Bistrobryggare

Jag hade samma problem tills för ett tag sedan. Jag löste det genom att ta pressen från en vanlig
pressbryggare modell större, och hitta ett matchande alukärl. Eftersom det finns lite "mån" i den fjädrande nätkonstruktionen i pressen, så kan diametern på kärlet diffa lite. Min mojäng gör gott kaffe, men jag oroar mig lite för att stålnätet ska repa alu-kärlet i längden.
 
Marmot bryggaren verkar intressant, men enligt en användare på ett forum får man sitta och spotta kaffesump resten av dagen...

Man kanske skulle satsa på en low-tech-lösning; bryggtratt(se länk), ett melittafilter(finns väl i tyg som går att återvända så att man slipper kasta tygfilter på fjället?) och en kåsa?

http://www.melitta.se/ny2005/img/tillbehor/2173.jpg
 
Nu gillar jag ju i och för sig kokkaffe...
Men jag tycker att pressokaffe är väl ungefär det näst bästa.

Så om trådstartaren ogillar kokkaffe kanske det i huvudsak är sumpen?
Då är en vanlig kaffesil en bra lösning. Silat kokkaffe är inte långt ifrån pressokaffe.

I och för sig inte heller långt ifrån kokkaffe som hunnit sjunka...
 
Då är en vanlig kaffesil en bra lösning. Silat kokkaffe är inte långt ifrån pressokaffe.

I och för sig inte heller långt ifrån kokkaffe som hunnit sjunka...
Jag gillar iofs också kok, men nog är det skillnad mellan press och kok! (även fast likheterna är många också)

I en press häller du ju på nästan-kokande vatten (95-97gr tror jag), och låter det stå i exakt 4 minuter (32-34g kaffe till 0,5L vatten),varefter du pressar. Ev rör man en gång i halvtidspausen.

Kok är ju mer av schamanism.
 
Då är jag schaman. Jag kokar morgon, middag, kväll..

Jag tycker pressokaffe till smak och textur liknar kokkaffe mer än brygg (inkl espresso), mokka och perkulatorkaffe. Frysttorkat gör jag ingen jämförelse med.
 
Då är jag schaman. Jag kokar morgon, middag, kväll..

Jag tycker pressokaffe till smak och textur liknar kokkaffe mer än brygg (inkl espresso), mokka och perkulatorkaffe. Frysttorkat gör jag ingen jämförelse med.
Jag menar mer att ute har kokkaffe något av schamanism över sig. Vem minns inte tråden om hur man bäst kokar sitt kaffe ute (för trött för att söka reda på den nu...) Det var ett och två och tre uppkok, sjuda, klarskinn, salt, en näve kallvatten och fan minns om det inte krävdes lite jojk också.

håller f ö helt med om att press liknar kok på många sätt. Kaffet har ju en liknande (samma?) malning, och man filtrerar ingenting.
 
OT @ Strykarräven:
Jomen jag kokar lika ute och inne - fast inte i något fall jojkar jag! :)
Själv då, har du med dig riktigt kaffe där du är, eller har du klarat dig på te under resan?
 
Bodum har en plastvariant som heter travel press, 2-3 koppar, som jag tycker fungerar utmärkt.
Den har dubbla plastväggar för att få en termoseffekt. Enda nackdel som jag ser på lite längre sikt är att oringen kommer att bli utsliten, men den går ju att byta.
Jag beställde min ifrån Köpenhamn, då jag hade svårt att få tag i den i Sverige, tror att priset blev runt 250 kr med frakt.

maila till Shop.Copenhagen@bodum.com för att köpa.

Erik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.