Bindningar - Vita blixten

dabac; sa:
tjonsson; sa:
Men vad betyder då R:et?

Det kan vara en versions- eller tillverkningsomgångsmärkning.

Eftersom vitablixten fortfarande används i aktiv tjänst och är en viktig del av försvarsmaktens förflyttningsstrategi vid vinterförhållande kan dessa inte säljas ut. Då kvalitén är så god har man emellertid bedömt att man kan sälja ut reservskidorna. Du har alltså fått två reservskidor (=R)

/Erik

R=racerversion

Då det som jag skrev tidigare fanns det när pappa gjorde militärtjänst ”löpskidor” och ”terrängskidor”.
Så kanske R står för en Racer version.

Per

msl; sa:
Jag fick också asymetriska bindningar och samma svar av säljaren. Faktum är att justermöjligheterna är olika åt höger och vänster på mina och säkert också på dina. Jag vet inte varför det är så här men eftersom det gick att justera tillräkligt mycket med min skostorlek (M90-sommar stl 265) har jag inte grubblat mer på saken. Har man väldigt stora kängor så blir det nog problem.

Tyvärr är inte M90-sommar gjorda för skidbindningar och de böjningar som skon utsätts för i en skidbindning så de brukar spricka tvärs över sulan efter ett tag. Om du har köpt skorna blir det ett problem och om du har dem på långlån från försvaret är det ju bara att hämta ett par nya när de är slut som skatteåterbäring.

Med visst hamrande och filande har min man fått fast sina M90-vinter storlek 290 i vita blixtens bindningar så det går om man bara vill.

Skidorna har gjort god tjänst åt oss båda även om jag tröttnat på att ha 215 cm långa skidor till mina 160 cm kroppslängd och övergått till vanliga turskidor.

/Anna

Höga Kusten; sa:
Tyvärr är inte M90-sommar gjorda för skidbindningar och de böjningar som skon utsätts för i en skidbindning så de brukar spricka tvärs över sulan efter ett tag.

De nya M90 (finsktillverkade) har iaf en bräddning på sulan i tån som gör att inte lädret slits. Huruvida sulan kommer att gå av en dag återstår ju att se. Jag har använt dom på 3 st 1-veckasturer utan synliga problem.

Skorna är mina egna så du behöver inte oroa dig för att jag ska spräcka försvarsbudgeten.

/Marcus

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips