra leden stenslag och halkolyckor. Kanske viktigast att man inte kommer fel på klippan.

Det var flera decennier sedan jag gick östra ledenså jag vet för lite om situationen nu i sommar för att ge råd.

Viss glaciärkoll bör du ha för att gå över Björlings glaciär. Jag tror inte STFs grupper går inknutna men de vet å andra sidan var de ska gå. Om det inte snöat nyligen är stigen på snö lätt att följa men det syns inga fotspår på framsmält glaciär. Har du gått motsvarande brekurs?

Thure
 
Viss glaciärkoll bör du ha för att gå över Björlings glaciär. Jag tror inte STFs grupper går inknutna men de vet å andra sidan var de ska gå.

Jo, man går inknuten. Vet inte om det är befogat eller om det är en "överdriven" säkerhetsåtgärd, men på guiderna verkade det iallafall som om det var farligt att passera över glaciären.

häpp / Filiokus

ps. Jag ska förresten gå östra leden på säsongens första tur den 1/7. Ska bli kul att komma upp igen. :)
 
Stigen över glaciären borde vara upptrampad, men den kan möjligen vara lite svår att hitta på väg upp.

Märkte inte av fallande sten men allt kan hända, sele däremot kan vara väldigt bra att ha.
Hoppas ingen av er är höjdrädd...

Och glöm inte ha stor respekt för alla faror som lurar där ute, speciellt när man är lite utmattad. Vitnade en olycka sist jag var där, inte så att man kan förvänta sig få hjälp inom kort tid ifall det händer nåt.
 
Vad för utrustning du behöver på glaciär beror på hur den ser ut. Nu har jag inte sett östra leden men är den barsmält så ser ni ev. sprickor men det är halt. Sluttar den kan ett fall bli ödestiget utan stegjärn/isyxa då man kan glida ner i sprickor utan bra möjlighet att bromsa sitt fall. Man bör gå inknyten i rep även av den anledningen.

Om den är snöklädd skulle jag direkt avråda er att gå någon annanstans på glaciär annat än där det redan finns en upptrampad led (dvs östra leden). Att göra en kamraträddning vid fall i spricka på tre personer inknytna i rep kräver både kunskap och utrustning. Nu har jag uppfattningen att östra leden på glaciären är relativt "ofarlig" eftersom den används såpass mycket av ganska oerfaret folk, så leta upp och följ den. Alt. som vissa gör är att "ta rygg" på en grupp, dvs gå 30 min efter en guidad grupp. Det är inte så populärt men gör det enklare att hitta.

När det gäller klättringen är hjälm att rekommendera. Vad ni också behöver hyra är selar och minst en slinga, men allra helst två så ni alltid är inknytna i de fasta repen.

Stegjärn kan vara bra på toppen med om den är glatt.

Slutligen kan jag bara rekommendera er att boka en guidad tur istället. All utrustning du behöver ingår i priset så om du jämför mot att hyra är det inte någon stor skillnad och mycket säkrare. Dessutom brukar man träffa andra likasinnade personer vilket jag ser som en stor bonus.
 

avslutad210712

Gäst
Selar och slingor har vi redan.

Troligen kommer vi att gå östra leden upp och västra ner. Har lite att göra med att de som är med inte har gått den (heller) men även för att jag räknar med att det är svårare att gå nerför om det är lite brant än uppför.

Har kollat med fjällstationen och de drar igång sina turer i början av juli så jag räknar kallt med att stigen finns upptrampad så att den syns men vädret kan förstås ställa till med problem. Alternativet är att ta rygg på en grupp men då får man en grupp före sig uppe vid toppen vilket kanske inte är det skojigaste. Å andra sidan är det inget skoj att ha en grupp efter sig som vill upp på toppen.

Räknar också kallt med att övergången är av det snällare slaget för även om STF's grupper går med guide så lär de inte ha någon större kunskap i att rädda varandra om någon ramlar ner i en spricka.

Höjdrädsla - möjligen kan jag *L* lida av lite sån eller rättare sagt kanske jag skall säga lite höjdrespekt.

Kommer att be mina kompisar läsa genom tråden så får de avgöra. Hade jag gått ensam hade valet varit enkelt, dvs jag hade gått, men jag känner ändå ett litet ansvar för mina arbetskompisar.

Och det handlar enbart om att gå där leden går över glaciären. Inga utflykter på själva glaciären och inga andra glaciärer. Skulle aldrig falla mig in att ge mig ut på en glaciär utan att ha någon/några med mig som har de kunskaper som krävs.
 
Kan bara hålla med tidigare inlägg om att varför inte gå med den guidade turen om man helt saknar klätter- alpin- och glaciärerfarenhet? Givetvis kan turdeltagarna inte rädda ngn ur en glaciärspricka men det är därför de går med en guide som /förhoppningsvis/ kan!
Om det inte ligger snö på glaciären så syns sprickorna och det borde vara ok för er att gå, även om stegjärn kommer att underlätta väsentligt eftersom det kan vara halt (å andra sidan, om ni aldrig haft stegjärn på fötterna så kan det bli värre än med ett par korrekta kängor bara..). Om det är barmark hjälper det inte att vara inknutna eftersom ni inte kommer att kunna stoppa ett fall ändå (det är ju repets friktion mot snön som bromsar). Men det är ändå ändå en god ide att ha selar och rep med sej; såvida man behärskar basala glaciärräddningstekniker, dvs kan bygga ett ankare och ett pulley/hiss system för att dra upp ngn. Om det är snö så bör man nog gå inknuten i replag eftersom ni inte kommer att se översnöade sprickor, med dynamiskt rep, i ett godtyckligt statiskt snöre kan man inte ta ett fall.Slutligen är det ju eg bara en fråga om riskbedömning och viken nivå på risktagande man är beredd att utsätta sej för. Men man ska vara medveten om att fjällräddningen inte precis kommer på 30 minuter om man skulle hamna i en situation som man inte kan lösa själv.
 
STFs grupper går inknutna. De har en låda vid glaciärens början där de förvarar rep etc.

Gick där 2008 och följde STF stigen. Såg inga sprickor då men gick självklart inkluten. Något annat tycker jag är otänkbart när man färdas på glaiärer.

Använde elastiskt klätterrep. Ett statiskt rep är borde vara klart sämre.

Vi var bara två i replaget vilket inte är det bästa men det funkar om vet vad man skall göra vid ett ev. fall. Fall och hissarbete kan man ju torröva hemma.

Optimalt är också Via Ferrata slingor. Lyckades inte få tag i sånna innan avfärd så vi körde med två statiska slingor istället. Bättre än ingenting.

Väggen är inte helt lodrät utan mer av väldigt brant vandring tycker jag. Å andra sidan skulle jag aldrig gå osäkrad. Tappar du fästet och inte är inkopplad är det godnatt.
 
Selar och slingor har vi redan.
Och det handlar enbart om att gå där leden går över glaciären. Inga utflykter på själva glaciären och inga andra glaciärer. Skulle aldrig falla mig in att ge mig ut på en glaciär utan att ha någon/några med mig som har de kunskaper som krävs.

Låter sunt, hoppas vädret är bra, har själv fått bryta två försök till toppen pga vädret men skall väl upp nångång :)

I sommar funderar vi dock på att stanna i tarfala och försöka oss upp på kaskatjåkka eller tarfalatjåkka, skall vara fin utsikt har jag förstått. På tal om det, nån som vet hur det är att gå kammen mellan dem?

Annars får jag önska god tur.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.