Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält

Hilleberg

Jag skulle rekommendera att Du och frugan tittar närmare på ett tält från Hilleberg. Trots deras höga pris så är det så värt det. Jag äger själv ett Nammatj 2 GT som jag har haft sedan vintern 2000. Detta tält har upplevt så väl sol som regn och vintercampingar. Den extra GT-absiden på 180cm i längd är helt suverän. Den rymmer gott om utrustning och vintertid är den helt kanon att gräva ut för att på så sätt kunna få en vindskyddad arbetsplats för matlagning etc.

Enda obs:et är att det väger 3,1 kg (men det finns ju alltid lättvikts tältspikar) ;)

En annan fördel är att (till skillnad från många amerikansktillverkade tält) yttertältet sätts upp först och innertältet hängs i efteråt. Detta medför att man antingen bara kan använda yttertälet eller ha innertältet ihängt och klart när tältet slås upp. Mycket tacksam funktion i dåligt väder.

/Johan
 
Helsport!

Jag har ett Helsport Fjellheimen Superlight 2 camp som jag verkligen kan rekommendera!

Låg vikt, ca 1.7kg, går att komprimera ytter- och innertält till ingenting nästan, och framförallt är det lätt att sätta upp och det är rymligt i både absid och sovdel för två personer. Det är dock ett dyrt tält med en tunn tältduk, men är man varsam är det inga problem alls.
 
Leta efter ett begagnat det är först när du brukat ett tält du egentligen vet vad och hur du vill ha det. Det väsentliga är att komma ut och pröva på.

go tur
 
Tack för alla goda råd. Nya Anjan och Rogens design och vikt tilltalar mig extra mycket. Så även Fjellheimen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tack för alla goda råd. Nya Anjan och Rogens design och vikt tilltalar mig extra mycket. Så även Fjellheimen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hej

Det är säkert bra tält, men jag tänkte bara nämna (om du inte är så bekant med Hillebergs tält) att både Anjan och Rogens är lätta därför att de är s.k yellow-label-tält. När de flesta talar om Hillebergs robusthet så tror jag det är det i förhållande till black- & red-label tälten. Jag har personligen bara erfarenhet av Nammatj (+ att jag satt upp ett Kaitum en gång), så jag har ingen invändning eller åsikt. Jag bara tänkte att det kan vara bra att veta innan man slår till på ett dyrt tält man kanske ska ha ganska länge.
 
Hej



Det är säkert bra tält, men jag tänkte bara nämna (om du inte är så bekant med Hillebergs tält) att både Anjan och Rogens är lätta därför att de är s.k yellow-label-tält. När de flesta talar om Hillebergs robusthet så tror jag det är det i förhållande till black- & red-label tälten. Jag har personligen bara erfarenhet av Nammatj (+ att jag satt upp ett Kaitum en gång), så jag har ingen invändning eller åsikt. Jag bara tänkte att det kan vara bra att veta innan man slår till på ett dyrt tält man kanske ska ha ganska länge.



Tack Olle! Jag hoppas och förväntar mig att även gula serien håller för en vår-sommar-höst storm


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
BomanR Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn ! Bo och sova 6
jfc.bromma Hillberg Niak - funkar för svenska fjällen? Bo och sova 6
Zartok Dometält för fjällen i höst/vinter Bo och sova 21
Lighter Dunsäck i fjällen. No or go? Bo och sova 18
björk1 Sovsäck kvinna fjällen Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
avslutad171206 Sovsäcksfodral + Tarp i fjällen Bo och sova 5
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
Brauer Ellos rekommenderar tveksamt tält i fjällen Bo och sova 18
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
jotho Sovsäck i fjällen? Bo och sova 17
Atomdraget Sovsäck. Fjällen. "I-vändare" (stor). Bo och sova 9
debelj Tält i fjällen Bo och sova 12
Napoleon Phantom 32 - hur upplever ni tempen? Räcker säcken för 3 säsonger i fjällen? Bo och sova 25
Fjällrödingen Nallo 3 GT i Fjällen vs Helsport Fjellheimen Camp Bo och sova 3
bergholm Ryggåstält i fjällen? Bo och sova 9
nicoj Jack Wolfskin tält för svenska fjällen? Bo och sova 2
zeromaker Sovsäck i Svenska fjällen, vintertid Bo och sova 7
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
nattochdag Tälthjälp för nybörjare Bo och sova 69
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
CimW Liggunderlag för nybörjare Bo och sova 5
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
Zlagge Dags att kitta för en nybörjare. Bo och sova 19
ejjas Nybörjare på tur Bo och sova 1
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Halo Tält för nybörjare? Bo och sova 14
Nybörjare Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.