Bindningens placering med skatepjäxa

Hej,

Jag är tämligen novis på det här med skridskoande. Jag har bara åkt en handfull gånger de sista åren (i avsaknad av skidföre). Jag kör normalt skidor och behärskar skate fint. Eftersom jag har Salomons skate-pjäxa så gjorde jag det enklast möjliga för mig: Jag köpte bara skenor och skruvade dit en skidbindning. Jag tycker det funkar kanon (man får passa sig lite vid överstegsåkningen,,,) och det har verkligen varit kul.

Nu till frågans bakgrund: Jag har hört och sett en hel del snack om bindningens placering (framförallt i sidled). Givetvis har jag inte brytt mig om detta utan bara monterat den mitt på precis som på skidorna. Skon är ju anpassad för det menar jag. Jag har även sett i sportaffärerna att de kit som säljs där har monterat bindningen på mitten.

Nu till frågan: Har jag gjort fel? Hur mycket gör det isåfall?
[Ändrat av Lars_P 2007-01-08 kl 12:34]
 
Lars_P; sa:
... Jag har hört och sett en hel del snack om bindningens placering (framförallt i sidled). Givetvis har jag inte brytt mig om detta utan bara monterat den mitt på precis som på skidorna. Skon är ju anpassad för det menar jag.
Jo, men jämför skidans bredd med skridskoskenans bredd...
På skidan är det ganska givet att fotens naturliga balanspunkt hamnar inom skidans stödområde, men det är inte säkert på en skridsko.

Lars_P; sa:

Det KAN hända att din balanspunkt helt enkelt sammanfaller tillräckligt väl med en centrerad bindningsplacering, i så fall har du inte gjort något fel.
Annars kan det helt enkelt vara så att du har lite optimering kvar. Sen är det också så att ju styvare skor och starkare fotleder man har desto bättre går det att åka på feljusterade skridskor.

Lars_P; sa:
Hur mycket gör det isåfall?
Beror på styrka i fotleder, styvhet i skorna och hur långa turer du tänker åka. Med styva skor, starka fötter och korta turer så kan man antagligen åka på vilka inställningar som helst utan större obehag. Men ju svagare fotleder och mjukare skor man har (och ju längre man vill åka) desto viktigare blir sidledsjusteringen.
 
Det är helt individuellt, om det känns bra det är bra. Jag har på mitten och det går fint. Kolla att foten ligger på mitten av den raka delen i längdriktingen.
 
Kan det skilja på sko och sko?

Tack för svaren,

Jag har som sagt inte upplevt att det är fel, det går undan som busen tycker jag.

Kan det vara så att det beror på vilken sko man har? Jag kör ju med Salomons pilotpjäxa, och den tycker jag borde vara konstruerad "rätt" med tanke på balansen i skate. Kan det vara så att de mer friluftsbetonade skorna (som går att gå med oxå) kräver en annan placering?
 
Re: Kan det skilja på sko och sko?

Lars_P; sa:
Kan det vara så att de mer friluftsbetonade skorna (som går att gå med oxå) kräver en annan placering?
Tror att det mer beror på dina fötter och dina ben. Går du med fötterna utåt eller inåt? Själv går jag med fötterna utåt, mer med ena foten än andra. Det passar mig dåligt med bindningen mitt på, jag vill ha skenan nästan under stortån och skenan utställd från mitten av hälen (inte rakt under).

Ju stabilare och tyngre pjäxor ju mindre tror jag inställningen spelar roll.

/Staffan
 
Re: 8 mm

thureb; sa:
är en parallell sidoförskjutning medialt om SNS-mitten som passar mina bägge fötter.

Thure
Jag tror att detta är väldigt individuellt. 8 mm låter som extremt mycket. Själv så justerar jag 2-4 mm fast åt motsatt håll som Thure.

Ebbe
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.